1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Hellup, ik voel me bekocht
tgv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 04-04-2007

Gepost: 11 maart 2008 03:18 PM

Dames, Heren,

Ik ben zwaar teleurgesteld. In mijn garagehouder wel te verstaan. Vorig jaar (halverwege maart) een Xsara Picasso 2.0 HDI uit januari 2002 gekocht, 140.000 km. op de teller. Volgens de garagehouder een prima auto, goed voor nog vele kilometers rijplezier. Op papier kreeg de auto bij aflevering een grote beurt. Verder zou ik volgens de garagehouder bij de eerste beurt alleen een kleine beurt nodig hebben, verder niets.
Gisteren, een jaar later, stond ik weer bij de garage voor de beurt en de APK keuring en ik heb dikke problemen. Volgens de garagehouder staat de auto nu in de buurt van de 160.000 km, dus moet de distributieriem inclusief waterpomp en alle lagers er rondomheen vervangen worden. Kosten: plm. 600 euro. Tijdens de APK blijkt ook nog dat de demper van de uitlaat zover defect is, dat lassen niet meer kan. Ook de demper moet dus vervangen worden. Nog eens 150 euro. Dan nog de kleine beurt en de APK en ik ben weer een kleine 850Euro lichter.  Crying or Very sad  Crying or Very sad

Ik voel me zwaar bekocht:
1. Volgens de ANWB moet de dealer dit soort grote dingen bij de verkoop melden. Is niet gebeurd, en volgens de ANWB bedoelen zij de zware kosten die binnen een paar maanden na de aankoop komen.
2. De demper kan volgens de dealer binnen een jaar zover doorgeroest zijn, dat deze problemen bij de aflevering nog niet te zien is en een jaar later zover doorgeroest is, dat lassen van de scheur niet meer mogelijk is. Ik heb inmiddels een aantal mensen gesproken die in de autobusiness hebben gezeten, en zij spreken dit met klem tegen. Ik krijg dus de indruk dat de demper al slecht was bij de koop en de dealer deze willens en wetens heeft laten zitten. Evil or Very Mad

Ik zou de garagehouder hierop aan willen spreken, ware het niet dat hij elke keer een andere smoes heeft om niet aanwezig te zijn. Evil or Very Mad De mensen in de garage zoeken allerhande uitvluchten: de distributieriem was bij aflevering niet vervangen omdat de auto nog niet aan zijn kilometerstand zat, de demper is tijdens de aankoopcontrole niet geconstateerd als problematisch.  Sad  Ik ben mijn vertrouwen in de garage in kwestie compleet kwijt en krijg het idee dat men mij probeert te tillen.
Momenteel zoek ik daarom nog wat argumentatie over wat reeel is over de levensduur van een demper en wat reeel is over het melden van dit soort grote kosten bij de aankoop van een auto. Vervolgens ga ik de garagehouder hiermee confronteren.

Grtz,
Theo.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 maart 2008 03:29 PM
  [ # 1 ]

Een demper rot van binnenuit. Ik heb een uitlaat gehad welke door lange stilstand van de auto aan de buitenkant volledig aangeroest was. Echter heb ik hier nog 35k lekvrij mee gereden. Ik heb ook uitlaten gezien welke aan de buitenkant volledig fris leken en toch kwam er snel een gat in.
Diegene die de levensduur van een uitlaat kan voorspellen is een wonderkind in mijn ogen!

Het lassen van een uitlaat is overigens vrijwel altijd een lapmiddel. Door een las te leggen, maak je gelijk een roestgevoelig punt op de uitlaat. Het is een leuke manier om vervanging nog even uit te stellen, maar toch… Wat is nu 150 euro voor een nieuwe pot? Eigenlijk is het zonde om las-tijd te steken in een uitlaat welke toch al zwak is.

