metro2005 schreef:ligt het nou aan mij of zijn die turbodiesels bijna uitgestoven?
op autotrader vindt ik er wel 1 (!) wauw en dat is nog een break ook.
en op autotrack staan er 2
Waar staan er BX turbodiesels op autotrader dan? Ik vind er geeneentje?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:metro2005 schreef:ligt het nou aan mij of zijn die turbodiesels bijna uitgestoven?
op autotrader vindt ik er wel 1 (!) wauw en dat is nog een break ook.
en op autotrack staan er 2Waar staan er BX turbodiesels op autotrader dan? Ik vind er geeneentje?
je hebt gelijk, het is nog een gewone diesel ook
welke types bx hebben nu allemaal stuurbekrachtiging??
maar een 1.4 met caravan van 880kg is dat echt een probleem of rijdt het gewoon wat minder fijn en moet je vaker terugschakelen?
zit namelijk toch sterk naar de 1.4 te neigen vanwege de brandstofkosten en ook de kmstand! de 1.4 bxen zie ik nog wel met redelijke kmstanden te koop staan (tussen de 1 en 2 ton) de bx diesels en lpg wagens hebben echt allemaal tussen de 2 en 3 (soms zelfs 4) ton gelopen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ik denk dat een 1.4i met een caravan erachter wel heel hard moet werken. het zou natuurlijk wel kunnen op papier mag die van mij 1000kg trekken.
verbruik van mij 1.4i ligt ergens rond de 1 : 14
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
metro2005 schreef:
maar een 1.4 met caravan van 880kg is dat echt een probleem of rijdt het gewoon wat minder fijn en moet je vaker terugschakelen?
zit namelijk toch sterk naar de 1.4 te neigen vanwege de brandstofkosten en ook de kmstand! ?
Binnen NL heb je denk ik net genoeg aan de 14i met 880 kg. Wil je verder en de heuvels in, niet doen. Grote kans dat je bij de eerste de beste heuvel je motor in het rood jaagt.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
op http://www.caravantrekker.nl/ kun je een berekening uitvoeren met een bx 14i en 850kg caravan. Dat komt er niet goed vanaf.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
zandvoorta schreef:op http://www.caravantrekker.nl/ kun je een berekening uitvoeren met een bx 14i en 850kg caravan. Dat komt er niet goed vanaf.
toevallig net gedaan, zag dat de ongeblazen diesel er beter vanaf kwam maar zelfs dat hield niet over.
aangezien turbodiesels schaars worden moet ik misschien toch maar voor een 1.6 of 1.9 tzi (jaja ik wil de luxe uitvoering dan ) gaan.
alleen schiet ik er dan kwa kosten geen hol mee op tov de zx. brandstofverbruik en wegenbelasting ed zijn dan net zo duur, alleen zullen de onderhoudskosten ongetwijfelt wat hoger zijn bij de bx
damn waarom produceren ze die bxen niet gewoon nog steeds
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik kan je wel vertellen dat een Zx 1.4i met een vouwwagen erachter in de bergen al niet overhield. We moesten voor de Timmelsjoch (dat is een hele hoge steile pas) terug naar de 1 en mot 20 km/h omhoog!
ben net gebeld door citroen dealer cor zwiers (in meppel) over deze auto.
ik kon in principe de zx daar inruilen en dan deze meenemen incl beurt en apk. de kosten die daarvoor bijkwamen werden dan niet gerekend.
zou ik dus rond de 2000 euro voor de zx terugkrijgen.
zit je alleen wel met een auto die 4 jaar ouder is en 50.000km meer heeft gelopen Confused
ergens druist dat toch flink tegen je gevoel in maar aan de andere kant, als de bx er zo mooi uitziet als op het plaatje…..
bovendien heb je dan weer verse apk en een auto die net is nagekeken terwijl mijn zx dit jaar aan de beurt is voor een grote onderhoudsbeurt.
help
________
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Via rdw.nl
Datum aanvang tenaamstelling i 15 januari 1999
Vervaldatum APK i 17 januari 2006
APK zit er dus nog op. Fototje moet dan ook oud zijn want onderdeel van de APK zijn de nieuwe platen. Alleen de auto staat al 6 jaar bij de dealert, waarom zou dat zijn…. Er even vanuit gaande dat ie al zolang daar staat moet alles aan vloeistof toch wel vervangen worden.
Op zich een leuk alternatief alleen ik zou wel vragen om minstens 3 maanden garantie zodat eventuele gebreken die opduiken na 6 jaar stilstaan ook verholpen worden…
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:Via rdw.nl
Datum aanvang tenaamstelling i 15 januari 1999
Vervaldatum APK i 17 januari 2006APK zit er dus nog op. Fototje moet dan ook oud zijn want onderdeel van de APK zijn de nieuwe platen. Alleen de auto staat al 6 jaar bij de dealert, waarom zou dat zijn…. Er even vanuit gaande dat ie al zolang daar staat moet alles aan vloeistof toch wel vervangen worden.
Op zich een leuk alternatief alleen ik zou wel vragen om minstens 3 maanden garantie zodat eventuele gebreken die opduiken na 6 jaar stilstaan ook verholpen worden…
inderdaad ja, waarom staat zo’n auto al 6 jaar bij zo’n dealer
dan is er dus ook bijna 30.000 per jaar mee gereden, anders kan die kmstand niet
hmm raar.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Misschien een leenauto. Ik zou eens vragen of ze geen recentere foto’s hebben voordat je naar Meppel rijdt.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Bram schreef:CitroenAZU schreef:Ik zou dan toch voor een Turbo gaan kijken…
..................
............
En verder zou ik geloof ik liever een handgeschakelde hebben als je toch zwaar moet trekken, maar goed ik weet het formaat en massa van je sleurhut natuurlijk niet…Daar kan ik me bij aansluiten.
Als je nog een knappe TZD-turbo kan vinden met een 2.5 ton op de teller of zo, dan heb je er een fantastische auto aan….EN goede caravantrekker.
En hij is niet alleen gunstiger t.o.v. de Xantia (TD) met de WB maar ook qua verbruik.
Een Xantia-TD zit rond de 1 op 15…..een BX tzd-turbo rond de 1 op 18.
(en een heerlijke stoel)
Installeer wel een termperatuurmeter want die diesels lopen ook met 2 fans geheid warm als je op een warme dag de motor flink laat sleuren. Soms zul je merken dat je echt rustiger aan moet doen dan de motor zou kunnen, maar dat ie anders warmloopt. En laat je thermocontact checken om er zeker van te zijn dat de 2 fans ook daadwerkelijk aangaan. Je hebt ze echt nodig. Zonder 2 fans (die bij de turbod wel standaard zijn) een caravan trekken is “zelfmoord”..
Verder zul je de turbodiesel flink op toeren moeten houden, want zonder turbo redt ie het niet. Echter, met genoeg toeren maken (tussen de 2500 en 4000 toeren) en goed erop letten dat ie niet te warm wordt en vooral DOOR laten rollen (dus gebruik de hellingen om wat vaar te maken) kun je eigenlijk alle hellingen wel bedwingen.
Reken niet op een goed verbruik. 1 op 10 is wel ongeveer het gemiddelde met sleurhut.
Eigenlijk zou ik aanraden als het alleen voor die ene keer op vakantie is om gewoon je huidige auto te blijven rijden. Als dat een 1.6 benzine is heb je er een redelijke caravantrekker aan. Wat nog beter is, is bijv. een 1.9 TZI of gti. Gewoon een lekker bullige 8 klepper met een gunstig koppelverloop. Die benzinemotoren lopen ook lang niet zo snel warm als de diesels.
Eigenlijk ben ik niet zo enthausiast over de turbodiesel als carvantrekker. Nja.. eigenlijk ben ik helemaal niet enthausiast over sleurhutten in het bijzonder. Pak gewoon een tent of een hotel en ga niet met zo’n ellendig hok rijden.
Gr,
Marten
mpostma schreef:Bram schreef:CitroenAZU schreef:Ik zou dan toch voor een Turbo gaan kijken…
..................
............
En verder zou ik geloof ik liever een handgeschakelde hebben als je toch zwaar moet trekken, maar goed ik weet het formaat en massa van je sleurhut natuurlijk niet…Daar kan ik me bij aansluiten.
Als je nog een knappe TZD-turbo kan vinden met een 2.5 ton op de teller of zo, dan heb je er een fantastische auto aan….EN goede caravantrekker.
En hij is niet alleen gunstiger t.o.v. de Xantia (TD) met de WB maar ook qua verbruik.
Een Xantia-TD zit rond de 1 op 15…..een BX tzd-turbo rond de 1 op 18.
(en een heerlijke stoel)Installeer wel een termperatuurmeter want die diesels lopen ook met 2 fans geheid warm als je op een warme dag de motor flink laat sleuren. Soms zul je merken dat je echt rustiger aan moet doen dan de motor zou kunnen, maar dat ie anders warmloopt. En laat je thermocontact checken om er zeker van te zijn dat de 2 fans ook daadwerkelijk aangaan. Je hebt ze echt nodig. Zonder 2 fans (die bij de turbod wel standaard zijn) een caravan trekken is “zelfmoord”..
Verder zul je de turbodiesel flink op toeren moeten houden, want zonder turbo redt ie het niet. Echter, met genoeg toeren maken (tussen de 2500 en 4000 toeren) en goed erop letten dat ie niet te warm wordt en vooral DOOR laten rollen (dus gebruik de hellingen om wat vaar te maken) kun je eigenlijk alle hellingen wel bedwingen.
Reken niet op een goed verbruik. 1 op 10 is wel ongeveer het gemiddelde met sleurhut.
Eigenlijk zou ik aanraden als het alleen voor die ene keer op vakantie is om gewoon je huidige auto te blijven rijden. Als dat een 1.6 benzine is heb je er een redelijke caravantrekker aan. Wat nog beter is, is bijv. een 1.9 TZI of gti. Gewoon een lekker bullige 8 klepper met een gunstig koppelverloop. Die benzinemotoren lopen ook lang niet zo snel warm als de diesels.
Eigenlijk ben ik niet zo enthausiast over de turbodiesel als carvantrekker. Nja.. eigenlijk ben ik helemaal niet enthausiast over sleurhutten in het bijzonder. Pak gewoon een tent of een hotel en ga niet met zo’n ellendig hok rijden.
Gr,
Marten
en bedankt
waarschijnlijk ga ik voor de 1.6 of 1.9 benzineversie van de bx. heb voorwat betreft het trekken van sleurhutten toch al niet al te veel positieft gelezen over de diesels.
zoals al in dit topic te lezen valt heb ik al een 1.6 progress op het oog. zit daar nou hetzelfde blok in als in mijn zx of is dat een ander blok?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Voor het trekken van een caravan kun je beter een diesel hebben, veel meer koppel. vooral de TD is super met een caravan, geen last van warmlopen, airco aan en berg op zonder snelheid verminderen geen probleem.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
metro2005 schreef:mpostma schreef:Bram schreef:CitroenAZU schreef:Ik zou dan toch voor een Turbo gaan kijken…
..................
............
En verder zou ik geloof ik liever een handgeschakelde hebben als je toch zwaar moet trekken, maar goed ik weet het formaat en massa van je sleurhut natuurlijk niet…Daar kan ik me bij aansluiten.
Als je nog een knappe TZD-turbo kan vinden met een 2.5 ton op de teller of zo, dan heb je er een fantastische auto aan….EN goede caravantrekker.
En hij is niet alleen gunstiger t.o.v. de Xantia (TD) met de WB maar ook qua verbruik.
Een Xantia-TD zit rond de 1 op 15…..een BX tzd-turbo rond de 1 op 18.
(en een heerlijke stoel)Installeer wel een termperatuurmeter want die diesels lopen ook met 2 fans geheid warm als je op een warme dag de motor flink laat sleuren. Soms zul je merken dat je echt rustiger aan moet doen dan de motor zou kunnen, maar dat ie anders warmloopt. En laat je thermocontact checken om er zeker van te zijn dat de 2 fans ook daadwerkelijk aangaan. Je hebt ze echt nodig. Zonder 2 fans (die bij de turbod wel standaard zijn) een caravan trekken is “zelfmoord”..
Verder zul je de turbodiesel flink op toeren moeten houden, want zonder turbo redt ie het niet. Echter, met genoeg toeren maken (tussen de 2500 en 4000 toeren) en goed erop letten dat ie niet te warm wordt en vooral DOOR laten rollen (dus gebruik de hellingen om wat vaar te maken) kun je eigenlijk alle hellingen wel bedwingen.
Reken niet op een goed verbruik. 1 op 10 is wel ongeveer het gemiddelde met sleurhut.
Eigenlijk zou ik aanraden als het alleen voor die ene keer op vakantie is om gewoon je huidige auto te blijven rijden. Als dat een 1.6 benzine is heb je er een redelijke caravantrekker aan. Wat nog beter is, is bijv. een 1.9 TZI of gti. Gewoon een lekker bullige 8 klepper met een gunstig koppelverloop. Die benzinemotoren lopen ook lang niet zo snel warm als de diesels.
Eigenlijk ben ik niet zo enthausiast over de turbodiesel als carvantrekker. Nja.. eigenlijk ben ik helemaal niet enthausiast over sleurhutten in het bijzonder. Pak gewoon een tent of een hotel en ga niet met zo’n ellendig hok rijden.
Gr,
Martenen bedankt
waarschijnlijk ga ik voor de 1.6 of 1.9 benzineversie van de bx. heb voorwat betreft het trekken van sleurhutten toch al niet al te veel positieft gelezen over de diesels.
zoals al in dit topic te lezen valt heb ik al een 1.6 progress op het oog. zit daar nou hetzelfde blok in als in mijn zx of is dat een ander blok?
zelfde blok idd. Waarom houd je die ZX niet gewoon? Zo’n 1.6 zal het waarschijnlijk prima doen.. Om je auto nu weer in te gaan ruilen voor die ene keer op vakantie.
Gr,
Marten
PS. Mocht je er nog aan denken. Automaat + diesel met caravan moet je niet aan beginnen of het moet een modern hok zijn.