Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
karel schreef:Wegknippen voor zover nog nodig (vaak breken ze vanzelf een keer af en heb je vals alarm), aftapen (anders kun je vals alarm krijgen als je door pekelwater krijgt ) en lekker vergeten die onzin.
Dat moet je dan bij je eigen BX nog even doen, ik zie op bovenstaande foto nog stekkertjes in de aansluiting zitten
Eveneens ben ik tevens ook.
karel schreef:Dan heb je toch op het moment suprème even niet goed opgelet: die klem is behoorlijk goed herbruikbaar. Ik heb volgens mij nog nooit een nieuwe gebruikt. En volgens mij is dat ook niet per sé de bedoeling.
Ik zei ook: mocht de klem toch onverhoopt kapot gaat.
Dán zou je een slangeklem kunnen gebruiken. Ik heb dat gedaan bij mijn toenmalige GT en dat ging perfect.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Eh, psss:
Die klem is een zogenaamde eenmalig te gebruiken klem
Ich bin ein Breaker
Ik pak meestal een zijkniptang als de speciale tang niet aanwezig is en dan wip ik hem met de zijkniptang open, maar een nijptang moet inderdaad ook lukken. En dan eventueel met een schroevendraaier er weer op helpen bij montage door de bovenste rand van die klem naar binnen te duwen als hij voorbij de sluiting is.
Overigens - weer wat anders - zitten de lekzakken van de achterveerpoten met een meermaals bruikbaar bedoelde klem, die nog peperduur is ook. Maar in de praktijk is die zodanig verrot dat loshalen niet lukt
Ja, het weet wat, die herbruikbaarheid van klemmen bij een BX
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Zo, maar weer eens een kleine update.
Recentelijk heb ik de BX voorzien van een set nieuwe, normale bollen. Geen comfortbollen meer dus, dat rijdt veel prettiger.
Ook is de enorme subwoofer (of eigenlijk 2 stuks tegen elkaar geschroefd) weg uit de kofferbak en ligt er nu een prachtig actief woofertje van Pioneer onder de bestuurdersstoel. De bas is wel een stuk minder, maar het was me vooral te doen om de kofferbakruimte. Ik had nog geen halve kofferbak over en nu heb ik weer een zee van ruimte, en het woofertje wat ik nu heb klinkt heel redelijk. Ik ben blij. Ook heb ik een paar achterspeakers van Stan overgenomen die een stuk beter klinken dan mijn oude speakers.
Remblokjes vóór vervangen, en achterremmen voor de zekerheid nog eens fiks ontlucht. Wel handig zo´n lang slangetje, kan je gewoon in je vat ontluchten. Spoelen had ik nog geen 20.000 geleden gedaan. Ook heb ik nog steeds schik van mijn nieuwe ontluchtingsnippels, die waren de 15 euro dubbel en dwars waard
Het vergeten-gordellampje wat ik zeer kunstig had geknutseld heeft het begeven. Het contact in de gordelsluiting doet het niet meer en ik vond het wel best. Draadjes afgeknipt en klaar.
Vandaag heb ik een nieuw lucht- en oliefilter gemonteerd, samen met een olieverversing natuurlijk. Ook heb ik de olietemperatuursensor in het carter geschroefd, en daarover heb ik meteen een vraag: Na een zeer rustig ritje van zo´n 15 kilometer, waarvan zo´n 10 kilometer over een 80km-weg lijkt de olietemperatuur ongeveer gelijk te blijven aan de koelvloiestoftemperatuur. Hoort dat? Vraag me niet waarom, maar ik dacht dat de olietemperatuur veel hoger zou liggen dan die van de koelvloeistof.
Ook kwam ik erachter dat mijn rechterfuseekogel het echt heeft begeven. Ik verdacht hem al tijden omdat ik al sinds aankoop een vreemde ‘tok’ hoorde in uitzonderlijke gevallen en ik had ook al lang een kogel in huis, maar bij de APK werd er niets over gezegd en ik heb verzuimd om hem daadkrachtig te controleren. Binnenkort even vervangen dus.
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Na een zeer rustig ritje van zo´n 15 kilometer, waarvan zo´n 10 kilometer over een 80km-weg lijkt de olietemperatuur ongeveer gelijk te blijven aan de koelvloiestoftemperatuur. Hoort dat? Vraag me niet waarom, maar ik dacht dat de olietemperatuur veel hoger zou liggen dan die van de koelvloeistof.
De olie temperatuur volgt zeer langzaam bij het opwarmen de koevloeistoftemperatuur. Meestal duurde het bij mij een minuut of 20/25 voordat de olie de temperatuur had bereikt vann de koelvloeistof. Eenmaal warm hangt het erg van de belasting af hoe hoog de olietemperatuur wordt.
Even per motor
1.8 TD:
Bij gemiddeld 120 rijden ging ie bij mij richting de 100/110 graden. Bij hoge belasting (harder dan 170 of met caravan) ging ie naar de 130 graden.
2.1 TD: bij normaal 120/130 rijden kwam ie nooit over de 90 graden (ong. recht omhoog). Onder hoge belasting (continu 190 of boedelbak met huif boven de 140) dan ging ie naar de 110 graden.
Het is in het algemeen van belang dat de olietemperatuur snel de bedrijfstemperatuur van 80 graden bereikt. Want pas dan is het blok echt door en door warm en hufterproof. Daarnaast is het wenselijk dat de olie niet TE heet wordt. Bij mijn oude blok werd de olie wel aardig gloeiend heet. Olie die te warm wordt veroudert veel sneller.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Okee dan, dank je wel. Een duidelijk antwoord waar geen woord Frans aan is, maar om eerlijk te zijn ben ik niet anders van je gewend.
Ik ga me voorlopig nog even geen zorgen maken. Wel schrik ik er een beetje van om te zien hoe lang het opwarmen van de olie eigenlijk nog duurt, voortaan dus nog langer warmrijden voordat de turbo aangesproken wordt.
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik vraag me ook altijd wel af wanneer het blok ECHT op temperatuur is. Ik geloof dat 70 graden olietemperatuur wel redelijk is.
Het hangt ook een beetje van de belasting af. Ook is het 21 TD blok wat meer hufterproof en produceert al wat meer koppel zonder turbobelasting, wat er op neer komt dat je al aardig vooruit kan met “relatief” koude motor.
Ik heb dezelfde auto, break Turbo D en mijn olie temp meter geeft de temperatuur aan zoals genoemd en het duurt inderdaad wel even voordat alles goed op temperatuur is. Sinds ik die olie temp meter heb, doe ik dan ook wat langer rustig aan.
Ik kreeg de olietemp van mijn turbod niet significant boven de koelvloeistoftemperatuur. Dat is, gezien de warmtewisselaar in de olie/koelvloeistof ook de bedoeling. Die dient ook voor het opwarmen van de olie, en dat lukt ook aardig. Bij mijn turbod was (is?) plm 15 min na de start de olietemp acceptabel, en de kv temp zodanig dat ik gas durf te geven. De olietemp-meter voegde niets toe en heb ik na het defect raken van het draadje - omdat de sensor te ver uitstak - ook maar onaangesloten gelaten.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Ik kreeg de olietemp van mijn turbod niet significant boven de koelvloeistoftemperatuur. Dat is, gezien de warmtewisselaar in de olie/koelvloeistof ook de bedoeling. Die dient ook voor het opwarmen van de olie, en dat lukt ook aardig. Bij mijn turbod was (is?) plm 15 min na de start de olietemp acceptabel, en de kv temp zodanig dat ik gas durf te geven. De olietemp-meter voegde niets toe en heb ik na het defect raken van het draadje - omdat de sensor te ver uitstak - ook maar onaangesloten gelaten.
Sja, bij mijn oude turbod voegde de olietemp. in die zin wel wat toe, omdat die de olie echt laaiend heet opstookte onder hoge belasting.
Wat op vakantie met de caravan nuttig is om te zien (dat ging trouwens ook op voor Wessels Xsara VTS met caravan en olietemp. meter). Als je een helling gaat nemen met de olie spetterheet en de koelvloeistof op 90 graden kun je er donder op zeggen dat de koelvloeistof razendsnel zal gaan stijgen. Ga je de helling op met gewoon warme olie (110/120 graden) en koelvloeistof op 90 graden, dan weet je dat ie het wat langer zal uithouden. Prettig bij het “plannen” van een helling, want als je weet dat je wat marge hebt, kun je de snelheid wat hoger houden (prettiger voor het overige verkeer) terwijl als de olie spetterheet is, zul je op een gegeven moment gewoon met 60 in de 3 de helling op moeten omdat dan het koelwater ook zo weer op 110 graden staat.
Bij de Xsara was het wat andere koek. Als de olie daar op 130 graden stond en als dan de koelvloeistof heet begon te worden (richting de 100 graden) dan moest de airco even uit.
Kortom: als je de diesel echt inzet als werkpaard dan heb je met de olietemperatuur een nuttig instrument om beter in te schatten hoeveel hitte het blok reeds gebufferd heeft. Maar goed: met losse auto speelt dat niet, want ik heb zelfs met de meest lompe hellingen nooit koelproblemen ervaren met losse auto. Met caravan speelde dat wel degelijk (bij alle turbodiesels die mee waren in de loop der tijd: Roels BX 18 TurboD , IJsbrants BX 19 TurboD, mijn BX 18 TD, Andrew’s XM 21 TurboD).
Ik heb nu trouwens hetzelfde probleem als jij: de olietempmeter werkt niet goed en aangezien deze met mijn huidige blok toch nooit te heet werd, heb ik het zo maar gelaten. Bovendien trek ik geen caravan’s meer
Ik had in m’n dieseltje ook die metertjes gebeund, en het viel me toen al op dat de olie bij normaal 120 per uur al ruim boven de 100 graden kwam. Bij wat meer doorrijden ging ie al gauw richting 120 graden. De kvs bleef altijd netjes op de 90 graden hangen, wat je er ook mee deed.
Bij mijn GTi is ‘t anders: olietemp blijft altijd precies recht omhoog staan (na een kwartiertje snelweg staat ie daar), als je echt gaat blazen met 180 kruipt ie richting 110. Ook daar blijft de kvs altijd netjes precies recht omhoog staan.
Kvs is bij beide auto’s binnen een paar minuten opgewarmd trouwens.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Zo, vandaag maar weer eens wat gedaan. Zoals sommigen van jullie misschien wisten ben ik fel tegenstander van het originele ruitensproeiersysteem van de BX met dat gare slangetje. Een nieuw slangetje schijnt een wereld van verschil te zijn maar ik vind het gewoon een knullige constructie.
Eerst had ik het slangetje vervangen door de ‘staaf’ van een 405:
Werkte wel aardig maar zag er een beetje lullig uit. Niet zo lang geleden had ik een sproeikop van een Mercedes Sprinter gehaald, die zit ook op de ruitenwisser. Het waren geen 4 sproeikoppen zoals ik dacht, maar slechts 3, aan één kant van de wisser wel te verstaan.
Helaas werkte dat ook niet zo goed dus vorige week maar de Michielio-truc gejat. Dat werkt best aardig maar ik vond dat het op de snelweg wat minder werkte. Nu heb ik in het pompje voor de achterruitensproeier een extra pompje erbij geprikt, zodat beide sproeikopjes aan de voorkant een eigen tank en pompje hebben en de achtersproeier zit erbij geprikt in het linkertankje. Het lijkt redelijk naar mijn zin nu.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
En vandaag de zwarte achterlichten vervangen voor rode. Met dank aan JHD voor de tip!
Knipperlichten zijn rood gespoten en de achteruitrijlichten zijn 1 laagje zwart, eens kijken of oom agent nu wel genadig zal zijn. Nu alleen nog witte zijknipperlichtjes, en wellicht ooit Xenon.
Gisteren de fuseekogel rechts vervangen, dat was wel nodig. Het gerommel in de voortrein is vanzelfsprekend een stuk minder geworden maar het tokje wat zich openbaart tijdens het keren zit er nog steeds in, al vanaf het begin.. Toch wel karakter.
Ik heb vandaag ook een losse hoogteregelaar schoongemaakt, die komt op de achterkant en degene die daar vanaf komt wordt schoongemaakt en komt op de voorkant. Ook heb ik geconstateerd dat mijn adal’s hun beste tijd hebben gehad en als het vakantiegeld er is komen er 4 nieuwe banden omheen, ik weet alleen nog niet welke.
Eveneens ben ik tevens ook.