Vandaag heb ik een lek ontdekt aan de linkse cardan van mijn Xsara (1.9D DW8). Het is waar de as uit de (ik vermoed) versnellingsbak komt. Is dit moeilijk om weer dicht te krijgen, en belangrijker, kan ik er zo nog mee rijden? Omdat ik niet weet hoeveel olie er al gelekt is en ik vermoed dat dit versnellingsbakolie is, laat ik hem aan de kant staan tot ik zekerheid heb. Kan ik het oliepeil ergens meten en bijvullen?
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Kijk, dat is nog eens een duidelijk verhaal met foto, mijn complimenten
Zo te zien is het vrij schone olie, neem aan dat er ook een vieze geur (rotte eiren) aan deze olie zit, dan moet het wel versnellingsbak olie zijn die via de aandrijf-as keerring lekt.
Oliepeil kun je controleren door het wiel aan de linkerkant te verwijderen en de aanwezige plastic platen, zodat je vrij zicht op de zijkant van de bak heb. Daar zit een grote zeskant plug met een koperen ring erachter, het is de enige grote die je daar ziet, dit is de vul/niveau plug, als ik me niet vergis, draai je deze met sleutel 18 los. Zorg dat de auto goed vlak staat, als je die plug opendraait, moet er olie uitdruppelen, zo niet, bijvullen via dat gat tot het eruit valt, dan pas zit er genoeg in. Let op, er mag alleen 75W80 versnellingsbak olie in en absoluut niets anders, een automaterialenzaak doet je graag geloven dat niet uitmaakt omdat ze 75W80 meestal niet hebben en je graag wat anders verkopen.
In iedergeval heel verstandig dat je de auto laat staan, wie weet hoeveel eruit is gelekt en voor je het weet draait de bak inelkaar. Gelukkig is het niet zoveel werk om de keerring aan deze kant te vervangen, deze aandrijfas zit niet in een tussenlager. Ik weet niet hoe handig je ben, de moelijkheid zit hem in het loskrijgen van de aandrijfas-moer (dop 35), de draagarm uit de fusee en stabiliatorstang indien aanwezig. Dit zijn zaken die het makkelijkst met luchtgereedschap los gaan, voor een garage is dit makkelijk binnen een uurtje te doen.
Bedankt ZX1.4i, ik ben daarnet bij de garage geweest. Hij gaat de ring bestellen en woensdag zou deze normaal vervangen moeten worden. Zelf zou ik het ook wel kunnen, maar voor de zekerheid (vertrek volgende week op vakantie) laat ik dit toch maar even doen. Hij wist me te vertellen dat het geveolige dichtingen zijn die hiervoor gebruikt worden en dat ze wel eens meer stuk durven gaan.
Grtz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
De nieuwe zijn een stuk sterker.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Eens moet de eerste keer zijn
Het zal wel het gevolg zijn van een slecht gemonteerde of beschadigde keerring nadat de aandrijf-as om wat voor reden dan ook een keer gedemonteerd is. Zelf monteer ik altijd een nieuwe keerring, de enige keer dat ik dat niet gedaan heb, ging het lekken. De auto was van een maat van mij, hij had de verkeerde keerring gehaald/meegekregen, en de auto moest toch weer rijden.
Inderdaad hoe mooi ze ook zijn, altijd nieuwe als de assen eruit zijn geweest, heb ik ook moeten ondervinden. ops:
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Het kan goed gaan, maar ook fout, het blijft een feit dat het onverstandig is om op een paar euro voor een keerring te bezuinigen.
De dichtig is gisteren vervangen en vanmorgen lag er toch nog een plasje olie onder het blok. Ik heb er een blad papier onder gelegd en op 3 uur tijd lag er toch een plasje olie van zo’n 10 cm onder. Zijn er nog plaatsen of andere dichtingen waar dit zou kunnen lekken?
Grtz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
Keezx schreef:De vraag is dan, is de keerring correct aangebracht?
Er hoort een montagevoorschrift bij te zitten…...
Of komt de olie ergens anders uit gelekt??
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
soapwater schreef:De dichtig is gisteren vervangen en vanmorgen lag er toch nog een plasje olie onder het blok. Ik heb er een blad papier onder gelegd en op 3 uur tijd lag er toch een plasje olie van zo’n 10 cm onder. Zijn er nog plaatsen of andere dichtingen waar dit zou kunnen lekken?
Uit de aftapplug aan de achterkant van de bak of uit de vul/niveau plug aan de zijkant, het kan zijn dat die niet goed zijn dichtgedraaid. Of dat de nieuwe keering toch niet goed gemonteerd is of beschadigd tijdens het monteren. In het ergste geval zou het de prise-as keerring in de bak kunnen zijn
Oh, ik vergeet eentje, de schakelstangen die de bak ingaan, kunnen ook lekken, maar dat kan nooit veel zijn, die van mij lekt daar ook, maar dat is een paar druppels per jaar, niet eens genoeg om een colafles dopje mee te vullen.
Het beste wat je nu kunt doen is de boel goed schoonmaken met remmenreiniger en dan goed kijken waar het lekt, of foto’s maken en hier postten.
De auto heeft een dag en een nacht in de garage gestaan en hij bleek niet meer te lekken. De handige harry had “wat” gemorst bij het vullen en dat liep lekker van de bak af bij warme motor. Nadat alles was schoongeblazen en schoongemaakt bleek er niets meer te lekken. Me happy!! Lekker verderrijden… (op 100% Koolzaadolie muahahaha)
Bedankt voor de hulp alhier!! Heeft me €100 gekost. Is dat een redelijke prijs?
Grtz
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
100€ voor keerring en olie? lijkt me netjes.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017