Dat de distributieriem vervangen moet worden is een feit, evenals de spanrollen. De vervangingsintervallen staan overal vermeld waarschijnlijk zelfs in de bijgeleverde documentatie van de wagen. Het schriftelijk vermelden hiervan lijkt mij zwaarder wegen dan het mondeling doorgeven aan een koper. Echter is het lezen van deze documentatie wel je eigen verantwoordelijkheid.
Over de genoemde bedragen kan ik niets zeggen helaas…

Maar om kort te gaan, ik geef je weinig kans…. De “uitvluchten” kloppen gewoon.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 11 maart 2008 03:40 PM
  [ # 2 ]

Ik kan het niet anders dan met Patje eens zijn. Een goed uitziende demper kan er zomaar ineens onderuit vallen. Zelf ondervind ik dit nu met de roetkatalysator. Is minimaal gaan lekken, maar vervanging kost 960 euro ex btw en montage. Helaas kun je dit echt niet inschatten vantevoren.

Voor wat betreft de distributie, wellicht was het netjes geweest als de dealer bij aanschaf het voorstel had gedaan deze te vervangen voor een nette prijs, bij aflevering. Zeker omdat dit normaal te voorzien onderhoud is hoef je niet op compensatie te rekenen vrees ik..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 11 maart 2008 04:55 PM
  [ # 3 ]

je bent een jaar en 20000km verder…..
je weet dan toch ook dat er een distributie set aan zit te komen ?
staat idd in elk onderhoudsboekje wat de interval daarvoor is.

een uitlaat en die ditributie zijn gewoon normale onderhouds dingen die passen bij een auto van de leeftijd en km stand

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 11 maart 2008 04:59 PM
  [ # 4 ]

Re: Hellup, ik voel me bekocht

tgv schreef:

Volgens de garagehouder staat de auto nu in de buurt van de 160.000 km, dus moet de distributieriem inclusief waterpomp en alle lagers er rondomheen vervangen worden. Kosten: plm. 600 euro. .

Wink

 

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 maart 2008 05:04 PM
  [ # 5 ]

Re: Hellup, ik voel me bekocht

Er valt mij nog iets op….

tgv schreef:

...Vorig jaar (halverwege maart) een Xsara Picasso 2.0 HDI uit januari 2002 gekocht….

[snip]verhaaltje[/snip]

1. Volgens de ANWB moet de dealer dit soort grote dingen bij de verkoop melden. Is niet gebeurd, en volgens de ANWB bedoelen zij de zware kosten die binnen een paar maanden na de aankoop komen.

Dus….  whistle

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 11 maart 2008 06:32 PM
  [ # 6 ]

De distributie van moderne citroenen gaat 120dkm mee, dus wanneer is die van jou vervangen? Dat zou je in je onderhoudsboekjes wel moeten kunnen zien. Als dat bij 80k of 100k is gebeurd dan kun je er in theorie nog wel een jaartje mee door.

Voor de rest zou ik zeggen; heb je er geen goed gevoel bij, dan ga je naar een andere garage en laat je het onderhoud daar doen. Je bent immers niet met die club getrouwd.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 11 maart 2008 06:33 PM
  [ # 7 ]

Foutje Serge… HDI 160.000 Wink

 

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 11 maart 2008 06:41 PM
  [ # 8 ]

het is rot dat je moet betalen, maar laten we ff kijken…

850 euro / 20.000 = 0.0425 cent per kilometer….

Ik vind dat best meevallen. Het gros hier zit stukken hoger. Ik zou tekenen voor die km kostprijs.
Het zal ws ook gewoon het gevoel zijn, je ziet deze dingen niet. Als het je banden waren geweest had je hetws wel logiosch gevonden.

Autorijden kost gewoon geld. En naast dat een dealer een brengplicht heeft van informatie bij een koop, heb jij als koper zeker ook een haalplicht van informatie.

Heb jij bij aankoop gevraagt hoe het zat met een D-riem qua kosten? Zo ja, dan had je dat in de prijs misschein kunnen verwerken. Misschien WAS het al in de prijs verwerkt…

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 11 maart 2008 06:45 PM
  [ # 9 ]
Rene van Maren schreef:

Foutje Serge… HDI 160.000 Wink


Shocked  ok dan! Dat is netjes.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 maart 2008 06:52 PM
  [ # 10 ]

Uitlaat is gewoon slijtage, kun je vooraf nooit zien, D-riem is gewoon onderhoud.

Of de dealer dit nu wel of niet had moeten vertellen zal een discussie blijven, zo kun je nog wel 100 zaken opnoemen die de dealer bij de verkoop wel zou mogen melden. Op dat punt is het beter om jezelf als koper goed in te laten lichten of iemand met ervaring meenemen, gebruik van gezond verstand is niet verboden Wink

Als de auto nu op 158K had gestaan en de dealer had niets gezegd of zelf aangeboden om de riem voor de verkoop te vervangen, ja dat zou je hem dan wel kwalijk mogen nemen.

PS: De kosten die de dealer vraagt voor de riemwissel vind ik erg netjes, absoluut geen woekerprijzen Razz

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 11 maart 2008 07:07 PM
  [ # 11 ]

Niet om TS nog verder op stang te jagen.

Laat de krukaspoelie ook aub vervangen. Zoek maar eens op krukaspoelie en HDI en je weet waarom.

Nu zou het kunnen zijn dat de verkoper dacht dat de riem om de 120.000 ging en dat ie in de praktijk om de 160.000 moet. Strikt genomen heb je natuurlijk wel een punt als de dealer beloofd heeft dar er met de eerstvolgende beurt (dat is blijkbaar 20.000?) geen grote dingen aan zaten te komen.

Zo’n uitlaat is wat lastiger in te schatten. Die zal een jaar geleden nog wel OK geweest zijn.

Maar goed: als dit soort zaken belangrijk voor je zijn geweest bij aankoop dan was het toch verstandiger geweest het zwart op wit vast te laten leggen en je te verdiepen in de vervangingstermijnen van de div. onderdelen. Als koper is het toch wat naief om daarbij eenzijdig op het mondelinge oordeel van de verkoper af te gaan.

Profiel  
 
niek1
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 17-12-2007

Gepost: 11 maart 2008 07:18 PM
  [ # 12 ]

Als jij echt zwart op wit heb staan dat er een grote beurt gedaan zou worden dan heb jij wel recht op de d riem.

vanwege het geval dat jou auto op jou aangeschafte km stand maar een kleine beurt nodig had dus dan kijk je welke eerste grote beurt eraan komt en dat was dus de 160000km beurt met de d riem.

als jij dus op jou aankooppapier kijkt en de staat duidelijk grote beurt zou ik er toch even werk van gaan maken.

Ik ben de rechter op de foto.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 maart 2008 07:50 PM
  [ # 13 ]

Bij aflevering zou de wagen een beurt krijgen. Echter had de wagen toen 20k minder op de teller staan, waardoor een D-riem nog niet bij die beurt hoorde.
Dus hij heeft de beurt gekregen welke bij het kilometrage hoorde op het moment van aankoop. Als je wilt dat de zaken bij de volgende beurt gratis worden gedaan, dan moet je dat in de deal meenemen.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 11 maart 2008 08:08 PM
  [ # 14 ]

een pic’ kent geen grote of kleine beurten, maar dat wist je al:

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=183407&highlight;=

In principe heb je om de 20dkm een beurt.

Om de 60d komt er als extra bij de remvloeistof, lucht- en brandstoffilter. Bij een 2.0HDi elke 120dkm de verversing van de koelvloeistof en een distributiewissel elke 160dkm. Dat staat allemaal in het onderhoudsboekje.

Als jij echt zwart op wit heb staan dat er een grote beurt gedaan zou worden dan heb jij wel recht op de d riem.

Een D-riem is alleen onderdeel van de 160dkm beurt, maar daar was de auto nog niet aan toe.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 11 maart 2008 08:12 PM
  [ # 15 ]

Het gaat volgens mij hierom en niet om wat (na enige verdraaiingen in de context) door andere mensen wordt beweerd.

tgv schreef:

Verder zou ik volgens de garagehouder bij de eerste beurt alleen een kleine beurt nodig hebben, verder niets.

De eerstvolgende beurt na aankoop is de 160.000 beurt. De bewering dat bij de eerste beurt alleen een “kleine beurt” nodig zou zijn klopte niet.

Hier heeft TS wel een punt mee. Maar maak zo’n mondelinge toezegging van een jaar geleden maar eens hard?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook