Een hogedruk lek. LHM die tegen het blok aan spuit - komt niet zomaar uit een grote octopus-lek.
Ich bin ein Breaker
Ik zou eerst gewoon is goed kijken of het niet ergens een leiding is die gebarsten is. Vaak bij aansluitpunten of koppelstukjes wil ie nog wel is barsten doordat er jarenlang spanning op het rubber staat.
Simpelweg de leiding inkorten of vervangen en het probleem is opgelost.
Heb het zelf meerdere malen gehad bij mijn bxen, verder nog nooit een octopus lek gehad.
Maar zogezegd probeer eerst is de lek te localiseren, moet lukken lijkt mij als je al hebt opgemerkt dat het er echt uitspuit.
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Ik heb het even goed doorgelezen: als de auto alleen lekt als ie zakt kun je ermee rijden. Blijf wel de remwerking controleren; een rem onder de LHM remt niet goed!
Als ie continue lekt is het een kleine octopus lek, daarmee kun je niet heel ver komen, 10 - 15 km op een voorraad LHM, als je doorrijdt.
Ich bin ein Breaker
Er is een monteur bij geweest hij zij het is waarschijnlijk de octopus maar het kan ook nog de retourslang zijn, en hij kon het niet maken dus ik ben effe naar citroen specialist ton bokmans geweest en het kost als het de octopus is 210 euro maar meteen een afspraak gemaakt want ik weet ook niet of ik straks met een op de grond liggende bx op de snelweg wil staan of eentje die niet meer remt.
De bx rijdt weer rond zonder te lekken. Het was niet de octopus maar een lekke retourslag gelukkig. Nou was mij vraag weer komt de lek doordat ik de lhm heb verwisseld of is dit puur toeval net nadat ik hem weer had gevult begon het namelijk te lekken. Nou moet ik de remleidingen nog doorspoelen en nou heb ik weer van iemand gehoord dat dan de remzuiger kapot kunnen gaan is hier echt een redelijke kans op of is dit onzin ik wil namelijk niet alsnog grote kosten krijgen.
Het zal waarschijnlijk het laatste zetje geweest zijn voor die gare retourslang, dat wisselen van LHM. Kapotte remzuiger heb ik nog nooit van gehoord (wat zegt dat?), maar met doorspoelen heb ik hele goede ervaringen, ja zonder gevolgschade.
Goed adres trouwens voor je bx, bokmans. Doe ze de groeten.
Alles kan kapot. Maar met vuile LHM loop je een stuk grotere kans dat een remzuiger sneuvelt dan met schone. Ik heb nog nooit gehoord van een door verversde LHM gesneuvelde remzuiger of wat dan ook.
Wel moet je opletten dat je de ontluchtingsnippels van de achterremklauwen niet molt, dat is meestal een kwestie van de echte kruipolie (dus geen WD40) voldoende tijd geven om in te werken. Maar daar ben je zelf bij, dat is geen geintje wat zich ineens openbaart.
Ich bin ein Breaker
Harm schreef:of iets heel anders
Karakter?
Ik kom de laatste tijd (schaam, schaam…) veel te weinig hier op ‘t forum maar aan dit antwoord herken ik gelukkig de auteur nog steeds
karel schreef:
Wel moet je opletten dat je de ontluchtingsnippels van de achterremklauwen niet molt,
En dus ook niet met een enorme tang en ander boers gereedschap gaan proberen deze nippels los te krijgen!
voge schreef:karel schreef:
Wel moet je opletten dat je de ontluchtingsnippels van de achterremklauwen niet molt,
En dus ook niet met een enorme tang en ander boers gereedschap gaan proberen deze nippels los te krijgen!
Ik doe het al jaaaaren met een griptang en dat werkt perfect, als je er mee om kunt gaan…. ops:
Ich bin ein Breaker
Nee ik zal er op letten voor die nippels maar ik ben modelbouwer dus nogal voorzichtig ik denk eerder dat ik te voorzichtig ga zijn hiervoor.
Bokmans lijkt mij inderdaad een goed adres hier gaat die dinsdag dan ook voor de apk heen. Hopen dat die het haalt
Hij is door de APK gekomen. Er moest alleen een nieuwe stofhoes om de aandrijfas de uitlaat moest dichtgekit worden en de gele lampen waren niet goed ik heb er gewoon bollampen ingezet maar dat geeft geen goed lichtbeeld. Zijn er nog ergens gele h4 lampen te krijgen.
Verder heb ik een garage krik maar waar kan ik nou het beste de auto omhoog krikken gewoon op de punten achter de voorband en voor de achterband of zijn er betere punten.
hoi ik krik hem altijd op onder het voorste subframe net achter het motorcarter in het midden dan komen de twee wielen mooi vrij, maar zorg wel dat je er een houten blok tussen hebt liggen want anders druk je een deuk in het subframe, hebben ze bij mij bij de APK geflikt klootzakken en niks zeggen he! kom je later pas achter, word er nog sjagerijnig van. maar goed aan de achterzijde kun je hem ook in het midden onder die ronde buis waar ook de hoogteregelaar opzit opkrikken, goed kijken want je zit bijna tegen de benzinetank aan, daar kun je hem zo onderzetten.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Ik heb de remleidingen doorgespoelt het ging best makkelijk en de remnippels kwamen goed los. Maar tot mij verbazing kwam er voor alleen maar helder groene lhm uit en achter een ietsje donkerdere kleur maar ook niet veel donkerder. Kan het dat de lhm uit het vat hier al was gekomen omdat dat nu al 2 weken geleden is dat ik dit vervangen heb. Ik heb er dus ook niet echt veel doorheen laten lopen. Toen het achter lichter van kleur werdt meteen dichtgedraait had ik dit door moeten laten lopen of is het zo goed.
Op naar het volgende klusje dan naar de koelvloeistof. Ik heb de vraagbaak eens doorgelezen er zit een speciaal slangetje aan de radiator.
Maar moet je het hele systeem rondom de motor ook leeg laten lopen er staat de je het aftappunt bij de waterpomp ook leeg moet laten lopen is dit echt nodig en is dit gemakkelijk te doen. De waterpomp wordt toch aangedreven door de distribitieriem of zit ik nou verkeerd. Dat ik wel goed zit te zoeken.