Totaal aantal Berichten: 6483
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gisteren de CX uit haar winterslaap gekust. Accu eraan, starten, lopen. En dat na 5 maanden stilstand. Heerlijk. Het volgende doet zich echter voor.
De functies op mijn middenconsole zijn ermee opgehouden, dat wil zeggen:
- de radio doet het niet
- de sigarettenaansteker doet het niet
- de verlichting van de sigarettenaansteker doet het niet
- de verlichting van het bedieningspaneel van de ventilator tussen de voorstoelen doet het niet (de ventilator en temp.regeling zelf overigens wel)
- het kaartleeslampje doet het niet
- de schakelaar voor de binnenverlichting doet het niet (de binnenverlichting zelf weer wel, als er een portier open is gaat die gewoon aan).
Ook de schakelaar voor de achterruitverwarming doet het wel, net als die voor de ruiten van de voorportieren. De verlichting van de asbak doet het ook.
Ik heb de zekeringen gecheckt, allemaal heel.
Ik heb de stekkerverbindingen onder de motorkap nagelopen, geen corrosie of iets dergelijks, alles zit keurig vast.
Waar moet ik aan denken? De bedrading in het console? Het is daar een wirwar van draden en draadjes, geen idee waar ik moet beginnen, laat staan dat ik weet wat waarvoor dient…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Zitten al deze functies op dezelfde zekering? Het kan goed zijn, dat de zekeringklemmen wat vuil of geoxideerd zijn. Heb je dat bekeken?
Slapen vinden ze ook helemaal niet leuk joh. Elke dag rondrijden, dat vinden ze fijn.
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Bij jou wordt er zeker nooit gepekeld in de winter…? Nee, ik laat d’r dan liever binnen, ik maak het in de zomermaanden wel weer goed.
Grappig trouwens, op de een of andere manier had ik wel verwacht dat jij zou reageren. Vraag me niet waarom.
Ik dacht eerst dat er wel een zekering kapot zou zijn, maar ze zitten op twee verschillende zekeringen. Die dus niet kapot zijn.
Ik zal ze er toch eens uithalen, misschien dat ze inderdaad wat vies zijn. Hoe krijg ik de zekeringen uit het plastic ‘rekje’ waar ze ingeklemd zitten, zonder ze te mollen? Er zit niet echt beweging in.
- BX 1.9 TURD, de Euro
VOORZICHTIG, met een schroevendraaiertje ofzo. Bij de metalen stukjes beginnen. En als je dan toch bezig bent, smeer de boel naderhand even in met vaseline. Vinden ze ook wel lekker.
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Zag er allemaal behoorlijk proper uit, maar heb de klemmetjes maar even opgeschuurd. Zal er nog wat vaseline op smeren zo. En ik stop er morgen even 5 nieuwe zekeringen in. Baad het niet…
Wat ook nog het geval is (en misschien verband houdt met het eerder genoemde): het lampje van de handrem blijft zachtjes branden als de handrem eraf is. Echter alleen als ik de verlichting inschakel. Als ik zonder licht rijd, is het lampje uit.
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dan zit er toch ergens een lek. Liggen er etensresten achter je expansievaatje? Of onder het reservewiel? Misschien heeft je dame niet alleen de winter doorgebracht en heeft een knaagdier haar gezelschap gehouden. Ik hoop het niet voor je. Ik ben bang, dat er toch ergens sluiting zit.
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Toen ik haar gisteravond ophaalde viel wel het woord ‘steenmarter’ in combinatie met de woorden ‘die zitten hier veel de laatste tijd maar die komen hier niet want er is eten en ruimte genoeg in de omgeving’... Fukfukfuk het zal toch niet…
Zal zo eens kijken. Moest ook al ruim een liter koelvloeistof bijvullen, was ook iets nieuws. Ik ben benieuwd…
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Nou, een bijzonder nette motorruimte, mag ik (gelukkig) wel zeggen. Dus hopelijk geen doorgeknaagde draden, ik zie zo gauw ook niets vreemds. Maar dat er ergens iets niet goed zit is wel duidelijk. Ach, ik was al een tijdje niet in Borculo geweest, en moet er komende week toch langs…
- BX 1.9 TURD, de Euro
Heb ik toch net een artikeltje weggegooid over dat steenmarters niet van WCEend houden. Je hebt van die blokjes van WCeend die je onder de rand van je wc kunt hangen. Het schijnt dat als je die in je auto legt, op strategische plaatsen, de steenmarters liever een andere auto gaan zoeken.
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik verdenk voorlopig toch de bedrading in het middenconsole.
Toen de radio het nog wel deed wilde tijdens het schakelen van 2 naar 3 de linker luidspreker nog weleens uitvallen. Kan me zo voorstellen dat er in de enorme kluwen van draden rond de radio iets misgaat. Toch de hele boel maar eens openmaken.
Rond de radio kan ik er wel bij (ventilatieroosters eruit, slangen eraf, asbak eruit, dan ben je al een heel end). Kan het bedieningspaneel van de ventilator e.d. tussen de stoelen er uit trouwens, of moet dan de hele console eraf?
- BX 1.9 TURD, de Euro
Het hele console moet eraf. Niet zo heel moeilijk hoor, maar let op, er zitten schroefjes aan de zijkant van het console. Dus net naast de stoel. Een haakse schroevendraaier zou handig zijn in dat geval.
Succes. Maar kijk eerst even naar die bedrading in de buurt van de radio. De draden bij de ventilatiebediening zijn alleen voor de verlichting van die bediening en als je het hebt, voor de el.ramen in de achterdeuren en achterruitenwisser. Dat console eruithalen kan altijd nog.
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
OK. De verlichting van de ventilatiebediening doet het ook niet, maar aangezien daar niks loopt dat met de overige uitgevallen functies van doen heeft zal het probleem toch waarschijnlijk ergens achter de abak/ventilatieopeningen/radio zitten. Ik ga deze week eens aan het kijken en zal de verschillende draden eens wat beter bundelen/isoleren.
Kan ik ook onder/naast de versnellingspook komen, indien nodig? Ik neem aan dat de pook er ook vrij eenvoudig af kan en dat je daar dan ook een toegang tot de tunnel daaronder hebt.
Ik vind het fijn hoor, CX rijden (zeker nu ik gisteren de bestuurdersstoel heb laten aanpakken - er bleek het complete verenpakket van het kussen uit een rookstoel o.i.d. in gestopt te zijn, ik hoef niet te vertellen hoe goddelijk zacht ik nu zit) maar zonder radio…
- BX 1.9 TURD, de Euro
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Fijn, bedankt! Kan ik die laten zitten en me volledig op de omgeving van de radio richten. Die gele bundel gaat naar de ventilatiebediening neem ik aan?
- BX 1.9 TURD, de Euro
Die gele zijn van de ramen. Ventilatie is mechanisch en verlichting heb ik nooit gehad/gezien/kapot? Maar dan kunnen dan nooit meer dan twee draadjes zijn, want dat is alleen een lichtje.
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Hmm, nou weet ik het zelf ook niet meer zeker, of daar nou verlichting in zat. Te lang in de XM gereden, dan ga je dat soort dingen vanzelfsprekend(er) vinden… Maar volgens mij was het wel verlicht. Ik merk het wel. Vanavond (als het droog is) maar eens de boel openmaken en ordenen en met wat tie-wrapjes en isolatietape gaan ordenen…