Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
knäckor schreef:Ach, dat is een kwestie van uitzoeken en solderen. Het pasmaken in het dashbord lijkt me een grotere uitdaging.
Lijkt mij juist andersom… Ten eerste: waar haal je de juiste stekkers vandaan, ten tweede, hoe lang moet de auto uit de running zijn om alles te checken, want zoiets kost ontzettend lang, gaat vaak fout en je blaast nog wel eens wat op tijdens het zoeken. Ik denk dan ook dat bepaalde onderdelen van dat instrumentarium het niet zullen overleven. Ten derde: wee degene die geen perfecte verbindingen maakt; gedenk dat uw auto in vlammen op kan gaan!
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Dashboards uitwisselen van MK1 naar MK2/MK3 gaat idd niet zomaar. Ik ben zelf bezig om een orgineel tempklokje in me groene panda te zetten, maar de printplaat voor de lampjes etc is anders. Bij me rode was het geen probleem, klokje erin, andere sensor erin en hij doet het.
Ik wil gaan experimenteren, maar wil daarvoor een extra dash hebben van me groene en die zijn helaas een beetje zeldzaam….... . Als het mislukt is de groene uit running, beetje zonde….....
Ik moet zeggen, die BX dash met die draaiende snelheidsmeter is wel erg gaaf. Welke bouwjaar bx’en hebben zulke dashboards?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
De meeste uitvoeringen van de BX hadden een dergelijk instrumentarium vanaf de introduktie TOT modeljaar 1987. Uitzonderingen waren de BX GT, BX Break en BX Digit. TRS en TRD uitvoeringen hadden een digitale toerenteller met LEDs.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik was er natuurlijk vanuit gegaan dat de stekkers wél aanwezig zijn. Verder bestaat het dashbord - op de toerenteller na - enkel uit controlelampjes en een benzinemeter, dat moet wel te doen zijn.
Voor het pasmaken zal je stukken uit je dash moeten zagen en opvulling maken voor aan de voorkant, wat er ook nog netjes uit moet zien. Ik zou liever het aansluiten doen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Alcyone schreef:De meeste uitvoeringen van de BX hadden een dergelijk instrumentarium vanaf de introduktie TOT modeljaar 1987. Uitzonderingen waren de BX GT, BX Break en BX Digit. TRS en TRD uitvoeringen hadden een digitale toerenteller met LEDs.
Wat betreft de BX Break type 1: de 16 RS Break, de 19 RD Break en de 19D Break Service hadden een ‘gewoon’ type 1-dashboard met draaiende snelheidsmeter.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Hoezo had de break een ander dan, wat van een had die? Net als de gt?
Enkel de BX 19 TRS Break type 1 had het klokkenwerk uit de BX 19 GT (ronde klokken dus).
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik zou nog eerder m’n energie steken in het verder ontwikkelen van een digitaal dashboard, vooral met een klein TFT ipv LEDs. Is eigenlijk nog veel mooier.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Bart1989 schreef:Hoezo had de break een ander dan, wat van een had die? Net als de gt?
XBXG schreef:Enkel de BX 19 TRS Break type 1 had het klokkenwerk uit de BX 19 GT (ronde klokken dus).
Hier nog even een foto van een beige BX 19 TRS Break type 1 tijdens Citromobile 2003:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Is dat echt beige joh? Lijkt op de foto meer op ongewassen of verweerd wit.
Als ik die klokken weer zie ben ik weer blij dat ik die ombouw gedaan heb
Ze zijn echt slecht afleesbaar, vergeleken met CX type 2, BX type 2 en BX type 1.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Hij was echt diep-beige ja (Blanc Crémant, EWAcR), maar is helaas al gesloopt.
Gelijk heb je wat betreft dat dashboard. Ik heb er ruim 40.000 km tegenaan gekeken in mijn GT en vond het echt de grootste teleurstelling van de hele BX.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Ok, het plan is als volgt:
van een type II maak ik een lege “mal” door alle klokjes en de achterkant er uit te halen.
Dan maak ik een type I pas door er de onderkant af te halen, net onder die onderste rij lampjes.
Dat gaat in bovenstaande mal, waardoor ik iets heb dat in de rugbybal gemonteerd kan worden.
MBV draadjes verbind ik dan de originele connectoren door met de flexiprint van het type I klokkespel.
Blijven de volgende vragen over:
1. werkt de snelheidsmeter van een type I op de kabel van een type II?
ik bedoel: de aansluiting lijkt het zelfde, maar is de overbrenging in de bak ook hetzelfde? gewoon uitproberen denk ik maar.
Verder zit de meter iets verder naar het midden als de type II, benieuwd of de kabel dat leuk vindt.
2. zelfde geldt voor de brandstofmeter: werkt dat wel?
Is een paar faktoren moeilijker om te testen, maar moet lukken.
3.hoe veel moet ik de rugbybal aanpassen om het geheel er in te krijgen?
Het lijkt er op dat het allemaal wat verder naar voren moet.
Het mooist zou zijn als ik er een had om mee uit te proberen, maar die van de vorige turrrbo (RIP) heb ik weggedaan.
Ik heb gezocht naar een schema van het type I dash, maar ik zie alleen maar een soort verzamleschema van het geheel.
Heeft iemand zo iets?
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Type 1 schema’s zijn rampzalig. Kijk hier of je vind wat je nodig hebt en klik dan op Schema.
De aansluitingen zijn echt geheel anders; er zat nog weinig systeem in.
Je moet mogelijk zelfs onder de motorkap aan de slag om het allemaal aan te kunnen sluiten.
Bij de brandstofmeter en snelheidsmeter zou ik geen problemen verwachten - maar zeker weten doe ik het niet. Snelheidsmeter alleen is nog wel eenvoudig uit te proberen trouwens.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
karel schreef:Type 1 schema’s zijn rampzalig. Kijk hier of je vind wat je nodig hebt en klik dan op Schema.
OK! bedankt.
karel schreef:
Bij de brandstofmeter en snelheidsmeter zou ik geen problemen verwachten - maar zeker weten doe ik het niet. Snelheidsmeter alleen is nog wel eenvoudig uit te proberen trouwens.
Precies, ik moet toch lampjes vervangen en dan haal ik de hele rugbybal er af.
Dan steek ik de meter even los op de kabel, en dan een rondje rijden.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82