3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Allochteun’s BX Deauville U9 1992.
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 18 maart 2008 12:20 AM
  [ # 31 ]
knäckor schreef:

Ik denk dat de gemiddelde forummer graag tips geeft, het blijkt ook zin te hebben. Je gooit de auto tenminste niet weg omdat er 4 nieuwe bollen op moeten en dat is al heel wat tegenwoordig.

Denk inderdaad dat ze tegenwoordig snel richting de oud ijzer boer gaan, de dagwaarde is nu eenmaal niet bijzonder hoog natuurlijk.

Ging een klein jaar geleden op zoek naar een autootje die niet te duur was. Had verder weinig eisen, enkel dat er een U9 blokje in moest liggen. Dit eigenlijk puur vanwege de goede reputatie van dat blok, en ik een poos een Peugeot 309 met zo’n zelfde blok heb gehad en dus het blokje in ieder geval kende.
Uiteindelijk een Citroen BX zien staan met 100.000km op de teller, die voor 2.000,- euro op marktplaats stond. Gelukkig had die vent ook wel door dat 2.000,- euro natuurlijk helemaal van de zotten was, en na lang zeuren voor 500,- euro meegenomen.

Dan weet je dat je een auto koopt met onderhoud, dus moet je mijns inziens ook niet zeuren als er aan gesleuteld moet worden. Enige jammere is dat ik niet bepaald technisch ben, maar gelukkig genoeg geduld heb om gewoon een vol weekeind met 2 bolletjes bezig te zijn Smile

Tot nog toe eigenlijk alleen de distributie, lucht- en oliefilter preventief vervangen en de banden en nu dan de voorbollen, omdat het nodig was. Valt me dus alles mee tot nog toe.
Begin vooral door dit forum zelfs een beetje verliefd te worden op mijn schatje, en ben nu zelfs zo ver besmet dat ik sinds een uurtje of 12 lid ben van de BX Club Nederland Twisted Evil

@Mpostma,
Net nog mee op en neer naar mijn werk geweest, en de achterbollen lijken me toch wel een erg goede zet om die te vervangen.
Weet niet of je ze ook daadwerkelijk hebt liggen, wat je er voor hebben wil en of je enig zicht hebt op de staat van de bolletjes? Zijn ze er afgehaald omdat de BX weg ging, of omdat de bollen door nieuwe vervangen diende te worden?

Bovendien, moet er met 2e hands bollen nog iets extra’s gebeuren, of zijn ze nog gewoon op druk en kunnen ze er zo op?

Alvast bedankt voor de moeite Smile

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 maart 2008 12:41 AM
  [ # 32 ]
Allochteun schreef:

Overigens heel erg bedankt voor de hulp, en het geduld voor het beantwoorden van de domme vragen van een leek Surprisedops:

De domste vraag is de vraag die niet gesteld wordt Smile

Welkom bij de BX club en op dit forum! Dat je maar veel plezier van je auto mag hebben, zowel op de weg als hier Cool

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 21 maart 2008 04:56 PM
  [ # 33 ]

Afgelopen dagen wat kleine probleempjes gehad met de Deauville, aangezien deze eigenwijze meid zeer moeilijk te starten was…

Op een of andere manier is de (zo goed als nieuwe accu, 6 maanden oud) binnen 12 uur hartstikke leeg…...
Maar goed, dat noemde men “karakter” toch? Heb bovendien een heel behulpzame buurman, die me wel een zetje geeft zometeen :p

Al vrees ik dat deze buurman weinig trek heeft om de wagen steeds weer aan de gang te duwen, dus mijn vraag is of iemand tips heeft… De accu is na het rijden keurig vol (heb een mooi metertje daarvoor)

Na een paar uur veranderd de meter al van Groen naar Oranje, en na een nachtje slapen is ze standaard zo goed als dood….

Kortsluiting wellicht?

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 21 maart 2008 04:59 PM
  [ # 34 ]

tjeck eerst je zelf inbouwde elektrische dingen….

tijdelijke oplossing: + pool van de accu halen als die uren stil zou staan. (snachts bijvoorbeeld)

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 21 maart 2008 05:05 PM
  [ # 35 ]

heey… Die pool is een heel erg goed idee natuurlijk Smile

Ach ja… Ik ga maar eens aan het zoeken Smile

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 21 maart 2008 05:05 PM
  [ # 36 ]

Heb je zelf een radio of versterker ingebouwd?

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 21 maart 2008 05:27 PM
  [ # 37 ]

nee niks zelf aangesloten/ingebouwd eigenlijk…

Ik zal eens beginnen met iig de accu checken, je weet maar nooit natuurlijk, ook al is ie nog haast nieuw.

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 21 maart 2008 07:03 PM
  [ # 38 ]

Net na een sleepje van Nijmegen naar Tilburg gereden.

Kastje aangesloten op de sigarettenaansteker (een Auto Electric Analyzer) en dat ding eens gevraagd wat er mis was.
Welnu, dat wist hij me te vertellen, mijn Alternator is low. (schaal, very low - low - OK - High)
Na een rit van ongeveer 90km was de accu “Fair” (schaal, Weak - Fair - Ok).

Dus hij laadt wel degelijk bij, maar niet te veel, ten minste, als mijn veronderstelling dat de Alternator mijn dynamo is klopt.

Alternator is de dynamo?

Ik gok momenteel dat mijn auto ergens wat stroom lekt, maar dat ik dit nooit gemerkt heb (auto staat eigenlijk nooit langer dan 48 uur stil), maar dat nu de dynamo niet genoeg bij laadt de auto zijn accu niet vol krijgt (heb afgelopen week vooral korte ritjes naar mijn werk gereden, zo’n 5km enkele reis) en dat daardoor de accu dus leeg is ‘s ochtends.

Correcte analyze?

En zo ja, wat kost me een dynamo ongeveer, is het waarschijnlijk dat het de dynamo is en is dit zelf te vervangen? (Nogmaals, ben niet technisch, heb wel veel geduld en heb een put en volledige monteursuitrusting tot mijn beschikking).

Bedankt alvast!

Profiel  
 
veertien E-tje
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 649
Geregistreerd: 22-12-2007

- BX 16 TGI
Gepost: 21 maart 2008 08:06 PM
  [ # 39 ]

Laadspanning ff meten dan weet je alles, minimaal 13,8 tot maximaal 14,1 volt dan is je dynamo in ieder geval heel, is laadspanning flink veel lager dan is er wat met je dynamo loos.

Normaal gesproken wordt een accu tijdens het rijden door de dynamo van de motor geladen met een laadspanning die ligt tussen de 13,8 en de 14,1 volt. Waarom niet met een spanning van bijvoorbeeld 14,4 volt of hoger zul je je afvragen. Wel, bij 14,4 volt wordt de gasspanning van de accu bereikt wat betekent dat de accu op den duur gaat koken en schade oploopt. Voor een acculader geldt gedeeltelijk hetzelfde. Wanneer de accu eenmaal vol is en toch aan de lader blijft gekoppeld dan mag de spanning die de lader afgeeft niet te hoog zijn. Dat geldt ook voor de laadstroom, waarvan de gestabiliseerde spanning 13,8 volt is. Beter is nog iets lager, omdat ook als er continu een stroompje blijft lopen er toch een lichte vorm van corrosie op de platen optreedt. LADEN EN ONTLADEN Vroeger werd er nog wel eens gedacht dat het goed was een accu die lange tijd niet werd gebruikt, te ontladen met een verbruiker om hem daarna weer op te laden. Fout! Niet doen’. De accu slijt er alleen maar van. Voor een motoraccu geldt eigenlijk precies hetzelfde als voor die kleine oplaadbare batterijtjes. De cycli van laden en ontladen verkort de levensduur.

Bron mototronix

BX, gewoon daarom

BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 21 maart 2008 08:18 PM
  [ # 40 ]

Thanks, heb ik wel wat aan.

Ga zometeen ff kijken of ik een meter kan vinden, dan kijk ik vanavond nog ff. Anders wordt het zondag, aangezien de werkplaats van mijn pa een enorme zooi is en hijzelf in de Oekraine zit momenteel :p

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 maart 2008 04:11 AM
  [ # 41 ]
Allochteun schreef:

Thanks, heb ik wel wat aan.

Ga zometeen ff kijken of ik een meter kan vinden, dan kijk ik vanavond nog ff. Anders wordt het zondag, aangezien de werkplaats van mijn pa een enorme zooi is en hijzelf in de Oekraine zit momenteel :p

1 opmerking: alleen de laadspanning meten is niet voldoende om uit te sluiten of het de accu of de dynamo is; je moet ook de accuspanning meten (liefst met losse polen) wanneer de motor niet draait. Ligt die direct na het ontkoppelen ver beneden de 12.2 volt dan is de accu zeker niet goed.

Een zeer slechte accu kan namelijk voor zoveel belasting zorgen dat de laadspanning inzakt. Daardoor LIJKT de dynamo dan kapot, maar is het in feite de accu die de boosdoener is. Ik heb dit pas nog bij mijn 16trs gehad.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
veertien E-tje
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 649
Geregistreerd: 22-12-2007

- BX 16 TGI
Gepost: 22 maart 2008 03:02 PM
  [ # 42 ]

Als je het allemaal wilt weten dan kan je het best beginnen met de accu los eerst een een circuit meting te doen om te kijken of je eergens een lekspannig hebt, bij meten geld hoe dichter bij de 0 des te zwaarder is de belasting van de accu, hier uit kom je vaak al heel veel te weten, als de meter een hoge weerstandwaarde aangeeft dan kan je met componenten zoals radio en aanverwante zaken gaan spelen, uiteindelijk ga je er dus uitkomen, elders op dit forum heb ik nog een aantal waardes gezien die je kunt hanteren.

BX, gewoon daarom

BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 22 maart 2008 04:11 PM
  [ # 43 ]

Ok…

Mijn buurman is ff onder de motorkap gedoken met een spanningsmeter, en tot de conclusie gekomen dat ie onvoldoende laadspanning had. Accuspanning was toen prima.

Buurman bedankt en vervolgens op het fietsje even boodschappen gedaan en dergelijke, kom ik terug steken er 2 benen onder mijn motorkap uit Shocked
Buurman heeft dus de laadspanning hersteld naar 13,9 Volt en heeft volgens eigen zeggen niet meer gedaan dan wat contactpunten schoongemaakt en opgeschuurd. Ook de accupolen waren in zeer slechte conditie en ook opgeschuurd en schoongemaakt.

De laadspanning is nu dus 13,9 volt, de accuspanning is 12,1 volt (wat aan de lage kant begrijp ik, maar acceptabel, aangezien 12,1 niet ver beneden de 12.2 Volt ligt toch?)

Een kort rondje lekspanning maakte al snel duidelijk dat er ergens iets niet goed zat, meest voor de hand liggende, het kofferbaklampje was ook gelijk het geval. Dat hersteld en toen daalde de lekspanning meteen.

Nu geeft ie een 0,6 Ampere aan.

Tot nog toe gaat het voorspoedig, dus de volgende stap werd dan dus om eens willekeurig wat zekeringen los te trekken en te kijken of er nog steeds spanning weglekt. Nu nog even de zekeringenkast zoeken.. Ging uit van dat klepje onder het dashboard, maar helaas, geen zekering te zien daar…(mijn boekje ligt uiteraard thuis :p)

Verder nog een korte vraag (ben nu toch bezig met jullie van je vrije paasweekeinde af te houden)

-Mijn dimlicht valt steeds uit (voor niet zo’n probleem met gewoon licht aan, achter erg lastig aangezien je dan geen achterlichten hebt) en mijn schakelaar van de achterruitenwisser geeft geen reactie.

Dimlicht zit vermoedelijk in de schakelaar (aantal keer verlichting aan en uit zetten werkt meestal wel, en uitvallen doet ie meestal bij gebruik van deze hendel voor knipperlicht, groot licht etc.) en aangezien zowel de ruitenwisser achter als de pomp het niet doen gok ik ook daar op de schakelaar. Grote vraag: Hoe krijg ik dat open? Ten minste… Hoe krijg ik dat fatsoenlijk open, kan mijn halve dashboard er wel uit slopen, maar das ook geen gezicht Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 maart 2008 06:23 PM
  [ # 44 ]

12.1 volt lijkt me niet-problematisch laag, rekening houdend met de precisie van de meting. Als je de accu ontkoppelt en na een dag nog kunt starten is dat het probleem niet.

0.6A is wel degelijk teveel zoals je al bedacht had.
Om dat goed uit te vogelen moet je 1. een meter hebben en 2. even de schemaas induiken.

Kijk daarvoor even naar:
http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/
kies dan bovenin “SCHEMA”, en dan links “BX All models from 1987”

Voor het vervangen van de lichtschakelaar moet je de diverse boutjes onder en aan de stuurkolom losschroeven. Kijk daarbij uit dat je de regelaar voor de binnenverlichting niet molt zodra de plaat loshangt. Je kunt ‘m eraf stekkeren, maar doe dat wel voordat ie breekt. Voor de rest is dat wel te overzien.

De schakelaar van de achterruitenwisser kun je er naarvoren toe uit prutsen door met een dun schroevendraaiertje tussen de alarmlichtknop en de ruitenwisserknop naarbeneden te steken en dan het schakelaarhuis tegen het tellerhuis naarvoren te wurmen. Trek niet (te) hard aan de knop, want anders kun je de schakelaar weggooien.

Als je dan heel voorzichtig de schakelaar eruit trekt (pas op dat je de schakelaar zelf niet uit elkaar trekt!) dan blijft de stekker eraan zitten en kun je alles meten wat je maar wilt.

Onder de voetenruimte v/d bijrijder ligt een 3 polige flatcable met een stekkerverbinding, die komt van de schakelaar af. De ruitensproeier zit voor.

En is het wel het juiste type schakelaar, dwz zonder klik? Die met klik zijn qua aansluitingen helemaal anders.

Succes ermee!

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Allochteun
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008

- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Gepost: 04 juni 2008 04:32 PM
  [ # 45 ]

Hey mensen,

Tis een tijdje stil geweest rond deze Bx, wat in principe een goed teken is natuurlijk. Ze heeft zich namelijk prima gedragen de laatste tijd.

Nu is het echter tijd voor een stukje jaarlijkse ellende… 25 juni verloopt de APK.

Heb al enkele dingen gedaan om haar er doorheen te helpen:
-Flink gelast aan de kofferbodem, aangezien je daar dwars doorheen keek bij de ophanging van de uitlaat.
-Nieuwe banden achter, voorbanden waren tijdens de vorige apk vervangen.

-Achterbollen gaan vervangen worden, heb de nieuwe over een week binnen.

Nu vroeg ik me af, aangezien ze voor de bollen toch de brug op gaat, iemand nog tips waar BX’en vaak op afgekeurd worden en die eigenlijk makkelijk te controleren zijn?

Bij voorbaat dank allen!

Profiel  
 
 
3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook