Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik wil mijn, nog zeer matige, lascapaciteiten verbeteren. Ik heb mijn lasapparaat bij Rustbusters in Veenendaal gekocht.
Ik heb gezien dat ze daar ook lascursussen van een dag organiseren.
Ik wil zo’n cursus eens aangrijpen om beter te leren lassen.
Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met deze cursus? Is het de moeite waard?
Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Je kan beter een zaterdag lang allemaal stukjes ijzer aan elkaar lassen om het gevoel te krijgen, theorie is zo van internet af te halen. Mijn pa heeft een metaal bedrijf en ik heb veel geoefend en kan het echt goed..
Maar de eerste Citroen waar ik aan laste was een drama (dun) en ik moest opnieuw leren lassen !! Moet je gewoon oefenen!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik heb die cursus bij Rustbuster via de DS club gedaan en dat was zeer aan te raden, erg leuk, goede uitleg en ik ging naar huis met het idee “dit kan ik wel”. (Waarschijnlijk kom ik daar later nog wel op terug maar goed…)
fluidphreak schreef:Ik heb die cursus bij Rustbuster via de DS club gedaan en dat was zeer aan te raden, erg leuk, goede uitleg en ik ging naar huis met het idee “dit kan ik wel”. (Waarschijnlijk kom ik daar later nog wel op terug maar goed…)
Deze heb ik ook gedaan. Inderdaad erg leuk en leerzaam, daarna gewoon veel oefenen!
Houd de ID/DS site of clubblad in de gaten, want ze bieden cursussen aan.
Volgens mij dit jaar weer.
Die kun je dan voor gereduceerd tarief een dag lang volgen.
Eerst een stukje theorie en ‘s middags echt lassen.
Super leerzaam en een prima voorbereiding voor als je het echt gaat doen.
Daarna zul je nog wel wat meters moeten maken om het gevoel te krijgen maar da’s met de meeste dingen in het leven zo.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
CLL Martin schreef:Je kan beter een zaterdag lang allemaal stukjes ijzer aan elkaar lassen om het gevoel te krijgen, theorie is zo van internet af te halen. Mijn pa heeft een metaal bedrijf en ik heb veel geoefend en kan het echt goed..
Maar de eerste Citroen waar ik aan laste was een drama (dun) en ik moest opnieuw leren lassen !! Moet je gewoon oefenen!
Ik kan Martin z’n verhaal alleen maar onderschrijven! Gewoon die bout pakken, wat oud plaatwerk aan gort snijden en britsellen maar, vervolgens kijken wat je fout hebt gedaan, een stukkie lezen op het net of een boekkie en weer verder kloten. Op zo’n manier kun je binnen no-time al heel aardig lassen. Om te perfectioneren is het gewoon een kwestie van veel doen.
Animal triste post coitum
CLL Martin schreef:Je kan beter een zaterdag lang allemaal stukjes ijzer aan elkaar lassen om het gevoel te krijgen, theorie is zo van internet af te halen. Mijn pa heeft een metaal bedrijf en ik heb veel geoefend en kan het echt goed..
Maar jij zult dus een ervaren lasser bij de hand hebben gehad…..
Ik heb de cursus gedaan en daar veel van geleerd.
“Kon” al vele jaren lassen. Had in garage bedrijf en daarna privé veel gelast door het mij zelf te leren en met goede apparatuur. OP die manier heel wat reparaties gedaan, dus ook voor klanten. Toch daarna een keer de lascursus bij Rustbuster gedaan. In 1 dag echt een hele stap verder gekomen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Bedankt voor alle reacties!
Ik heb inderdaad al een beetje zelf zitten hobbyen. Proplassen gaat op zich al aardig. Maar een mooi rupsje leggen is mij vooralsnog nog niet (goed) gelukt. Ik heb wel een redelijk goed apparaat gekocht (Cebora Bravo 155) waarmee je met relatief lage stroomsterkte (28A) kunt lassen. Ook geschikt voor ‘Eend’ plaatwerk werd gezegd (ik wil nl nog een keer een eend kopen..).
Er wordt ook gezegd dat ‘veel doen’ cruciaal is. Daar ben ik het wel mee eens, alleen moet je het wel op de juiste manier leren. Wat mij betreft genoeg voorbeelden in dagelijks leven te vinden waarbij iets veel gedaan wordt op de verkeerde wijze.
Daarom ga ik me toch inschrijven voor zo’n cursusdag, mede gezien jullie positieve ervaringen.
Ik weet dat je als lid van de club korting kan krijgen, ik ben echter geen lid. ops: Wel jaren geweest overigens. Misschien goede gelegenheid het weer eens op te pakken…
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
MIG-lassen aan auto’s doe ik al jaren, maar die cursus is inderdaad erg goed en toch nog leerzaam.
@Ted: Gewoon weer lid worden he!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Een goede las is gauw verkeerd gemaakt…...ook al ziet het er prima uit geeft dat nog geen enkele garantie voor de kwaliteit. En daar gaat het om.
Je kunt het hele net wel aflezen, maar lassen is ook iets waar je achtergrond kennis van moet hebben. Die theorie moet je een keer door. Het is geen trucje wat je een aapje kunt leren. Vooral met oud plaatwerk is het erg fijn om de praktijk van een ander te kunnen leren en de diverse instellingen te leren begrijpen…....Ergo cursus gewoon doen.
Enneuh ik ben het eens met DriverD, maar dat geld voor eenieder die de D modellen een warm hart toedraagt: Lid worden van de club!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ja, natuurlijk draag ik de DS en haar toekomst een warm hart toe.
Ik ben soms teveel bezig met wat het mij persoonlijk oplevert. Ik ben jarenlang lid geweest en ik ben bv maar 1 keer in magazijn geweest. Te ver weg en te weinig open. Er zijn genoeg activiteiten maar heb ik te weinig actief aan mee gedaan vanwege ‘geen tijd’ (veelgehoorde smoes).
Verder natuurlijk wel jarenlang genoten van La Bombe en ook veel gehad aan technische artikelen e.d. Maar ja, op een gegeven moment ken je die ook wel.
Maar toch denk ik dat ik weer lid ga worden omdat het inderdaad een goede zaak is dat er een club is (waarin vele vrijwilligers) die zich bekommert om het voortbestaan van onze schitterende dames.
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik ben gisteren lid geworden van de club!8)
Ik zie dat er in september een lascursus is bij rustbusters via de IDDS club.
Is de inhoud echt toegespitst op de DS of kan ik even goed een andere dag eerder gaan? Ongetwijfeld zijn er hier mensen die vorige week de cursus hebben gevolgd?
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik denk dus in ieder geval via de club. Maar kijk ook even op de volgende site:
http://www.rustbuster.nl
Menu links en dan workshop lassen kiezen.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
De inhoud is niet speciaal toegespitst op de DS, wel is er iemand bij van de club die eventuele DS-vragen kan beantwoorden. En je zit er met je clubgenoten.
ted.kampen schreef:Ik denk dus in ieder geval via de club. Maar kijk ook even op de volgende site:
http://www.rustbuster.nlMenu links en dan workshop lassen kiezen.
Beste Ted,
welkom bij de Citroen ID/DS Club.
In de volgende uitgave van la Bombe Citroen, het onvolprezen maandblad van de club, zal ik verslag doen van de las-workshop van afgelopen woensdag. Ten zeerste aan te bevelen, mag ik wel zeggen.
Cees
Elke weg leidt weer naar een andere weg
DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en