Motorsteunen XM: topic zoveel…
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 12 maart 2008 12:11 AM

Hallo, vandaag de V6.24 na 7 maanden uit de schorsing gehaald en ff een stukje gereden op snelwegen rond Nijmegen/Arnhem en in beide steden zelf.

Nu verdenk ik de motorsteun(en) van de auto omdat er direct na het naar de 2e versnelling schakelen de nodige schokken door de auto heengaan. Terechte verdenking? In de 1e versnelling heb ik het slechts een beetje, in de rest van de versnellingen eigenlijk vrijwel niet.

Hoeveel motorsteunen heb ik in het vooronder? 3? Waar zitten ze ongeveer? Ik denk dat ik er slechts 1 weet te lokaliseren…

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 12 maart 2008 02:13 AM
  [ # 1 ]

ik dacht dat de motorsteunen pas verdacht zijn wanneer - je met een constante snelheid rijdt (in welke versnelling dan ook), je het gas ff loslaat en meteen weer rustig gas bijgeeft, je dan een schok door de auto voelt gaan.


je beschrijving klinkt n beetje als bij de mijne (weliswaar mn 2.0i-8v) - bij het versnellen door de versnellingen heen, als de toerentellernaald langs de 1800-1900 gaat heeft ie een powerdipje/verslikt ie zich, dit merk ik een beetje in zn één, duidelijk in zn twee, in drie, vier en vijf nagenoeg niet (als ik heel rustig door de versnellingen heen ga is het een stuk minder, als ik aan t racen ben 1-2-3 dan merk ik het schokkerige/verslikken het meest). 

nou heb ik begrepen van mn garagist dat dit het toerentalgebied is waar veel in gereden wordt (met constante snelheid) en de brandstofcomputer daarop is afgesteld, zuinig dus, dit ook in verband met uitlaatgasmetingen. (en dus blijkbaar lastig afstellen? [binnenkort apk/beurt, zal t mn garagist weer eens melden])

ik zou de brandstoftoevoer verdenken. (misschien eerst een flesje injector-cleaner bij de benzine gieten, kan nooit kwaad, zit kerosine in)

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 12 maart 2008 02:33 AM
  [ # 2 ]

Dank je Ieks.
Trouwens, nu je het zegt, als ik bij constante snelheid het gas loslaat, en dan weer vooral in de 2e versnelling, dat heb ik dat schokken dus ook een beetje.

Interessant dat je over brandstoftoevoer begint. Heb namelijk weer een volgend probleem, en ik houd rekening met een verband hiertussen en dat geschok uit dit topic: mijn motormanagementlampje / autodiagnoselampje brandt opeens nadat ik de motor start.

Ik kan dus wel nog starten, zij het enorm lastig (was al het geval), maar daarna blijft dat oranje motorblok-lampje dus branden.

Heb al een gezocht op internet en CiFo…het kan veel zijn. Ik kwam ook de brandstoftoevoer tegen, benzinepomp. In een ander topic BDP-sensor. Ergens anders gaspedaal-/rempedaal-sensor. Of een kapotte katalysator? Even de computer uitlezen maar. Ik kan hier niet mee rijden neem ik aan, met dit lampje aan?

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 12 maart 2008 11:55 AM
  [ # 3 ]

bij mij brandt dat lampje permanent Surprisedops:
bij mij is het van de lambdasensor. de garagist stelde al voor om het lampje eruit te draaien… dit nadat de hele wagen was uitgelezen, doorgemeten (geen afwijkende gasmetingen) en perfect liep (niets kunnen vinden dus).
ik heb er een zwart stukje plakband overheen geplakt…  Surprisedops:

als al je vloeistofniveaus in orde zijn en er geen blauwe of zwarte rookpluimen uit de uitlaat verschijnen, geen afwijkende geluiden onder de motorkap te horen zijn, hoef je niet accuut stil te blijven staan.
maar ik zou m idd nu als eerste uit laten lezen.

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 12 maart 2008 02:23 PM
  [ # 4 ]

Vloeistofniveaus…ja die zal ik ook checken. Hmm, alleen KVS heb ik nog niet gecheckt eigenlijk. En ik zal checken wat er uit de uitlaat verschijnt.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook