Tijdens diverse ritten de laatste weken last gehad van een “eng"gevoel bij zware wind en oneffenheden in de weg.
Bijvoorbeeld op de A32 naar (en met name vanaf) Leeuwarden wordt de auto bij ruim 130 km/h als het ware een beetje “gelift” als ik zo’n vervelende dikke streep asfalt overga. Tis net of de wielen even los va de grond blijven en de wind de hele koets een beetje wegdrukt.
Ook met drie medepassagiers is dit effect aanwezig.
Ik ben gewend een hoge auto te rijden, echter mijn vorige V@ers@ had een starre achteras. Kan dit het verschil maken of is het typisch GP weggedrag?
Is het ‘s avonds kouder dan buiten?

Totaal aantal Berichten: 1712
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
De picasso maakt soms eigenaardige bewegingen.
Ik had bij plotse windstoten ook het gevoel dat de wagen even gelift werd, in een boog op de autosnelweg ging hij naar de middenberm naartoe.
Of het echt schuiven is? daar heb ik men twijfels over en ik denk het niet. Ik denk dat het enkel een gevoel is.
Ook had ik last van schudden van het koetswerk. bij bepaalde windstoten.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km

Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Geen last van…

Totaal aantal Berichten: 15726
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Jongens, het stormt al een paar dagen, dan maakt elke auto onverwachte bewegingen hoor en zeker een bussie…

Totaal aantal Berichten: 268
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
Vandaag heen en weer naar Arnhem geweest (vanuit Assen). Tegen 3-en terug gereden vlak na het hoogtepunt van de storm. Overdreven om te zegen dat ik niets heb gemerkt, maar echt eng was het niet. Zoals ik in een ander draadje al eens schreef: mijn C5 had ook behoorlik last van de zijwind; je went er aan. Zacht geveerde auto’s zijn gevoeliger voor zijwind; hoge auto’s ook. En als je dan een zachtgeveerde hoge auto rijdt weet je dat je de vlagen kunt voelen.
Ik heb nog niet het idee gehad dat de auto niet in de hand te houden was, of dingen deed die ik niet zonder problemen kom corrigeren. Geen klachten dus…
@Molenaar: ik dacht gelezen te hebben dat je zonder problemen tijdens de vorige storm met een dakkoffer op het dak van wintersport was terug gekomen?
Het waait inderdaad verschrikkelijk hard en er zijn wel meer automobilisten die zich daarom aanpassen aan de weersomstandigheden.
Eergisteren nog met dakdragers rondgereden ; door de wind maakten die een hels lawaai, net het geluid dat je in een vliegtuig hebt.
Om maar te zeggen dat het geen weer is om een hond door te jagen (zelfs hondjes vliegen tegenwoordig weg )
Ik moet tegenwoordig ook nogal bijsturen, maar ik twijfel of achterliggers hier zelfs iets van merken.
De GC4P is ook soepel en zeer comfortabel afgeveerd waardoor waarschijnlijk de koets o.i.v. wind wat makkelijker gaat bewegen ; de vier wieltjes blijven echter wel op de grond, dus daar zou ik mij geen zorgen over maken
@Molenaar: ik dacht gelezen te hebben dat je zonder problemen tijdens de vorige storm met een dakkoffer op het dak van wintersport was terug gekomen?
.
Dat klopt helemaal; echter die dikke ribbels over dwars zoals op de A32 én hoe de GG hier overheen gaat is vreemd.
Wellicht de combi van alle factoren bij elkaar en zoals ik al schreef heb ik net een slordige 165000 km in een straf geveerde V@rs@ achter de rug met een starre achteras.
Als het effect echt zo is als in de titel van dit topic zou ik langs de dealert gaan want dat is bij geen enkele auto normaal, en zeker niet bij onze Francaise!
Gerrit
196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.
Gerrit T schreef:
Als het effect echt zo is als in de titel van dit topic zou ik langs de dealert gaan want dat is bij geen enkele auto normaal, en zeker niet bij onze Francaise!
Gerrit
Duurt niet lang meer tot de 15000 beurt. Kzal ze es krtitisch laten kijken naar schokbrekers e.d.
Even fftopic
- Inmiddels begint mijn parkeerrem ook te piepen bij het achteruitrijden.
- Als ik de auto open met de AB hoor ik een gezoem alsof er iets onder druk wordt gezet… Gerrit weet vast wat ‘t is.
- Melig dat ik het woord dealert steeds vaker zie op t forum

Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
15000 beurt? De 1.6 HDiF is pas bij 20.000 km. aan de beurt.
(2.0 HDiF weet ik niet. Moet die eerder?)
Dat geluid bij het achteruit rijden schijnt zo ongeveer bij iedereen voor te komen. Zal wel standaard af fabriek zo zijn. Zijn ze alleen even vergeten in de Specs-lijst te zetten.
Het gezoem dat je hoort is waarschijnlijk de brandstofpomp.
tilanus schreef:15000 beurt? De 1.6 HDiF is pas bij 20.000 km. aan de beurt.
![]()
(2.0 HDiF weet ik niet. Moet die eerder?)Klopt!
ops:
Ik ga er al weken vanuit dat de GP een keer zo vaak een beurt moest als de V@rs@ die ik hiervoor reed.. vandaar.
Krijgen ze haar dus eerder te zien bij de dealert
Jolly Sailor schreef:Franse meiden slaan geen beurt over, sterker nog, liever een beurt te veel volgens Molenaar!
![]()
(sorry, een lazy sunday afternoon.)
Knap datje mijn gedachten kon lezen… ik had allen het lef niet om ze weg te tikken
tilanus schreef:15000 beurt? De 1.6 HDiF is pas bij 20.000 km. aan de beurt.
![]()
(2.0 HDiF weet ik niet. Moet die eerder?)Dat geluid bij het achteruit rijden schijnt zo ongeveer bij iedereen voor te komen. Zal wel standaard af fabriek zo zijn. Zijn ze alleen even vergeten in de Specs-lijst te zetten.
![]()
Het gezoem dat je hoort is waarschijnlijk de brandstofpomp.
de 2.0 HDiF houdt er niet zo van. Deze francaise wil om de 30000 km een beurt en dan praten we nog maar over een kleine.
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
fftopic
hoe komt het dat de 1.6 vaker een beurt nodig heeft dan de 2.0 diesel :
GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....

Totaal aantal Berichten: 268
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
wimZ schreef:hoe komt het dat de 1.6 vaker een beurt nodig heeft dan de 2.0 diesel
:
Geen idee eigenlijk. Misschien omdat ze het motortje behoorlijk opgefokt hebben tot 110 PK?
Wat betreft het piepen bij het achteruitrijden: (nog) geen last van. Het zoemen kan best de brandstofpomp zijn. Het zal iig niet de hydropneumatiek zijn zoals bij mijn C5!

Totaal aantal Berichten: 1093
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Beno schreef:Misschien omdat ze het motortje behoorlijk opgefokt hebben tot 110 PK?
Dit kan echt niet de enige reden zijn. Anders hoefde men met 90pk uit 1.6HDI ook minder vaak voor onderhoud naar de garage. Voor zo ver ik weet, is dit niet het geval.
Maar bekijk het van de positieve kant: 20.000km interval is helemaal niet verkeerd en zeker niet onder de maat vergeleken met andere merken.