1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
aanschaf XM 2.0i 1993
Old Mike
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 12-01-2006

- C3 Picasso 1.6 HDi Exclusive
Gepost: 17 maart 2008 03:11 PM

Hallo iedereen,

Om m’n 2cv (gerestaureerd in 2006) een beetje te kunnen sparen en mooi binnen te houden, ben ik op zoek naar een andere dagelijkse auto.

Gisteren ben ik een XM gaan bekijken (2.0i), eerste eigenaar, nieuwe uitlaatlijn, altijd goed onderhouden (zowel binnen als buiten) en altijd binnen geslapen. Het interieur zag er nagenoeg nieuw uit. Ik heb alvast een testrit gedaan met een vriend mechanicien en die was ook van mening dat het zeker een goed onderhouden exemplaar betrof.

Nu heb ik een paar vragen, alvorens tot aanschaf over te gaan (€1300 voor deze auto vind ‘k echt wel een koopje).

1) hoeveel fiscale pk’s heeft dit type? (kwestie van al eens te polsen bij m’n verzekeraar)
2) de distributieriem vervangen, is dat een zware kost?
3) de remblokken en schijven vervangen, is dat een zware kost?
4) iemand ervaring met dit type? slechte en goeie?

Alvast bedankt voor jullie tips en meningen.

Groeten, Wiebe

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 17 maart 2008 03:24 PM
  [ # 1 ]

je hebt het hier ws over een type 1 ? een 2 lier 8 klepper? Hij schijnt wat aan de tamme kant te zijn maar das persoonlijk en kan ik niet uit eigen ervaring beoordelen.

remmerij is prima te doen. Aan d evoorkant er even goed op letten dat je EERST de handremkabel uit de klauw losmaakt alvorens deze omhoog te klappen. Doe je dat niet dan zal de buitenkabel ws het loodje leggen. De kabels moeten ervangen is .... naadje…

Of de prijs goed is hangt overigens ook een beetje van de km stand af en die kwam ik niet tegen in je verhaal.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 17 maart 2008 04:33 PM
  [ # 2 ]

hi Wiebe,

De distributieriem voor een 2 liter 16 klepper is redelijk eenvoudig te vervangen. Na een beetje zoeken kan je dit voor 300-350 euro laten doen. Hoe dit voor de 8-klepper ligt, weet ik niet, maar het zal zeker niet moeilijker zijn.
Wellicht kan je vriend de mechanicien het doen?

Profiel  
 
Old Mike
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 12-01-2006

- C3 Picasso 1.6 HDi Exclusive
Gepost: 17 maart 2008 04:45 PM
  [ # 3 ]

km-stand: 130.000km (onderhoud altijd op regelmatige basis bij citroënverdeler)

Heb al eens verder geinformeerd en die distributieriem zou een klusje van amper 3u zijn. Ik kan me ook niet inbeelden dat die riem zelf ontzettend veel kost.

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 17 maart 2008 04:54 PM
  [ # 4 ]

Klinkt als een prima wagen hoor.

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 17 maart 2008 05:28 PM
  [ # 5 ]

Waarschijnlijk gaat het hier om een 20i met 122 pk en 170 nm heerlijke motor vind ik zelf.

De distri is niet moeilijker dan bij een andere motor neem ik aan.

Remmerij is idd niet echt moeilijk.

Ik vind type 1 de mooiste maar goed das persoonlijk, verder moet je de massa punten even na lopen, alhoewel dat van af bouwjaar ‘92 goed moet zijn toch maar even na lopen en of een extra massa kabel van de accu naar het motorblok leggen.

130.000km is idd erg weinig voor dat bouwjaar, zou best wel eens een hele fijne dame kunnen zijn, weet je bij toeval ook om welk type het gaat comfort of een ambiance??

Veel zweef plezier.

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Old Mike
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 12-01-2006

- C3 Picasso 1.6 HDi Exclusive
Gepost: 17 maart 2008 05:42 PM
  [ # 6 ]

Waaraan kan ‘k dat zien om welke uitvoering het gaat? Op de voorschermen staat enkel injection.

Er liggen verder lichtmetalen velgen op (zoals je ze veel op de type 2 ziet, ronde spaken, als dat duidelijk genoeg is) en vier nieuwe banden. Ook voorzien van een schuifdak.

