Beste Citrofielen, ik ben in het bezit van een BX turbo diesel. Deze doet ‘t al tijden erg goed, maar toch heb ik laatste tijd een klein probleempje.
Als de tank wat leger is (nog ongeveer een kwart) dan krijg ik merkbaar minder dieseldruk bij m’n filter. Starten doet ie vaak wat moeilijk en soms is ‘t zelfs zo erg dat ik snel naar de diesel pomp moet rennen, als de bliksem moet starten en dan bergen toeren moet maken om ‘t zooitje lopend te krijgen/houden.
Vaak zit er amper weerstand op de handmatige dieselpomp en ook als ik ‘t nippeltje er naast los draai komt er meer lucht dan brandstof uit. Ook had ik de BX van de week met een vrij volle tank op een helling staan, met de kont lager dan de voorkant en toen had ik vrijwel ‘t zelfde probleem.
Is dit een kwestie van de dieselpomp vervangen, of zou dit nog wat anders kunnen zijn? ‘t Lijkt misschien ook wel zo of de pomp lucht trekt of dat er mogelijk nog een pomp in m’n tank zit die niet helemaal z’n werk doet.
Eventueel een klusje als de pomp vervangen, is dit makkelijk zelf te doen? Is dit duur? Alvast bedankt voor de reacties
Re: Dieselpomp overleden
ik denk dat je het niet in de pomp maar in de leidingen moet zoeken. Die zullen wel poreus zijn of lekken. Je ken eens proefdraaien met een losse jerrycan op de grond en een stuk slang dat je op het filter aansluit.
Theoretisch kan de interne opvoerpomp in de brandstofpomp kapot gaan, maar daar heb ik nog nooit van gehoord in de praktijk. Dieselpompen kunnen best stuk trouwens, maar dat zijn meestal andere problemen dan dit.
Er zijn diverse dingen die je moet checken.
- voorverwarmingselement achter op het blok (toegepast bij alle BXen diesel met los brandstoffilter voor de veerpoot).
- brandstoffilter
- leiding van tank naar motor. Het kan goed zijn dat deze al zodanig krokant is door roest dat ie wel lucht doorlaat maar (nog) geen diesel.
Grappig, deze BX werd toevallig “gespot” gemeld op bxsportief:
Ik zou eerst luchtlekken gaan opsporen; de handpomp op het brandstoffilter (heb je zo’n dopje op het filterhuis?) is een zeer berucht lekkagepunt.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Wanneer is voor het laatst het filter vervangen?
karel schreef:Grappig, deze BX werd toevallig “gespot” gemeld op bxsportief:
Ik zou eerst luchtlekken gaan opsporen; de handpomp op het brandstoffilter (heb je zo’n dopje op het filterhuis?) is een zeer berucht lekkagepunt.
Euhm, hoe, wie, wat, waar?
Ik heb inderdaad zo’n doppie. Is dat een tip om te vervangen, of af te dichten?
garagestmarien schreef:Wanneer is voor het laatst het filter vervangen?
Zo lang ik de auto heb (11 maanden, 37000km) nog niet. Waar zit dat, of is dat de filter waar ook de handpomp op zit?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Je zou het opvoerpompje kunnen vervangen, maar als het filter (inderdaad onder dat knopje) al 37000 km oud is zou ik beginnen met die te vervangen. Ik meen dat geadviseerd wordt om hem eens in de 20000 te vervangen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Is dat een klus die makkelijk zelf te doen is? Enig idee wat ‘t kost, hoe groot ‘t onderdeel zelf is? ops:
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Het filter vervangen kan je zelf. Schroef de centrale bout bovenop het pompje eruit en het filter komt eraf. Monteer de nieuwe rubbertjes en het nieuwe filter en schroef de bout weer vast. Pomp daarna net zolang met het pompje tot je serieuze weerstand in de knop gaat voelen en start daarna de auto en laat hem even draaien. Ik dacht dat een filter tussen de 10 en 20 euro kost, inclusief afdichtringetjes.
Het hele pompje vervangen kan je ook zelf indien nodig. Schroef het pompje los met de 2 bouten aan de bovenzijde en maak de 2 slangen los. Let wel op welke slang op welke aansluiting zit, dit moet weer op dezelfde manier vast! Maak de slangen vast op het nieuwe pompje en schroef de pomp weer op zijn plek. Pomp daarna wederom net zolang met het pompje tot je serieuze weerstand in de knop gaat voelen en start daarna de auto en laat hem even draaien.
Eveneens ben ik tevens ook.