solex carburateur
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 09 maart 2008 10:23 AM

Er zitten twee stelschroefjes op de solex ,een aan de motorkant en een naar voren gericht, echter eraan draaien maakt geen merkbaar verschil, nogal irritant, want ik moet steeds de choke een beetje uithouden, anders slaat ie af, gevolg een nogal rijk (roet) mengsel, luchtfilter is schoon en ook wat gedraaid aan het mechanische stangetjesgedoe achter de carburateur, maakt ook niet uit, kan ook weinig info vinden over de solex carb. heeft iemand een idee wat hier mis is.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 09 maart 2008 10:52 AM
  [ # 1 ]

Verstopte stationair sproeier? Dus sproeiers schoonmaken.
De twee schroeven zijn de mengselschroef en de stelschroef gasklepaanslag. Je moet de carburateur wel goed afstellen zoals het hoort (zie wp handboek).
Trouwens van de 28x36 SFIF heb ik veel slechte verhalen gehoord.

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 09 maart 2008 11:04 AM
  [ # 2 ]

Zal hem weer eens uit elkaar halen, had ik al gedaan, maar misschien niet goed genoeg.Welke slechte verhalen bedoel je…

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 09 maart 2008 11:23 AM
  [ # 3 ]

Niet meer af te stellen als ze ouder worden. Lekkende gaskleppen. Solex is gewoon k.u.t. (=kwalitatief uitermate teleurstellend).

Ik zou altijd vervangen voor Weber.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 09 maart 2008 11:27 AM
  [ # 4 ]

Een Weber-carburateur is over het algemeen iets gemakkelijker af te stellen en heeft een langer leven.
Bovendien heb je met een Weber vaak meer vermogen.

Citroen!

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 09 maart 2008 12:39 PM
  [ # 5 ]

Ok, maar over welk type weber praten we dan (dy 3 blok) en moet er dan ook nog aan die stangetjesrommel vanaf het gaspedaal en de luchtfilter gesleuteld worden, of kan dat zo blijven, maar wil toch nog wel eerst(eigenwijs) proberen dat stationair zonder choken beter te krijgen, de solex heeft uiteindelijk toch wel 35 jaren zijn diensten bewezen…..wel charmant vind ik zo,n klein carburateurtje in de auto, kan ik dus naar een andere (weber) carb. zoeken. alvast bedankt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43266
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 maart 2008 01:07 PM
  [ # 6 ]

Na 10 jaar DS ervaring sluit ik me volledig aan bij beide heren:

Solex sucks!

Ga er maar van uit dat je moet goed schoonmaken wel enige verbetering kunt krijgen, maar de beste oplossing is de montage van de JUISTE weber carb..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 09 maart 2008 01:16 PM
  [ # 7 ]

De kleine (enkelpoorts) solex is gewoon nieuw leverbaar (cta) voor een hele vriendelijke prijs.
De grote solex is vaak versleten en niet meer afstelbaar, je kunt hem op een dy3-motorblok vervangen door een Weber DMA3. Hier is tweedehands wel aan te komen, check dan de speling op de gasklepasjes, check of de voet niet hol staat, check bij demonteren de sproeierbezetting, stel het vlotterniveau af en monteer met een nieuwe voetpakking en met benzinebestendige vloeibare pakking. De carburateur is niet af te stellen als hij valse lucht aanzuigt.
Voordat je de carburateur bij warme motor afstelt zou ik me er wel van overtuigen of kleppen goed gesteld zijn, nieuwe contactpuntjes/condensator, goede bougiekabels, stroomverdeler op juiste tijdstip enzovoort, dus de basisafstellingen moeten goed zijn.

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 09 maart 2008 05:33 PM
  [ # 8 ]

bedankt allen voor het meedenken, moet eerst eens even kijken welk type solex er op mijn auto gemonteerd zit, inderdaad repelsteeltje bij cta een 26\35 te koop, maar zal ook maar rondsnuffelen voor zo,n weber al zijn dat dan ook weer 2e handsjes met evt kuren, ik zie wel hoe het loopt,hoeveel verschil zit er eigenlijk tussen een 26\35 en een 28\36 luistert dat nogal precies of valt dat wel mee.

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 22 maart 2008 02:10 PM
  [ # 9 ]

Eerst nog maar eens alle sproeiertjes en vlotterbak van de solex schoongemaakt en ook de voet netjes gevlakt ,weer gemonteerd en het lijkt wel in orde geen pluimen of roetdampen, mooi stationair, dus wie weet, speling op gasklepassen was niet voelbaar, dus dat lijkt me ook wel goed, m.i lag het aan de holle voet. bedankt voor de tips en suggesties.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook