2 van de 2
 < Vorige 1 2

filerijden gaat nie lekker
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 17 maart 2005 05:06 PM
  [ # 16 ]

Re: Stappenmotor

M&M schreef:

Het is natuurlijk geen Xantia Surprisedops:  maar misschien heb je er wat aan ??

http://www.xantiaclub.net/onderhoud/article.php?id=4

heej bedankt!
ga vanavond eens aan de slag, in elk geval die dampjes maar eens even schoonspoelen en evt kijken of de gasklep niet blijft hangen ofzo.
en anders, wat kost een nieuwe stappenmotor??

heb gelijk de howto van de remblokken vervangen uitgeprint aangezien die ook aardig op zijn (mooi schurend geluid als ik rem Confused )

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7307

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 maart 2005 05:22 PM
  [ # 17 ]
ieksEmmu schreef:

wat was de engelse term (Haynes) ook alweer?

IDLE ACTUATOR Wink  (op deze PDF…..COMPENSATOR(1))

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3779

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 17 maart 2005 05:33 PM
  [ # 18 ]
citroen23 schreef:
ieksEmmu schreef:

wat was de engelse term (Haynes) ook alweer?

IDLE ACTUATOR Wink

mersie bookoe!

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 maart 2005 08:05 PM
  [ # 19 ]
metro2005 schreef:
ZX1.4i schreef:
metro2005 schreef:

en waar zit de stappenmotor ergens? hoe ziet dat ding eruit?

Bij het (monopoint) injectiehuis wat op het inlaat spruitstuk zit. De stappenmotor is meestal een (rond?) zwart ding, ik weet niet exact meer hoe dat ding eruit ziet. In het Haynes boek staat er wel een plaatje van en hoe je dat ding kan schoonmaken, hoewel ze dat laatste niet aanraden dacht ik Confused:

jij had toen toch ook je stappenmotor schoongemaakt ofniet?

Nee alleen het monopoint gasklephuis/injectiehuis en de gaskleppot.meter, ik heb het niet geprobeerd om de stappenmotor van de 1.4i uit elkaar te halen. Is volgens mij ook niet mogelijk zonder dat je dat ding sloopt Confused  Confused:

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 17 maart 2005 09:25 PM
  [ # 20 ]
ZX1.4i schreef:
metro2005 schreef:
ZX1.4i schreef:
metro2005 schreef:

en waar zit de stappenmotor ergens? hoe ziet dat ding eruit?

Bij het (monopoint) injectiehuis wat op het inlaat spruitstuk zit. De stappenmotor is meestal een (rond?) zwart ding, ik weet niet exact meer hoe dat ding eruit ziet. In het Haynes boek staat er wel een plaatje van en hoe je dat ding kan schoonmaken, hoewel ze dat laatste niet aanraden dacht ik Confused:

jij had toen toch ook je stappenmotor schoongemaakt ofniet?

Nee alleen het monopoint gasklephuis/injectiehuis en de gaskleppot.meter, ik heb het niet geprobeerd om de stappenmotor van de 1.4i uit elkaar te halen. Is volgens mij ook niet mogelijk zonder dat je dat ding sloopt Confused  Confused:

ga ik eerst dat gasklephuis maar eens schoonmaken en alle slangen ed schoonspoelen. en die gaskabel iets strakker zetten, hij reageert nu namelijk pas erg laat op het gaspedaal maar dat komt door de oplossing van de anwb destijds.

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten

Gepost: 19 maart 2005 03:10 PM
  [ # 21 ]

nou ik alles gereinigd en schoongemaakt, gaskabel een beetje verzet (stond nogal slapjes) en het is al een heel stuk minder schokkerig geworden. alleen is de stappenmotor wel een keer aan vervanging toe, als ik gas geef dan duurt het even voor de gasklep weer sluit. mja das niet zo erg, moet ik maar niet gaan staan gassen voor het stoplicht Laughing

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 maart 2005 04:38 AM
  [ # 22 ]
metro2005 schreef:

nou ik alles gereinigd en schoongemaakt, gaskabel een beetje verzet (stond nogal slapjes) en het is al een heel stuk minder schokkerig geworden. alleen is de stappenmotor wel een keer aan vervanging toe, als ik gas geef dan duurt het even voor de gasklep weer sluit. mja das niet zo erg, moet ik maar niet gaan staan gassen voor het stoplicht Laughing

Heb je al gecontroleerd of de gaskabel niet ergens blijft haken? Laat iemand gas geven (motor uit) en kijk of alles netjes terugveert als het pedaal word losgelaten. Ik heb zoiets weleens gezien bij een BMW, bleek het mechanisme van de gasklep ergens achter te haken.

Probeer ook eens wat van dat injector reinigers spul in je tank, koop bij voorkeur dat spul bij de Makro, werkte bij mijn ZX ook erg goed.

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten

Gepost: 25 maart 2005 08:57 AM
  [ # 23 ]
ZX1.4i schreef:
metro2005 schreef:

Heb je al gecontroleerd of de gaskabel niet ergens blijft haken? Laat iemand gas geven (motor uit) en kijk of alles netjes terugveert als het pedaal word losgelaten. Ik heb zoiets weleens gezien bij een BMW, bleek het mechanisme van de gasklep ergens achter te haken.

Probeer ook eens wat van dat injector reinigers spul in je tank, koop bij voorkeur dat spul bij de Makro, werkte bij mijn ZX ook erg goed.

injectiereiniger heb ik al geprobeerd en de gaskabel zit helemaal vrij.
het zit hem echt in de stappenmotor want na de 1e montage werkte ie heel even perfect. alleen jammer dat daarna de toeren omhoog vlogen en daar op bleef staan. toen heb ik dat ding opnieuw gemonteerd en nu doet ie het weer zoals vanouds (slecht dus) maar wel iets beter als daarvoor, en onder het rijden heb ik er toch geen last van op zich.
mja ik ga morgen toch voor wat anders kijken.

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten

Gepost: 25 maart 2005 02:47 PM
  [ # 24 ]
ZX-Cruiser schreef:

Nieuwe stappenmotor halen dus Smile
Zal wel duur zijn..

inruilen dus Wink
zoals ik al zei, ik ga morgen voor een xantia kijken dus ben ik mijn stappenmotor probleempje ook kwijt (en de rest wat eraan vast zit Laughing )

maar de xantia’s schijnen er ook flink last van te kunnen hebben, mooie reden om daar gelijk goed op te letten bij aanschaf.
gaan die stappenmotors willekeurig dood of staat er een bepaalde levensduur voor? (in km’s of jaren)

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 maart 2005 02:55 AM
  [ # 25 ]
metro2005 schreef:

maar de xantia’s schijnen er ook flink last van te kunnen hebben, mooie reden om daar gelijk goed op te letten bij aanschaf.

Het blijft feest, nog meer ZX rijders die overstappen naar een Xantia Razz

Als je een Xantia diesel neemt, heb je geen last van stappen motoren Wink
Maar kijk uit voor een olieverbruik van 1 op 250km Sad

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook