![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Harm schreef:waarom eigenlijk er voetstoots vanuit gaan dat zo’n auto “nooit onderhoud heeft gehad”? Komt natuurlijk best voor, maar blijft een vrij loze slag in de lucht…
Omdat dat bijna altijd zo is. Een BX wordt bijna nooit in goede staat van onderhoud verkocht, omdat ‘t een wegwerpauto is. Hetzelfde zie je ook al bij Xantia’s en XM’s
Ik kan je verzekeren dat er met het onderhoud niets mis is.
Heeft gewoon zijn beurtjes gehad bij de dealer, en eind 2006 is er een kleine aanrijding mee geweest. De vorige eigenaar heeft toen zelfs de schade laten herstellen (iemand van links vond dat een BX geen voorang hoeft te krijgen), de 2 portieren vervangen en de zijkant overgespoten (helaas wel alleen de deuren en wielkappen, maar kleurverschil valt niet echt op).
Verder ook nog niets geks tegengekomen. Electra deed wat gek op het begin. (Dimlicht viel uit bij aanzetten groot licht bv.), maar dit bleek een kortsluiting te zijn in het onlangs vervangen 3e remlicht… Licht bleek dus niet uit te vallen bij het aan/uitzetten van grootlicht, maar bij het remmen.. Aangezien ik mijn grootlicht altijd even uitgooi als ik een bocht induik gebeurde dat vaak tegelijk :p
Het topic zo lezende (slechte vering, maar hij reeageert wel prima op de hoogteregelaar handle) kan ik je nog wel wat veerbollen aanbieden. Heb er nog een boel liggen namelijk van een 14 en die liggen toch in de weg.
in principe hoort een BX 14 trouwens 400 cc bollen te hebben afgeregeld op 40 bar. Die staan weer niet in dat lijstje van je. Bollen voor een 1400 hebben bovendien een groter dempingsgaatje. Door het lagere gewicht heb je minder demping nodig. Zet je die bollen weer op een diesel of GTI (zwaarder blok) dan gaat het weer overmatig deinen (wel lollig, maar gevaarlijk in dynamische situaties).
Ach ja.. geef maar een gil als je het aandurft met wat tweedehands federkugeln.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
kijk…
Heel mooi aanbod, maar ze zijn al binnen..
Moet ze alleen nog even afhalen en opschroeven.
Maar begrijp ik nu goed dat ik met mijn stomme kop dus de verkeerde heb????
Of zijn het niet die officiele, maar gaat het verder wel passen en zo?
Hoor het wel.
Allochteun schreef:kijk…
Heel mooi aanbod, maar ze zijn al binnen..
Moet ze alleen nog even afhalen en opschroeven.Maar begrijp ik nu goed dat ik met mijn stomme kop dus de verkeerde heb????
Of zijn het niet die officiele, maar gaat het verder wel passen en zo?Hoor het wel.
Fysiek passen doet het altijd wel hoor. Maar het kan zijn dat je een bol hebt die Citroen niet ooit heeft bedoeld bij het produceren van de wagen. Dus iets te soepel of te comfortabel.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
ah key…
Naja, daar maak ik me niet zo heel erg zorgen over.
Tis allicht comfortabeler dan nu :p
Allochteun schreef:ah key…
Naja, daar maak ik me niet zo heel erg zorgen over.
Tis allicht comfortabeler dan nu :p
Dat zonder meer.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Ok… Probleem…
Iemand die ff snel kan helpen?
Na tijdje wachten de bollen vervangen. Nieuwe ringen erop, bolletjes erop en goed vastgezet.
Vervolgens auto gestart, stand hoger gezet.
Achterkant komt netjes omhoog.
Voorkant begint ook te pompen en met een klein knalletje klappen de pakkingen er tussenuit en lekt de LHM vrolijk in het rond…
Iemand ideeën?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
ok… Begin een vermoeden te krijgen,
stom stom stom…
Hoogteregelaar niet van druk afgehaald. Moet dan blijkbaar een 12mm boutje halve slag losdraaien.
Kan dit het zijn en zoja, waar zit dat klote boutje ..
—-Edit—-
Ander opvallendheidje…
Er zaten géén pakkingsringen op de veerbollen (of ik ben zo scheel als een kanarie en ze zitten er nu dus 2 keer op….)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
sukkel…
Ik moet hier echt mijn beroep niet van maken
Tuurlijk zaten er pakkingsringen op de bollen. Ze hadden nu alleen dezelfde kleur als de rest door 16 jaar olie…
Nieuwe ringen verwijderd (die waren ietwat uit model geraakt ), de oude ff wat gefatsoeneerd en de bolletjes er weer opgezet…
Blijkbaar gelukkig niets beschadigd met deze niet bepaald snuggere actie, en na een half litertje LHM is mijn bixje weer een heus vliegend tapijtje
Allochteun schreef:sukkel…
Ik moet hier echt mijn beroep niet van makenTuurlijk zaten er pakkingsringen op de bollen. Ze hadden nu alleen dezelfde kleur als de rest door 16 jaar olie…
Nieuwe ringen verwijderd (die waren ietwat uit model geraakt
), de oude ff wat gefatsoeneerd en de bolletjes er weer opgezet…
Blijkbaar gelukkig niets beschadigd met deze niet bepaald snuggere actie, en na een half litertje LHM is mijn bixje weer een heus vliegend tapijtje
Haha, al doende leert men
De pakkingringen zijn altijd groen gekleurd en ze blijven meestal achter in de veerpoot (waar je de bol op schroeft).
Nja, je hebt het zelf al weer opgelost. En het rijdt ook weer heeerlijk dus, begrijp ik?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Hij doet het weer perfect, alleen merk ik nu wel dat mijn achterbollen ook niet meer alles zijn.
Die veren nog wel, maar nu beduidend minder dan de voorzijde. Naja, die kunnen er nog wel even tegen, dus dat zien we straks wel weer
Allochteun schreef:Hij doet het weer perfect, alleen merk ik nu wel dat mijn achterbollen ook niet meer alles zijn.
Die veren nog wel, maar nu beduidend minder dan de voorzijde. Naja, die kunnen er nog wel even tegen, dus dat zien we straks wel weer
Volgens mij heb ik nog wel een paar achterknikkers liggen. Die krengen kunnen wel echt vastzitten trouwens!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Ze veren nu nog wel enigzins, maar ik merk nu gewoon dat ze een drempel met de voorwielen heel erg soepel neemt, maar dat de auto toch nog een bescheiden schok geeft wanneer de achterwielen.
De neus veert nu als je op de motorkap gaat hangen ook duidelijk soepeler dan de achterzijde, al weet ik niet of deze normaal ook verschillen en ik heb voor nu natuurlijk niet de origineel voor een BX 1.4 bedoelde bollen erop zitten.
De voorbollen gingen overigens zeer makkelijk los met een oliefilterketting, of dat achter ook zo is.. Tja, dat weet je pas op het moment zelf natuurlijk.
Het verwijderen en weer vastzetten zal hetzelfde zijn neem ik aan, vroeg me alleen af hoe ik er gemakkelijk bij kan.
Als de auto in de laagste stand staat kom ik natuurlijk nooit bij de bollen hier op mijn inrit, maar zou het met een put moeten lukken? (mijn ouwelui hebben namelijk een put in de garage liggen, dus dan zou ik die even lief aan moeten kijken)
2 vragen:
-Dit zo lezende, zijn de achterbollen echt aan vervanging toe (momenteel is er prima mee te rijden, maar neem eigenlijk aan dat als ze eenmaal beginnen te slijten dit vrij snel zal gaan?)
-LHM pijl, daar zit zo’n mooi kokertje op waaraan het peil af te lezen is.
“Na het vervangen van enige bollen moet het LHM peil gecheckt worden. Dit doe je met de BX in de hoogste stand. De vlotter (onder de paraplu in het peilglas op het LHM reservoir) dient zich tussen de maatstreepjes te bevinden. “
Ik ga er hier vanuit dat het parapluutje dus ruim boven de streepjes uitsteekt, je dan een plastic buisje krijgt en dat het dan volgende circeltje dus tussen de streepjes moet zitten. Correct?
Overigens heel erg bedankt voor de hulp, en het geduld voor het beantwoorden van de domme vragen van een leek ops:
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik denk dat de gemiddelde forummer graag tips geeft, het blijkt ook zin te hebben. Je gooit de auto tenminste niet weg omdat er 4 nieuwe bollen op moeten en dat is al heel wat tegenwoordig.
De achterbollen zijn in principe net zo makkelijk als voor, er is slechts één ‘maar’: De achterveercilinders liggen los in hun behuizing als de auto in de laagste stand ligt, als je de bollen dan los wil draaien draai je de cilinders een stuk mee. De truc is dan ook de auto in de hoogste stand zetten en dan de bollen een kwartslag los draaien (dat gaat prima met die put van je ouders, bofkont), vervolgens de auto in de laagste stand zetten, de bollen eraf draaien en de nieuwe bollen erop schroeven.
Eveneens ben ik tevens ook.
De achterbollen zitten ook veel minder beschermd tegen pekel, modder en water dan de voorbollen. Ze zijn dus vaak veel roestiger en zitten soms echt serieus vast.