als ik in de file rij en bv de auto stationair laat rijden in 2 of 3 en ik trap daarna de koppeling in dan schiet het toerental ineens de lucht in (van 1000 toeren naar 2000) en dondert vervolgens naar de 500, dan weer naar 1500, dan naar 700 enz. tot ie weer op 1000 toeren draait stationair.
Ook is het zo dat als ik op die manier rij en ik geef gas dat de auto enorm gaat schokken, geef ik extra gas bij dan gaat het wel maar ook met tegenzin.
waaraan kan dit liggen? stappenmotor die vies/ defect is?
auto loopt stationair wel mooi, gewoon 900 toeren constant.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Tank je wel eens Ongelood ‘98 ? Is beslist een aanrader, bij mij is daarmee nl. al m’n geschok weg, wat je ook zou kunnen doen is ffe injectie reiniger in je tank gooien
gti_styling84 schreef:Tank je wel eens Ongelood ‘98 ? Is beslist een aanrader, bij mij is daarmee nl. al m’n geschok weg, wat je ook zou kunnen doen is ffe injectie reiniger in je tank gooien
injectiereiniger heb ik al geprobeerd maar dit hielp niks.
ik tank meestal gewoon euro95 vanwege de prijs 98 helpt wel een heel klein beetje maar bijna niks.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Men vaders xantia 1.6 heeft hetzelde. Ben zeer benieuwd?
Jouw probleem herken ik niet, maar ik heb in het verleden ook wel eens problemen gehad met een niet lekker lopende motor. Toen hoorde ik dat de ontstekingsmodule een zwakke plek is. Geen idee of dit bij jou de oorzaak kan zijn, maar misschien is het de moeite waard om er even naar te (laten) kijken.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Krijgt de injectiecomputer een rijsnelheidssignaal of een gasklepsignaal?
Ik denk dat de computer namelijk geen flauw idee heeft wat er gebeurd, met stationair lopen heeft dit niks te maken omdat dit een vaste stand is.
Als er problemen met de ontsteking is, dan loopt hij over het algemeen beroerd
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Krijgt de injectiecomputer een rijsnelheidssignaal of een gasklepsignaal?
Ik denk dat de computer namelijk geen flauw idee heeft wat er gebeurd, met stationair lopen heeft dit niks te maken omdat dit een vaste stand is.Als er problemen met de ontsteking is, dan loopt hij over het algemeen beroerd
ik vermoed dat de auto hiertussen aan het schakelen is tussen deze 2 standen, zo voelt het tenminste. als ik de auto in bv 2 of 3 zet en ik geef geen gas dan herstelt de auto het toerental naar ong. 1000 toeren en dan blijft de auto rollen. zodra je gas geeft bokt de auto tot ie boven de 1100-1200 toeren is en dan gaat ie e rweer vandoor. als ik de koppeling intrap vliegt het toerental omhoog en komt al schommelend weer tot stilstand op de 900 toeren.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Is jou bobine niet defect ? Daar hebben zxjes ook wel es last van hoorde ik nl.
gti_styling84 schreef:Is jou bobine niet defect ? Daar hebben zxjes ook wel es last van hoorde ik nl.
dan zou die al bijna 2 jaar stuk zijn, ik heb het probleem namelijk al sinds ik de auto heb, maar ik begin me er nu een beetje aan te storen
bovendien is het alleen als ik filerij en niet als ik gewoon rij. het is altijd starten, lopen met dat ding.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
mmmzz… dan zou het alleen in je Ecu kunnen zitten of misschien in je Gasklephuis ? ZX 1.4i heeft dat nl. ook gehad, heel schokkerig rijden enz. misschien dat hij het weet!
M&M schreef:Heeft een ZX geen stappenmotor ?? vies / stuk ??
dat heeft ie wel, schijnt wel vaak vies te worden maar ik heb geen flauw idee hoe zo’n ding eruit ziet
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Ik had ook zoiets vanmorgen in kruipend in de file naar Rdam (1 uur en 3 kwartier over gedaan ) je rijd een stukje en bij ontkoppelen zakt ie even naar 800 toeren om weer naar stationair 1000 toeren te gaan. 1 keer zakte ie dus onder 800 en sloeg toen af. Meestal moet ik daarna de hele weg (in de file) naar Rotterdam dan met mn voet op het gas blijven zitten, maar deze keer gelukkig niet. Bij mij helpt injector cleaner altijd wel, als ik het twee of drie tankbeurten niet erbij gooi dan wil het afslaan wel weer voorkomen.
Misschien dat ik ook ooit die stappenmotor eens schoon moet maken, wat was de engelse term (Haynes) ook alweer?
De 1.6i heeft een verdelerloze ontsteking, zo een DIS bobine dacht ik, maar dat kan het probleem niet zijn als de auto goed start en rijd.
Ik denk ook dat de stappenmotor en/of gasklep het probleem is, Dirk-Jan die nu in een Panda rijd heeft dat ding meegenomen uit de ZX van de sloop-meeting.
De 1.6i en ook de 1.4i in de BX moet gewoon op euro95 kunnen rijden, zeker de 1.4i zoniet dan heb je problemen met het gasklephuis, injector en/of uitlaat.
ZX1.4i schreef:De 1.6i heeft een verdelerloze ontsteking, zo een DIS bobine dacht ik, maar dat kan het probleem niet zijn als de auto goed start en rijd.
Ik denk ook dat de stappenmotor en/of gasklep het probleem is, Dirk-Jan die nu in een Panda rijd heeft dat ding meegenomen uit de ZX van de sloop-meeting.De 1.6i en ook de 1.4i in de BX moet gewoon op euro95 kunnen rijden, zeker de 1.4i zoniet dan heb je problemen met het gasklephuis, injector en/of uitlaat.
en waar zit de stappenmotor ergens? hoe ziet dat ding eruit?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:en waar zit de stappenmotor ergens? hoe ziet dat ding eruit?
Bij het (monopoint) injectiehuis wat op het inlaat spruitstuk zit. De stappenmotor is meestal een (rond?) zwart ding, ik weet niet exact meer hoe dat ding eruit ziet. In het Haynes boek staat er wel een plaatje van en hoe je dat ding kan schoonmaken, hoewel ze dat laatste niet aanraden dacht ik :
ZX1.4i schreef:metro2005 schreef:en waar zit de stappenmotor ergens? hoe ziet dat ding eruit?
Bij het (monopoint) injectiehuis wat op het inlaat spruitstuk zit. De stappenmotor is meestal een (rond?) zwart ding, ik weet niet exact meer hoe dat ding eruit ziet. In het Haynes boek staat er wel een plaatje van en hoe je dat ding kan schoonmaken, hoewel ze dat laatste niet aanraden dacht ik :
jij had toen toch ook je stappenmotor schoongemaakt ofniet?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX