Hoi Allemaal,
Ben jongste bediende bij een kleine garage.
Een klant heeft net een gebruikte C5 gekocht in het zuiden van het land.
Had start problemen en heeft een nieuwe accu gekregen.
Maar hiermee waren de problemen niet opgelost.
Wij werden ingeroepen.
Het enige wat wij hebben gevonden was een stroomverbruik (in rust) dat eerst 0,97A is en even later, lager wordt maar met 0,3A nog te hoog is.
Hierdoor is ierdere dag starten (net) geen probleem maar als je hem meer dan 2-3 dagen laat staan is de accu leeg. Verder werkt alles OK.
Ik weet niet meer precies de zekering nummers maar ik dacht dat het er 2 waren (ik gok maar niet, als jullie het willen weten zal ik ma kijken).
Als we de ‘shunt’ die tussen de zekeringen zit eruit trekken dan is alles in rust.
Na onze zoek tocht is hij nog bij de Citroen dealer geweest (paar weken) en die hebben ook niks kunnen vinden (computer verwisseld, maar die was het ook niet).
Nu dus weer terug bij ons.
Ik heb geprobeerd hier op het forum het een en ander over te lezen maar heb eigenlijk nog niet de oplossiing gevonden, wel veel soort gelijke problemen.
groet
Herman
Een C5 gaat pas na een tijdje in ECO-modus, dat verklaart waarom er eerst 0,97 A lekstroom is. Na iets van 10-15 minuten moet dit gedaald zijn naar 0,005 A. Als de shunt los wordt gekoppeld gaat de auto in transportmodus, dus dan werken de meeste functies (stroomverbruikers) niet.
Meet de lekstroom en wacht tot de auto in ECO-modus is. Trek dan 1 voor 1 de zekeringen eruit en kijk wanneer de lekstroom lager wordt. ‘Onder’ deze zekering zit het probleem, kijk in het instructieboekje waar de zekering voor dient. Schrijf deze functies even op. Stop de zekering daarna terug en koppel 1 voor 1 de computers van de functies los en kijk of de lekstroom lager wordt. Wordt de lekstroom lager na het los koppelen van een computer dan zit in die computer het probleem.
Denk niet te moeilijk bij elektronica!!
Ik vermoed dat een computer niet in rust gaat of er is een accessoire verkeerd aangesloten…
Hoi Ab,
Dank voor je snelle reactie.
Zal van de week eens kijken of ik wat antwoorden kan vinden.
Groot probleem zijn die reactie tijden, hierdoor kost zoeken heel veel tijd .
Zeker is dat het afvallen naar 0,005A niet gebeurt.
Herman
Maximaal mag de lekstroom 0,010 A zijn.
Als het ding in rust is dan kan je rustig 1 voor 1 de zekeringen eruit halen, dus auto binnen neer zetten. Ff een koffie naar binnen werken en het ding is in rust Dan lkkr zekeringen trekken, enz..
Dit soort storingen kosten gewoon tijd, helaas voor de klant…
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 09-12-2005
- C3 e-HDI
- C5 C5 2.0i Comfort Sedan automaat LPG
Anders mischien een telefoontje naar Garage Oldenhage, de dealer in Nieuw Vennep.
Die staat er mee op en gaat er mee naar bed en heeft al veel C5 problemen op kunnen lossen.
Mannen blijven kinderen alleen het speelgoed wordt steeds duurder.
Heren, daar ben ik weer.
Zal proberen uit te leggen wat ik gedaan heb (snap het zelf niet helemaal ).
Accu los en Ampère’s gemeten:
Eh hier begint meteen het 1ste probleem.
Het is niet altijd hetzelfde.
2 Variaties:
1 - 0,11A valt na 2 sec terug naar 0,02A
Dit lijkt dus goed.
Maar in een aantal gevallen:
2 - 1,18A valt terug in stapjes - 0,95A - 0,35A naar 0,22A en blijft daar dan hangen. Ook na 5 min.
Laat ik de accu nu los en weer vast dan zakt de 0,22A naar 0,11A en naar 0,02A. Maar als ik contact hou dan blift hij dus op 0,22A hangen.
Als ik zekering 11 eruit haal dan valt alles terug naar 0,05A en later 0,01A. Deze is voor Dispaly + Sirene Alarm + Navigatie (zit er niet in) + airco + autotelefoon (zit er ook niet in? - geen bluetooth gevonden).
Wat ook nog opviel is dat als hij op 0,22A blijft hangen, hij ook nog weer oploopt naar die 1,18A binnen die 5 min. Alsof het een zaagtand is.
Oh ja, Shunt er uit - alles still - 0,00A
Leuk is: als je de Shunt eruit trekt én er weer in doet hij wel afvalt naar 0,02A (en hier dus blijft).
Hoop dat jullie hier iets mee kunnen.
PS ook nog 2 zekeringen van de multimeter verspeeld (15A).
Is er iets dat zoveel verbruikt?
Herman
0,02 A is nog steeds te veel, 0,005 is normaal. Pas na ongeveer 15 minuten gaat de auto in ECO-modus. Zekeringen er pas uit halen als de auto in ECO-modus is. Pas als de auto in ECO-modus is blijft het stroomverbruik constant.
Maar zoals ik het begrijp is het waarschijnlijk zekering 11. Display kan stuk gaan. Zijn er geen foutcodes m.b.t. een van deze functies?