Stuurbekrachtiging probleem
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 09 maart 2008 02:54 PM

Beste forummers,

Klinkt dit iemand bekend in de oren?

Als mijn voiture koud is werkt de stuurbekrachtiging niet zo lekker, echter, altijd één kant op, namelijk naar links. Dus als ik net op weg ben moet ik in de eerste linkerbochten flink aan het stuur hangen, daarna doet ‘ie het weer normaal. Naar rechts is nooit een probleem.

De LHM is net ververst, een paar jaar terug heeft er rinçage in gezeten. De drukverdeler is vervangen door een gereviseerde. Daarvoor viel de SB wel eens helemaal weg.

Wat me bevreemd is dat het dus alleen naar links zwaar gaat. Volgens mij heeft de SB maar één HP aanvoerleiding dus als die niet goed zou zijn zou het naar rechts ook zwaar moeten gaan. Misschien toch een interne verontreiniging van de hydraulische servo? Is die te reviseren, of maar meteen een andere erop zetten?

Cheers,
JM

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 10 maart 2008 05:14 PM
  [ # 1 ]

De LHM is net ververst, een paar jaar terug heeft er rinçage in gezeten.

Hoi,

Misschien toch nog eens “spoelvloeistof” er in doen en je filters goed reinigen, en dan voor een dikke 1000km laten zitten. Problemen met het hydraulisch systeem zijn eigenlijk altijd het eerst merkbaar in je stuurbekrachtiging en in een paar jaar kan er best wel ergens vervuiling zich ophopen.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 10 maart 2008 05:38 PM
  [ # 2 ]

Tja, ik moet ook zeggen dat ik wel enigzins geschokt was door de hoeveelheid prut in de filters en de drab die onderin het vat lag, onder dat kunststof plaatje. De stuurbekrachtiging zit ook best laag, dus ik kan me wel voorstellen dat daar het meeste bezinksel in komt.

Je kunt geloof ik ook wasbenzine gebruiken om de boel schoon te maken? Dan zou ik natuurlijk de aanvoer- en retourleidingen eens los kunnen halen en wasbenzine door de stuurbekrachtiging kunnen spoelen met wat druk erachter, Dan is de zooi meteen het systeem uit…

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 11 maart 2008 02:22 PM
  [ # 3 ]

Hoi,

Niet gaan klooien met wasbenzine, het LHM reservoir leegmaken, goed reinigen met remmenreiniger (ook de filters), spoelvloeistof er in, 1000 tot 1500km rijden, nogmaals reservoir en filters reinigen, afvullen met verse LHM en klaar.
Niet proberen te besparen op LHM of spoelvloeistof en met wasbenzine kliederen, leidingen losmaken geeft alleen maar problemen dus bespaar jezelf een hoop ellende en doe dat niet.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 11 maart 2008 09:03 PM
  [ # 4 ]

Ik had ook dat gehaper bij m’n tzd, echter alleen “soms” en beide kanten op. Spoelen leek te helpen, maar later (na 2 maanden) kwam het weer helemaal terug. Opnieuw spoelen hielp niet meer. Drab in de groene grabbelton viel me heel erg mee.

Nieuwe stuurbekrachtiging lijkt me toch de beste oplossing!

gr

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 17-02-2005

Gepost: 11 maart 2008 09:03 PM
  [ # 5 ]

Ik had ook dat gehaper bij m’n tzd, echter alleen “soms” en beide kanten op. Spoelen leek te helpen, maar later (na 2 maanden) kwam het weer helemaal terug. Opnieuw spoelen hielp niet meer. Drab in de groene grabbelton viel me heel erg mee.

Nieuwe stuurbekrachtiging lijkt me toch de beste oplossing!

gr

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 maart 2008 11:39 PM
  [ # 6 ]

Een vervuild verdeelblok, of een slecht wordende of slippende (is de snaarspanning ok?) HD-pomp.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 12 maart 2008 11:48 PM
  [ # 7 ]

Verdeelblok is al vervangen door een gereviseerd exemplaar van Chyparse. Daarvoor had ik wel last van wegvallende SB na flinke rem- en stuuracties. Volgens mij staat de snaar wel goed strak, het zou wel kunnen dat de pomp te weinig levert (16v pomp is duur Sad). Maar zoals gezegd, het is alleen naar links. Net alsof er eerst wat rotzooi uit de weg geduwd moet worden. Ik denk dat ik er inderdaad nog maar eens rinçage in ga doen, kijken of dat helpt. Maar bedankt voor het meedenken Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook