Jan-hendrik schreef:Ontstekingsmodule is vaak de schuldige. Of verstopt brandstoffilter of volkomen versleten bougies. Die laatste zijn wat lastig te vervangen op de 24 klepper; iig die van mij
Aanvulling:
Oh, ja, ik zie het nu. Als jouw V6-24 van ‘98 is dan is dat ook de 60 graden motor en vervangen van de sparkies is een ‘major pain in the ass’![]()
Ik heb het al eens eerder gesuggereerd, het zou enorm handig zijn als lezers op dit forum bij ieder bericht konden zien over welke type XM het gaat, bouwjaar, Orga nummer. Deze info kan makkelijk geplakt worden, automatisch, onder je verhaaltje.
Laat ik die 3 dingen nou allemaal als reserveonderdeel hebben liggen: ontstekingsmodule, brandstoffilter en bougies.
Module komt wel uit een V6.12, maar zal dezelfde zijn waarschijnlijk?
Trouwens, we hebben op CiFo toch een autoregister? Mijn auto staat onder mijn avatar, als je doorklikt komt je bij het bouwjaar. Dan blijkt: een V6.24 van het oude type, namelijk 1990-1996.
Jan-hendrik schreef:Dit is hem dan, nietwaar? De ontstekingsmodule en de bobine zitten net links van de accu aan de accubak. Alle aansluitingen daar in orde
:
Ja, dat is hem. Ik zal die dingen checken en ook de ECU gaan uitlezen.
Laat ik die 3 dingen nou allemaal als reserveonderdeel hebben liggen: ontstekingsmodule, brandstoffilter en bougies. Laughing
Module komt wel uit een V6.12, maar zal dezelfde zijn waarschijnlijk?Trouwens, we hebben op CiFo toch een autoregister? Mijn auto staat onder mijn avatar, als je doorklikt komt je bij het bouwjaar. Dan blijkt: een V6.24 van het oude type, namelijk 1990-1996. Smile
Sorry, Matthijs, ja, als geregistreerd member zou ik moeten weten hoe dat allemaal zit met de beschikbare informatie via links
Wat betreft de module, dat weet ik niet zo meteen. Dat moet je even bij een dealer laten nagaan, of je kijkt zelf naar de vermeldde codes op de onderdelen, als die nog zichtbaar zijn.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Je hebt bovendien al zo’n kastje, dus inpluggen en uitlezen
Hij heeft al zo’n ding? dan is het helemaal vreemd om zo’n topic te maken, als dat lampje brandt zou ik helemaal happy zijn omdat ik m’n kastje een keer kon gebruiken!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_470.jpg)
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Matthijs2006 schreef:Module komt wel uit een V6.12, maar zal dezelfde zijn waarschijnlijk?
De crux is of de motor start of niet. Als ie start, dan zijn ze compatible.
Doch, een kappotte module komt NIET terecht in de foutcodes van je ecu. Kan je dus niet uitlezen en geeft ook geen lampje van je motormanagement.
Ook de signalen die je hebt komen niet overeen met een kapotte module (faalt als ie heet wordt, doet het vaak weer even als ie koud is). Voorlopig niet vervangen, dus.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ik ga morgen uitlezen…
Ik stond vandaag met de boel in mijn handen en al aangesloten bij de auto, maar het weer zat niet mee.
Het KVS-peil van de auto bleek ook veel te laag, trouwens.
Kan het niet zo zijn dat er gewoon een bougie kapot is, of dat er een of meerdere gaar zijn, en de auto misschien op 5 cilinders loopt, en daardoor ook zo ontiegelijk schokt bij het schakelen en zo slecht start? Of misschien zijn de injectoren wel vuil? :
Ook nog even naar de bobine gekeken enzo, maar volgens mij zitten alle aansluitingen goed vast, zit er niets niet goed vast ofzo. Maar ik ben toch nog te veel leek om met het blote oog iets te kunnen zien wat niet goed zou zijn.
Matthijs2006 schreef:Ik ga morgen uitlezen…
Kan het niet zo zijn dat er gewoon een bougie kapot is, of dat er een of meerdere gaar zijn, en de auto misschien op 5 cilinders loopt, en daardoor ook zo ontiegelijk schokt bij het schakelen en zo slecht start? Of misschien zijn de injectoren wel vuil?
:
Van alles is mogelijk. Systematisch alles punt voor punt controleren
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/default_set/spongebob.gif)
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Verdeler en bougiekabels zijn ook vaak gaar bij de 24v. Zijn overigens anders als van de 12v.
Doe jezelf een plezier er rij ff bij een dealer langs. Weet je gelijk wat er aan de hand is.
Domme vragen bestaan niet.
Remco heeft toen hij de auto nog had de bougiekabels vervangen. Dat is minder dan een jaar geleden, denk ik.
Maar bij een dealer langsgaan….ik heb een vervelend gevoel dat daar slechts mensen rondlopen die niet aan een XM willen of kunnen sleutelen. Ik ga wel langs ReNard of Wil Wijnhoven. Maar eerst ga ik uitlezen.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/default_set/spongebob.gif)
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Hmmm, dat verhaal met de dealer onderschrijf ik ten dele. Ga er niet mee naar Piet (on)geluk in Arnhem of Bulters in Nijmegen. Maar Ruesink in Doetinchem en Visscher in Tiel of Culemborg zijn zeer XM vriendelijk.
Vraag is of de bougiekabels ook door kabels van bougiercord zijn vervangen. Niet originele kabels geven al gauw ellende. Dit heb ik zelf helaas ook mogen ervaren.
Bij de 24v kan er veel aan klungeldingen aan de hand zijn, vastzittende ACAV klep, defecte sensoren etc.
Probeer eerst te achterhalen of de vonk goed is, en of je voldoende benzinedruk hebt. Als dit beide zo is, dan ligt het ergens in de sensoren of kleppen.
Overigens geef je ook aan dat je koelwater kwijt raakt. Er kan ook een cilinder waterslag maken, dan start ie ook slecht en oopt nog veel beroerder… Maar ga hier maar niet vanuit, meestal is het bij de 24v iets klungeligs.
Domme vragen bestaan niet.
Zie het oude topic van Remco, hier en dan halverwege de pagina. Helaas staat er niet in of het bougiecords zijn, maar dat staat op de kabels toch, als ze het zijn? Ik kijk wel even ernaar.
Nee naar Bulters ga ik niet, die zijn alleen maar bezig met verkopen.
Hoe vind ik uit of de vonk en benzinedruk goed zijn?
Ik weet niet of ik koelwater kwijtraak in de zin van weglekken, misschien is het op een andere manier verminderd? Niet meest voor de hand liggend, geef ik toe.
Mijn motor loopt op zich goed, dat is het rare. Hij start dus alleen als een gebrekkige landbouwmachine uit 1949.
Kan het feit dat ik een nogal rotte uitlaat (grote middenstuk met 2 dempers) eronder heb, ook iets te maken hebben met een en ander? Heb de nieuwe al liggen, moet er alleen nog onder…
Is dat lastig te doen? Want ik heb een brug in de wijk, voor 3 euro per uur…zoek alleen nog een paar extra handjes.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4562.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
We moeten maar weer eens een datum prikken!?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
nou, dan wil ik ook de handjes wel ff uit de mouw steken….
zeg het maar
Is dat een wijk brug ofzo ?
net zoals een wijk agent