Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Je kunt inderdaad gewoon waterleiding ervoor gebruiken.
Makkelijk buigbaar en te solderen.
Uitlaatklemmen zijn inderdaad anders , de 2 van spruitstuk>voorpijp zijn kleiner dan de rest naar achteren.
Ik heb inmiddels een andere oplosing gevonden door het afgebroken stuk te verlengen met 10 mm slang. Dat past eigenlijk overal wel, behalve onder de startmotor door.
Ik moest wel weer het inlaatspruitstuk en de startmotor demonteren om het goed te kunnen beoordelen en er fatsoenlijk bij te kunnen.
Verder de ontbrekende diff-as bakkeerring gemonteerd, remlklauw erop, leiding ertussen weer vast, handremblokken gesteld (wat een heeeeerlijk klusje zo op de werkbanken de nieuwe blingbling motorsteunen gemonteerd.
Nou moet ik eigenlijk nog de ringetjes onder de oliedruksensor en de olie aansluitiingen onder de cilinderkop vervangen, want ze zaten niet in de pakkingsset.
Ik geloof dat er voor 4 zitten. En dan nog 2 op de pijp naar achteren (y-stuk op voorpijp, voorpijp op einddemper).
Morgen maar even de ontbrekende spullen halen en dan ben ik eigenlijk wel klaar om het blokje er weer in te hangen. Hetgeen dan ook a.s. zaterdag moet gaan gebeuren!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig en succes!
Citroen!
Hmm, ben ik weer vergeten die oude uitlaatklemmen mee te nemen. Zouden ze dat bij de automaterialenzaak nog in de boeken kunnen navinden?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij een goede zaak wel….
Citroen!
DriverD schreef:Bij een goede zaak wel….
Idd Alleen hadden ze niet alle klemmen. Nja, morgen wel. Dus dat is dan ook weer gefixed.
Wat is qua montage trouwens het handigst? Gwoon blok en bak erin schuiven en dan de uitlaatdelen op de wagen weer monteren of Y stuk en/of tussenpijpjes al van tevoren monteren?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Tussenpijpjes van te voren monteren is goed, alleen moet je ze niet 100% vast zetten: ze moeten nog kunnen draaien om hun lengte-as om goed op de spruitstukken aan te sluiten. Motorblok nog niet vastzetten op subframe, dan kan kan je het blok nog wat schuiven en zo de uitlaatdelen goed op elkaar aan laten sluiten.
Citroen!
OK. We gaan zien hoe het werkt. Ik moet wel zeggen dat diit credo voor de meeste zaken geldt. GS sleutelen moet je wel in de vingers krijgen. Ik denk dat ik mijn kleine kwartduims dopsleutelsetje met al zijn verlengstukken en attribtuen weer flink zal gaan gebruiken.
Ik moet ook de LHM pot nog even goed gaan schrobben. Hetgeen dat erin zat zou goed door kunnen gaan voor de originele LHM uit 1978. Het leek wel wat op apppelstroop.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Appelstroop?
Citroen!
Dat was een intensief dagje sleutelen gisteren.
Motor in de BX geladen:
Allles wat ik nodig had om de motor er weer in te schroeven in de BX erbij geladen.
Aangekomen op de plek van besemming, begonnen met het poetsen van het subframe en de LHM verversen. Man o man, wat zat er een drek in de LHM pot.
Hier weer een schone pot.
Hier een aardig gekuist subframe + motorruimte
Tijd om de bak erin te hangen
Tijd om de motor erop te schroeven
Met het blok hout in deze positie ging het niet lukken omdat de motorsteunen er dan niet langs kunnen. Met het zelfde (wigvormige) blok hout van achteren tussen subframe en blok gedrukt ging het wel.
Het erop krijgen van de bak was wel een gemartel waar we wel een kwartier mee zoet waren. De bak moet zo hoog mogelijk worden ondersteund, omdat de motorsteunen anders blijven hangen tegen het subframe. Het vergt wat geexperimenteer met de juiste blokken hout voordat we de juiste procedure hadden gevonden.
Daarna verder met de uitlaat. Tussenpijpen en hotspotpijpjes vastschroeven. Zo blijf je wel bezig.
Van het afmonteren heb ik verder niet zoveel foto’s.
We hebben de motor aangeslingerd met de elektrische slinger en na een hoop horten en stoten (benzinepomp wilde nog niet echt op gang komen) bleef ie na een tijdje wel lopen, mits je het gas er wel wat ophield.
Wat later opviel was dat er een stangetje op de carburateur loszat. Met de elektrische afslag op de carburateur niet aangesloten blijft ie natuurlijk ook niet lopen.
Mijn sleutelmaat heeft ook nog wat amusante filmpjes gemaakt met de videocam, maar ik heb die rolprenten nog niet op mijn computer.
Schopje (laatste topic ge-edit ipv gequote)
Begrijp ik het nou goed dat je knap de sjaak bent als je je remschijven moet vervangen? (als in: pak dan meteen even de koppelingsplaat bezig want die heb je onderweg toch ook in handen). Of kun je daar op een andere manier ook nog bij?
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
EW schreef:Begrijp ik het nou goed dat je knap de sjaak bent als je je remschijven moet vervangen? (als in: pak dan meteen even de koppelingsplaat bezig want die heb je onderweg toch ook in handen). Of kun je daar op een andere manier ook nog bij?
Dat dacht ik zelf ook, maar ik had begrepen dat het ook nog kon door de remklauwen los te schroeven en de aandrijfassen los te leggen, dan kan je ze er kennelijk tussenuit friemelen.
Daarnaast is het wel zo dat als je de boel een beetje gangbaar houdt en het vaak genoeg doet, je de motor er in recordtijd uit kan tillen.
mkatgert schreef:
Daarnaast is het wel zo dat als je de boel een beetje gangbaar houdt en het vaak genoeg doet, je de motor er in recordtijd uit kan tillen.
Dat bleek wel uit de koppelingrevisie van die van Boogaard.
EW schreef:mkatgert schreef:
Daarnaast is het wel zo dat als je de boel een beetje gangbaar houdt en het vaak genoeg doet, je de motor er in recordtijd uit kan tillen.
Dat bleek wel uit de koppelingrevisie van die van Boogaard.
Nou, mij niet gezien.. Ik denk dat het niet alleen een kwestie is van de boel gangbaar houden, maar ook een hoop routine.
Al scheelt het al wel een hoop als de bak kan blijven zitten. Met het wederom bevestigen van de aandrijfassen, het aansluiten van de remklauwen en het stellen van de handrem is ook wel een hoop tijd gemoeid.