Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
T(h)ijs schreef:Blooper1963 schreef:ZOOI???
Nogmaals: eerst mee rijden,dan klagen of ophemelenIk heb MacPherson in mn Xantia en dat zuigt. Ik heb double wishbone in mn CX en dat heerst. Zegt verder niks over de rest van de auto natuurlijk. Maar vind het wel jammer dat de C6 nog steeds het enige ultieme zweefmobiel is op op het moment.
C5 met h 3 + schijnt ook wel aardig te zweven als ik de eerste berichten zo hoor en lees.
T(h)ijs schreef:Ik vind em wel stoer, maar het is nog steeds McPherson zooi he?
Nee absoluut niet.
Net als de p407 en de C6 heeft de nieuwe C5 dubbele draagarmen met ontkoppelde fusée. (zowel in H3+ als staalveeruitvoering)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Hoe meer ik te zien krijg en erover lees, hoe meer ik tot de conclusie kom dat het echt wel een goed orgel is! Ik begin em ook steeds mooier te vinden. In het begin dacht ik dat ie wat teveel gekopieerd was van de Passat/BMW 3 serie, maar hoe meer ik er naar kijk, hoe meer frivole details ontdek die ik bij de Duitsers weer mis.
Die ontkoppelde MpPherson ophanging is wel goed. De C6 nam de kinderkopjes in Heusden dankzij die vering op CX achtige wijze: formidabel! Daar kan een McPherson vering gewoon niet tegen op!
mpostma schreef:Die ontkoppelde MpPherson ophanging is wel goed.
Het is dus geen McPherson meer, al past het wel ongeveer binnen dezelfde ruimte als een McPh.
overigens is noch Xm, noch Xantia, BX of oude C5 zuiver McPherson, het was altijd al een gemodificieerde McPherson (o.m. door de onderste draagarm/wishbone, de verbinding met de stabilisator-stang en het draaipunt.)
Komt nog bij dat Citroën vrijwel altijd lichtmetalen delen heeft gebruikt.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:mpostma schreef:Die ontkoppelde MpPherson ophanging is wel goed.
Het is dus geen McPherson meer, al past het wel ongeveer binnen dezelfde ruimte als een McPh.
Ja, dat was mij duidelijk Misschien wat onzorgvuldig geformuleerd.
eviltwin schreef:overigens is noch Xm, noch Xantia, BX of oude C5 zuiver McPherson, het was altijd al een gemodificieerde McPherson (o.m. door de onderste draagarm/wishbone, de verbinding met de stabilisator-stang en het draaipunt.)
Komt nog bij dat Citroën vrijwel altijd lichtmetalen delen heeft gebruikt.
Waar zit hem het verschil dan met zuivere McPherson? Gaat zuiver McPherson uit van schroefveren ipv hydraulische veerelementen?
Een Xantia heeft een wat andere ophanging van de onderste draagarmen, maar bij de BX zijn het gewoon standaard triangels, met hardrubberen silent blocs. Bij de Xm weet ik dat niet zeker eigenlijk.
Overigens. Volgens mij zijn alleen de veercilinders bij XM,Xantia en BX van alu. Voor de rest is zowat alles geperst plaatstaal of smeedstaal (fusees,draagarmen) wat de klok slaat.
Wellicht dat de C5/C6 wel overal lichtmetalen delen hebben?
trouwens die geweldige achterruit, (berline)
nu heb je geen wisser meer vanachter, houdt dit type ruit zich goed schoon in de regen.
de C6 rijders zullen het wel weten?
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik heb net een poosje naar dat plaatje van die ‘ontkoppelde fusee’ zitten staren, maar ik snap er niet zo heel veel van, wie maakt me wat wijzer?
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zit het hem in het feit dat de fusee apart draait binnen het op en neer gaande gedeelte?
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het is trouwens wel een mooi plaatje, maar zit dat voorwiel niet los
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
ronama schreef:trouwens die geweldige achterruit, (berline)
nu heb je geen wisser meer vanachter, houdt dit type ruit zich goed schoon in de regen.
de C6 rijders zullen het wel weten?
Neen! inderdaad,als de ruit vol druppels hangt,volstaat het om gewoon te gaan rijden en alles waait of zwemt er af en in de korste keren is de ruit weer proper.
- Wie heeft er al de nieuwe C5 Tourer (break) gezien ? Ik !
In het echt nog mooier dan op de foto’s.
- Wie heeft er al met de nieuwe C5 berline gereden ? Ik !
Drie dieselversies gereden : 1.6 HDI (te zwak voor deze auto), 2.0 HDI (goed, zonder meer), en 2.2 HDI (prima).
De beide ophangingen uitgeprobeerd : de stalen ophanging valt goed mee, maar de Hydractive III+ is voor mij toch duidelijk beter.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ja, maak ons anders een beetje gek
tsja, verschil moet er zijn zeggen ze dan…
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
ruit
ronama schreef:trouwens die geweldige achterruit, (berline)
nu heb je geen wisser meer vanachter, houdt dit type ruit zich goed schoon in de regen.
de C6 rijders zullen het wel weten?
Nou nou, niet te snel door de bocht ....
Als het straks stuifmeel wervelt in Katarakt countryside en het druppelt een beetje (niet echt stortregen) dan mis je de ruitenwisser wel hoor (ook al kan hij technisch niet gemonteerd worden.
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
c5breakhdi schreef:- Wie heeft er al de nieuwe C5 Tourer (break) gezien ? Ik !
In het echt nog mooier dan op de foto’s.- Wie heeft er al met de nieuwe C5 berline gereden ? Ik !
Drie dieselversies gereden : 1.6 HDI (te zwak voor deze auto), 2.0 HDI (goed, zonder meer), en 2.2 HDI (prima).
De beide ophangingen uitgeprobeerd : de stalen ophanging valt goed mee, maar de Hydractive III+ is voor mij toch duidelijk beter.
fijn… ik heb helemaal nog niks gezien in het echt. probeer wel de dealer in de gaten te houden maar heb hem nog niks kunnen ontfutsellen.
weet iemand er 1 te staan bij een dealer omg. Rotterdam?
StengelS is ongehinderd door enige vorm van kennis en intelligentie.