Profiel  
 
Old Mike
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 12-01-2006

- C3 Picasso 1.6 HDi Exclusive
Gepost: 17 maart 2008 05:44 PM
  [ # 7 ]


dit zijn de velgen die ‘k bedoel

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 17 maart 2008 05:51 PM
  [ # 8 ]

Die onder een type 1 !!!! Das bijzonder, Ambiance is electisch bediende spiegels, zachtere stoelen meestal electrisch bediend, airco stoffe midden armsteun event 13de ruit, etc. Dit alles heeft de comfort niet.

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 18 maart 2008 05:13 PM
  [ # 9 ]

Nou wel dus. Mijn XM heeft én een 13e ruit (had, want ik snap er werkelijk niets van de bedoeling ervan) én Airco én stoffen armsteun.

Het is idd een fijne wagen, al wil het verbuik nog wel eens tegenvallen bij korte ritten (of de kleppen moeten opnieuw gesteld worden). Distributieriem heb ik laten vervangen, samen met spanrol en waterpomp voor €305,- (2,5 uur arbeidsloon). Deze zal om de 80.000km vervangen moeten worden. Op internet staan wat ruimere frequenties maar ik had mijn twijfels, vandaar.

Ik hoop dat je 98 octaan gaat rijden want dat rijdt echt heerlijk!

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 18 maart 2008 08:28 PM
  [ # 10 ]

Klinkt als een leuke uitvoering. Motor is niet heel pittig, maar goed dat is je eend ook niet. Die 13e ruit voorkomt dat je passagiers een kouwe nek krijgen als je de achterklep opendoet, althans da’s t verhaal…
Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Old Mike
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 12-01-2006

- C3 Picasso 1.6 HDi Exclusive
Gepost: 19 maart 2008 01:04 AM
  [ # 11 ]

Alvast bedankt voor alle reacties! Ik heb vanavond bevestigd en blijkbaar net op tijd, want er waren ondertussen al meer gegadigden! Maar hij is van mij!!!

Kijk er al naar uit, al moet ‘k nog tot eind mei wachten, want dan verwachten de huidige eigenaars hun nieuwe S60 Confused  (overlopers!).

Rij-impressies en foto’s volgen dan wel.

Groeten, Wiebe

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 19 maart 2008 01:32 AM
  [ # 12 ]

Nou wel dus. Mijn XM heeft én een 13e ruit (had, want ik snap er werkelijk niets van de bedoeling ervan) én Airco én stoffen armsteun.

De bedoeling van die ruit is vooral dat je leken kunt imponeren, niemand die ‘t ooit gezien heeft.

Hoeveel fiscale pk’s het ding heeft is niet echt een vraag voor een Nederlands forum natuurlijk, meer voor een Belgisch XM-forum Wink

 

Overigens ontken ik nog steeds het bestaan van achtkleppers, carburateurs en turboloze diesels in XM’s

Profiel  
 
Old Mike
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 12-01-2006

- C3 Picasso 1.6 HDi Exclusive
Gepost: 19 maart 2008 01:35 AM
  [ # 13 ]
Harm schreef:

Hoeveel fiscale pk’s het ding heeft is niet echt een vraag voor een Nederlands forum natuurlijk, meer voor een Belgisch XM-forum Wink

Als je als antwoord 122 krijgt, weet je ook genoeg niet!? Delen door tien en afronden naar boven die handel!

Maar goed, ondanks je ontkenning van achtkleppers, ben ‘k reuzeblij met m’n aanschaf!

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 19 maart 2008 01:46 AM
  [ # 14 ]

Als je als antwoord 122 krijgt, weet je ook genoeg niet!? Delen door tien en afronden naar boven die handel!

Werken die fiscale pk’s zo makkelijk? Ik dacht dat daar allerlei ingewikkelde formules voor gebruikt worden?

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 19 maart 2008 10:07 AM
  [ # 15 ]
XMTurboCT schreef:

Die 13e ruit voorkomt dat je passagiers een kouwe nek krijgen als je de achterklep opendoet, althans da’s t verhaal…
Groet, Arjan

De ruit houdt het interieur aangenaam op temperatuur voor de passagiers bij ingeschakelde airco in alle seizoenen Razz

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook