1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Meesturende achteras
jap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 15-09-2007

Gepost: 13 maart 2008 01:37 AM

Zo’n meesturende achteras; wat houdt dat nu eigenlijk helemaal in? Vandaag reed ik wat harder dan normaal, en had een beetje het gevoel dat de auto graag wil uitbreken aan de achterkant. Heeft dit te maken met die as constructie?

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 13 maart 2008 01:43 AM
  [ # 1 ]

Die meesturende achteras zorgt er nu juist voor dat de auto minder snel aan de achterkant uitbreekt, dus zorgt voor onderstuur. Door rubbers wordt er voor gezorgd dat de achteras stuurt, het sturen is dus afhankelijk van het “hangen” van de auto.

Als de auto op de “goede” manier een bocht instuurt dan kun je hier wel heel mooi mee oversturen Wink . ik heb al een tijdje geen zx meer gereden, maar ik geloof als je voor de bocht net even de andere kant op stuurt, en hem dan de bocht in gooit, dat hij dan mooi en heel gecontroleerd gaat oversturen.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
Maarten Deen
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 286
Geregistreerd: 16-07-2004

Gepost: 13 maart 2008 07:08 PM
  [ # 2 ]

Het voelt wel aan als uitbreken. De auto stuurt meer dan je verwacht, dus het voelt als overstuur (achterkant breekt uit).
Als je het niet gewend bent dan is het een beetje vreemd ja, maar omdat dit het normale weggedrag is en de banden niet glijden is er niks aan de hand.

Om het helemaal te voelen moet je in een snel genomen bocht opeens het gas loslaten. Dan zoekt de neus helemaal de binnenbocht op en moet je terugsturen om de bocht goed rond te komen. Perfect voorbeeld van wat de meesturende achteras voor je doet!

Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 13 maart 2008 07:13 PM
  [ # 3 ]

De meesturende achteras moet zich in hard genomen bochten even ‘zetten’. Wanneer je bijvoorbeeld een rotonde oprijdt stuur je eerst naar rechts en dan naar links. Bij die overgang kan het even onstabiel aanvoelen. Als je op dat moment even je gas lift wil ‘ie nog wel eens flink driften kan ik je uit ervaring vertellen Cool

Zolang je het gas erop houdt en niet al te bruusk stuurt kun je aardig hoeken met een ZX of Xsara, alhoewel de Xsara en dan met name het eerste type flink venijnig kan oversturen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 15-09-2007

Gepost: 14 maart 2008 03:15 PM
  [ # 4 ]

Dan zal dat zetten idd wel zijn wat ik voelde. Ik heb hiervoor altijd achterwielaangedreven auto’s gehad, en daar lijkt het wel een beetje op. Met als verschil dat de voorwielen van de zx meer naar de binnenbocht gaan. Heeft iemand een plaatje of schema’tje van die achteras? Ben benieuwd hoe dat precies werkt.

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 15 maart 2008 02:01 AM
  [ # 5 ]

dit is wat ik kon vinden:

 

Helaas weinig details

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
Vossie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 196
Geregistreerd: 02-03-2008

- Xsara 1.6i 8v Coupe
Gepost: 15 maart 2008 03:07 AM
  [ # 6 ]

Dat plaatje geeft inderdaad amper info. Bovendien verklaard het niet het oversturend gevoel. Daarvoor draaien de wielen de verkeerde kant op.

Profiel  
 
Maarten Deen
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 286
Geregistreerd: 16-07-2004

Gepost: 15 maart 2008 11:02 AM
  [ # 7 ]

In dit topic staat ook een uitleg:

Als je een bocht in stuurt helt je carrosserie over naar buiten. De kant die omlaag gaat drukt de as naar achteren en de kan die omhaag gaat creeert ruimte zodat die kant naar voren kan scharnieren. Het is maar een klein stukje…

Dus de achteras stuurt de andere kant op als de voorwielen.

Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 15 maart 2008 11:18 AM
  [ # 8 ]

De Xantia heeft ook een meesturende achteras.
Moet nog wel ergens een afbeelding hebben met uitleg.
Neem aan dat het principe hetzelfde is als bij de ZX/Xsara.

Jeroen

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 15 maart 2008 11:16 PM
  [ # 9 ]

Heeft met de ophangrubbers te maken.

Deze werken op basis van middelpunt vliegende krachten.

Het middelpunt is de auto. dus zwiept de achterkant erachteraan.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
jap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 15-09-2007

Gepost: 16 maart 2008 03:01 PM
  [ # 10 ]

Ik denk dat ik het idee snap. Normaal gesproken ben ik niet zo goed in conceptueel denken, maar deze begrijp ik. Door het overhellen van de carosserie word het buitenste a-wiel naar achter gedrukt. Omdat de a-wielen aan elkaar zitten stuurt vervolgens de hele as(toch… Rolling Eyes )

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 16 maart 2008 03:16 PM
  [ # 11 ]
Maarten Deen schreef:

In dit topic staat ook een uitleg:

Als je een bocht in stuurt helt je carrosserie over naar buiten. De kant die omlaag gaat drukt de as naar achteren en de kan die omhaag gaat creeert ruimte zodat die kant naar voren kan scharnieren. Het is maar een klein stukje…

Dus de achteras stuurt de andere kant op als de voorwielen.

Is het niet andersom? Dat is wat ik begrepen had van meerdere nog even te verifieren bronnen. De achterwielen krijgen in mindere mate de zelfde stand als de voorwielen. De achterwielen zijn aan de carrosserie bevestigt op 2 punten per achterwiel, eentje vóór het wiel en een achter. De voorste heeft bewegingsvrijheid in de dwarsrichting, terwijl de achterste vast zit. Door de middelpuntzoekende kracht zal de achterkant van de auto de bocht uit willen waardoor de voorste punten van de ophanging juist naar binnen willen en de achterwielen dus de bocht insturen. Voor de frans-lezenden: http://www.citroen-compactes.com/Zxweb/html/technique/explications.htm#train

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 16 maart 2008 03:59 PM
  [ # 12 ]

heb vandaag overigens dit principe uitgeprobeerd op een paar mooie stukken bocht ri amsterdam.

Ik weet ineens waar idereen het over heeft! Bocht in, corrosserie ‘gaat zitten’ in de bocht… EN GAAN! Tis net carven (voor de wintersporters onder ons) Ik plankte alles voorbij haha. Denk dat mijn rubbers dus nog prima zijn Very Happy

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
Vossie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 196
Geregistreerd: 02-03-2008

- Xsara 1.6i 8v Coupe
Gepost: 16 maart 2008 04:41 PM
  [ # 13 ]

Een Google vertaling van de pagina die mkatgert gaf.

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 09 april 2009 11:59 AM
  [ # 14 ]

als ik redelijk hard rechtst afsla hoor ik links achter een geschuur/gekraak kan dat van de achterwiel ophanging zijn? Het wiel zit gewoon vast en ik kon geen aanloopsporen ontdekken….iemand?

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 09 april 2009 12:03 PM
  [ # 15 ]

Als ik een gok mag doen: de ADAL’s of de silent blocs

Kijk eens of je achterwielen soms zo /-\ staan: ADAL’s

Jos van der Voort

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook