Afstellen koppelingspedaal
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 04 maart 2008 04:34 PM

Hallo Allemaal,

Vraagbaak en internet zijn geraadpleegd. Nu rest alleen jullie expertise in geval van het afstellen koppelingspedaal. Mijn mening is dat het pedaal van mijn XM aan de hoge kant is omdat het ‘aangrijpingspunt’ wat laat komt. Koppeling slipt niet.

Wat is dan de ideale stand? Is de methode met de 3e versnelling regel juist? (in 3e versnelling en dan de auto vooruit duwen). Of zal ik toch de ‘x’ regel moeten toepassen (berekening volgens Olving).

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 04 maart 2008 05:19 PM
  [ # 1 ]

Ik zou zeggen dat de koppeling moet aangrijpen in de onderste helft van de slag. Als het aangrijppunt te hoog zit heb je kans dat er teveel druk op je drukgroeplager blijft staan waardoor je toch ergens voor kosten gaat komen. De 3e versnellingtruc is een aardige oplossing. De olving berekening ken ik niet, verklaar je gerust nader.

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 04 maart 2008 05:23 PM
  [ # 2 ]

Ik ken ook de 3e versnellingtruc niet. Kan iemand mij die ook verklappen?

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 04 maart 2008 05:24 PM
  [ # 3 ]

Olving methode is als volgt:

Meet de afstand tussen koppelingspedaal in ‘rust’ tegen onderkant stuur. Druk het koppelingspedaal in en meet dan nogmaals de afstand. Het verschil is ‘x’ en die mag niet kleiner zijn dan 14,5cm geloof ik. Echt zeker voel ik mij bij deze methode niet.

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 04 maart 2008 05:31 PM
  [ # 4 ]

3e versnellingstruuc is makkelijk.

Zorg voor een ruime parkeerplaats of plek met geen obstakels in de buurt van je auto. Zet de auto in de derde versnelling, duw de auto naar voren en druk dan koppeling in. Als de auto in beweging komt voordat het koppelingspedaal de vloer raakt dan is het goed. Als de auto eerder gaat rollen dan staat de kabel te strak dan moet je de kabel ontspannen door het schroefje terug te draaien. Als de auto niet gaat rollen als de pedaal de vloer raakt dan moet je het schroefje indraaien.

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 10 maart 2008 08:05 PM
  [ # 5 ]

Bij de 3e versnellingstruck moet er dus iemand zijn om je een zetje te geven of de parkeerplaats waarop je staat moet iets aflopen.

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 10 maart 2008 11:01 PM
  [ # 6 ]

Wink  dat doe ik dus in mijn 1-tje..

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 11 maart 2008 12:42 AM
  [ # 7 ]

Mijn aangrijppunt staat ook te hoog. Maar wat is daar aan te doen? Is dat te verstellen? Herinner me vaag een draadje hierover met/van Wupke…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook