Ik heb nu eens alle LHM gerelateerde onderwerpen doorgelopen en natuurlijk de info op de site van Roelfsema, maar ik wil voordat ik begin nog even vragen of de volgende werkwijze klopt:
1) zet de auto in de laagste stand
2) draai bout 12 van de drukregelaar los(waar zit die???)
3) haal het reservoir eruit
4) maak die schoon met wasbenzine
5) zet reservoir terug
6)opnieuw vullen met LHM
7)motor starten
bout 12 weer dicht
9) auto op de hoogste stand, motor laten draaien
10) plastic slang op de nippel van de remklauw en andere zijde in jampot
11)rem intrappen tot schone LHM tevoorschijn komt
12) ontluchtingsnippel weer dicht
13) alle remmen langsgaan
14) LHM niveau in het reservoir controleren
Enfin, het lijkt allemaal heel duidelijk, maar heb je op deze manier alle olie ververst? En zijn nu alle filters schoon? En de enige goede manier om het LHM niveau te meten en bij te vullen is toch als de wagen op de hoogste stand staat, met het metertje tussen de twee gele strepen in (bovenop het reservoor)?????Kwam ook de laagste stand ergens tegen….?
Tot slot, wie heeft ooit de hoogteregelaar schoongemaakt? Is dat veel werk, breken niet gelijk de olieleidingen af(verroest etc)?
Groeten Frank
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Het beste is om Spoelvloeistof in je systeem te doen, deze kan ong. 2000km in het systeem blijven zitten, hiermee word alle LHM verwijderd volgens mij. En als je LHM in je systeem hebt gedaan, wil het gebeuren dat je auto niet omhoog komt, gewoon een kwestie van met draaiende motor wat LHM bij te gooien en dan komtie vanzelf omhoog en je moet idd het LHM niveau checken alsie in z’n hoogste stand staat en dat het gele peiltje tussen de twee rode streepjes zit…..
dus als je alles eruit hebt gehaald, gooi je er in plaats van LHM die spoelvloeistof in? En na 2000km ververs je alles opnieuw, maar dan met LHM?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
gti_styling84 schreef:Het beste is om Spoelvloeistof in je systeem te doen, deze kan ong. 2000km in het systeem blijven zitten, hiermee word alle LHM verwijderd volgens mij. En als je LHM in je systeem hebt gedaan, wil het gebeuren dat je auto niet omhoog komt, gewoon een kwestie van met draaiende motor wat LHM bij te gooien en dan komtie vanzelf omhoog en je moet idd het LHM niveau checken alsie in z’n hoogste stand staat en dat het gele peiltje tussen de twee rode streepjes zit…..
Spoelvloeistof alleen gebruiken als de LHM zwaar vervuild is oftewel te lang rondgereden zonder LHM verversing, anders hoef je echt geen spoelvloeistof te gebruiken.
Spoelvloeistof is bedoeld om vervuiling in het systeem op te lossen. Als je de LHM op tijd vervangt, heb je geen vervuiling in het systeem.
Hou er rekening mee dat de hydrauliek-pomp niet zelfaanzuigend is. Komt de BX niet op hoogte, vul dan de pomp via de slang met LHM. Dit doe je net zolang totdat de BX begint op te ‘stijgen’.
Die bout (sleutelmaat 12) op de HD-regelaar zit aan de voorkant naast de 2 bouten waarmee de HD-regelaar vast zit op het motorblok.
Draai deze bout niet helemaal los, maar slecht driekwart draai. Dit is voldoende. Draai je de bout er helemaal uit, dan schiet er ook een kogeltje uit.
LHM-peil controleer je altijd op de hoogste stand.
ik heb een keer uit nood 10W-40 erin moeten gooien, dan moet je ook je systeem helemaal opnieuw reinigen.
als je toch nieuwe LHM erin doet, zou ik persoonlijk ook gelijk alles reinigen, zoals filters e.d. Als je toch bezig bent
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Re: LHM vervangen
malle pietje schreef:Ik heb nu eens alle LHM gerelateerde onderwerpen doorgelopen en natuurlijk de info op de site van Roelfsema, maar ik wil voordat ik begin nog even vragen of de volgende werkwijze klopt:
1) zet de auto in de laagste stand
2) draai bout 12 van de drukregelaar los(waar zit die???)
3) haal het reservoir eruit
4) maak die schoon met wasbenzine
5) zet reservoir terug
6)opnieuw vullen met LHM
7)motor starten
bout 12 weer dicht
9) auto op de hoogste stand, motor laten draaien
10) plastic slang op de nippel van de remklauw en andere zijde in jampot
11)rem intrappen tot schone LHM tevoorschijn komt
12) ontluchtingsnippel weer dicht
13) alle remmen langsgaan
14) LHM niveau in het reservoir controlerenEnfin, het lijkt allemaal heel duidelijk, maar heb je op deze manier alle olie ververst? En zijn nu alle filters schoon? En de enige goede manier om het LHM niveau te meten en bij te vullen is toch als de wagen op de hoogste stand staat, met het metertje tussen de twee gele strepen in (bovenop het reservoor)?????Kwam ook de laagste stand ergens tegen….?
Tot slot, wie heeft ooit de hoogteregelaar schoongemaakt? Is dat veel werk, breken niet gelijk de olieleidingen af(verroest etc)?
Groeten Frank
Kijk voor het verversen op http://autos.groups.yahoo.com/group/BXNL_faq/message/17
Het restant wat in de veerleidingen zit krijg je er in principe niet uit, maar het verdunt wel snel en het is relatief vrij weinig; als je systeem maar goed drukloos is en de bollen niet al te leeg drukken die de restantjes er wel aardig uit.
In het verdeelblok (als je stuurbekrachtiging hebt) zitten nog een paar filtertjes die in principe nooit gereinigd of vervangen worden.
Hoogteregelaar schoonmaken is inderdaad een tricky klus. Je loopt zeker wel kans dat er wat afbreekt. Ik heb het nog nooit hoeven doen gelukkig; steeds voor kunnen zijn door tijdig LHM te verwisselen.
Ik heb wel eens met spoelvloeistof gereden maar ben niet van plan het nog zover te laten komen; het rijdt erg stroef en voelt niet goed aan.
Als je vrij hoog bijvult als de auto *geheel* drukloos is kan deze daarna nooit meer overlopen, da’s eigenlijk het grootste mogelijke probleem.
Ich bin ein Breaker
Eric Vertogen schreef:Hou er rekening mee dat de hydrauliek-pomp niet zelfaanzuigend is. Komt de BX niet op hoogte, vul dan de pomp via de slang met LHM. Dit doe je net zolang totdat de BX begint op te ‘stijgen’.
Die bout (sleutelmaat 12) op de HD-regelaar zit aan de voorkant naast de 2 bouten waarmee de HD-regelaar vast zit op het motorblok.
Draai deze bout niet helemaal los, maar slecht driekwart draai.
kan veel simpeler en….................schoner werk.
De bout (sleutelmaat 12) die op de HD-regelaar zit net zolang open en dicht draaien totdat de auto omhoog komt
pomp zuigt immers steeds een klein stukje aan totdat hij de lhm weer gaat rondpompen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:Eric Vertogen schreef:Hou er rekening mee dat de hydrauliek-pomp niet zelfaanzuigend is. Komt de BX niet op hoogte, vul dan de pomp via de slang met LHM. Dit doe je net zolang totdat de BX begint op te ‘stijgen’.
Die bout (sleutelmaat 12) op de HD-regelaar zit aan de voorkant naast de 2 bouten waarmee de HD-regelaar vast zit op het motorblok.
Draai deze bout niet helemaal los, maar slecht driekwart draai.kan veel simpeler en….................schoner werk.
De bout (sleutelmaat 12) die op de HD-regelaar zit net zolang open en dicht draaien totdat de auto omhoog komt
pomp zuigt immers steeds een klein stukje aan totdat hij de lhm weer gaat rondpompen
Zelfs dat is al te ingewikkeld
De allerflauwste truuk die ik op dit vlak ken is tegelijk ook het simpelste: laat ‘m even draaien (ook al komt ie niet omhoog); zet de boel stil en ga gerust een kwartier koffie drinken. Daarna zal ie het in de meeste gevallen wel weer doen.
Het werkte zelfs bij een auto met een vrij matige (erg rumoerige) pomp goed….
Ich bin ein Breaker
karel schreef:citroen23 schreef:Eric Vertogen schreef:Hou er rekening mee dat de hydrauliek-pomp niet zelfaanzuigend is. Komt de BX niet op hoogte, vul dan de pomp via de slang met LHM. Dit doe je net zolang totdat de BX begint op te ‘stijgen’.
Die bout (sleutelmaat 12) op de HD-regelaar zit aan de voorkant naast de 2 bouten waarmee de HD-regelaar vast zit op het motorblok.
Draai deze bout niet helemaal los, maar slecht driekwart draai.kan veel simpeler en….................schoner werk.
De bout (sleutelmaat 12) die op de HD-regelaar zit net zolang open en dicht draaien totdat de auto omhoog komt
pomp zuigt immers steeds een klein stukje aan totdat hij de lhm weer gaat rondpompenZelfs dat is al te ingewikkeld
De allerflauwste truuk die ik op dit vlak ken is tegelijk ook het simpelste: laat ‘m even draaien (ook al komt ie niet omhoog); zet de boel stil en ga gerust een kwartier koffie drinken. Daarna zal ie het in de meeste gevallen wel weer doen.
Het werkte zelfs bij een auto met een vrij matige (erg rumoerige) pomp goed….
En ik kan je vertellen dat dit soms niet werkt. Mijn ex BX19TZi was telkens na een LHM-wissel niet op gang te krijgen. Je kon de motor wel een uur laten draaien, de bout ook een uur op en neer draaien zonder resultaat. Koffie had je dan al zo veel gedronken dat je die niet meer lustte
De pomp rechtstreeks van LHM voorzien was dan de oplossing
bedankt voor de reacties! Ik ga zo maar eens aan de slag, hopelijkis het niet veel moeite, dan kan ik vandaag ook nog beginnen met wat andere klusjes….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Eric Vertogen schreef:karel schreef:
De allerflauwste truuk die ik op dit vlak ken is tegelijk ook het simpelste: laat ‘m even draaien (ook al komt ie niet omhoog); zet de boel stil en ga gerust een kwartier koffie drinken. Daarna zal ie het in de meeste gevallen wel weer doen.
Het werkte zelfs bij een auto met een vrij matige (erg rumoerige) pomp goed….En ik kan je vertellen dat dit soms niet werkt. Mijn ex BX19TZi was telkens na een LHM-wissel niet op gang te krijgen. Je kon de motor wel een uur laten draaien, de bout ook een uur op en neer draaien zonder resultaat. Koffie had je dan al zo veel gedronken dat je die niet meer lustte
De pomp rechtstreeks van LHM voorzien was dan de oplossing
Dan had je denk ik al een behoorlijk suffe pomp; geen schande overigens voor een zo zwaar bereden BX als jouw 19TZI was.
Mogelijk herinner je je nog een BX club TE van een paar jaar terug, alwaar het dienstdoend TC lid na LHM-verversing al blozend en zwetend zwoegde omdat de auto niet omhoog wilde komen en enigzins in zijn hemd gezet werd door een clublid wat van de zijlijn opboerde dat hij de auto gewoon even stil moest zetten.
Er was eerst al wat gehannes met een trechtertje de revue gepasseerd maar uiteindelijk gaf dat dus niet de doorslag.
Zo gezegd, zo gedaan. En warempel, daarna werkte het gewoon. Ik heb dat hele flauwe maar o zo effectieve truukje toen maar afgekeken, en het doet het echt….
Ich bin ein Breaker
Het is gelukt hoor, en het is erg simpel! In een half uurtje is ie eruit en erin, enige dat tijd kost is het schoonmaken…..maar dat geeft wel de meeste voldoening, alles is weer kraakhelder en lekker nieuw.
Overigens kwam ie bij mij gewoon omhoog, wel voor het terugzetten van de slangen even gecontroleerd of ik LHM zag drijven in de slang. Dat was dus het geval.
Enige dat niet goed ging was de ontluchtingsnippel rechtsachter, die is afgebroken. Dat is natuurlijk altijd het zelfde verhaal. Dus nu alleen maar voor ontlucht. Achter moet dan maar een keer een andere klauw op ter zijner tijd.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Het is gelukt hoor, en het is erg simpel! In een half uurtje is ie eruit en erin, enige dat tijd kost is het schoonmaken…..maar dat geeft wel de meeste voldoening, alles is weer kraakhelder en lekker nieuw.
Overigens kwam ie bij mij gewoon omhoog, wel voor het terugzetten van de slangen even gecontroleerd of ik LHM zag drijven in de slang. Dat was dus het geval.
Enige dat niet goed ging was de ontluchtingsnippel rechtsachter, die is afgebroken. Dat is natuurlijk altijd het zelfde verhaal. Dus nu alleen maar voor ontlucht. Achter moet dan maar een keer een andere klauw op ter zijner tijd.
Oei, zonder kruipolie geprobeerd zeker, of te snel toegeslagen? Je kunt ook de nippel laten uitboren en een nieuwe erin laten tappen.
Ich bin ein Breaker
nee, zelfs met heel veel kruipolie en daarna lekker laten intrekken! Maar ervaring leert mij dat een nieuwe klauw stukken sneller gemonteerd is dan een nieuwe nippel laten tappen! En nog goedkoper ook, want die heb ik nog liggen!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:nee, zelfs met heel veel kruipolie en daarna lekker laten intrekken! Maar ervaring leert mij dat een nieuwe klauw stukken sneller gemonteerd is dan een nieuwe nippel laten tappen! En nog goedkoper ook, want die heb ik nog liggen!
Nippel erin tappen is niet veel werk; heb het een keer laten doen en dat viel heel erg mee.
Voordeel: je weet wat je hebt (en ok, misschien was dat wel niet zoveel….)
Ich bin ein Breaker
ik heb eerder al eens de achterklauwen eraf gehad voor een reparatie, maar toen heb ik door tijdgebrek niets schoongemaakt….deze keer wil ik eigenlijk lekker alles eraf halen en helemaal schoon maken. Best wel leuk namelijk als je weer een helemaal nieuwe klauw erop hebt zitten. En natuurlijk over koperpoets op zodat het ook nog los kan…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!