Hallo allemaal,
ik heb een (terugkerend) probleem. Wanneer ik in mijn BX rijd hoor ik vaak een tikkend geluid bij mijn linkervoorwiel. Ik hoor het het beste wanneer ik langzaam rijd, er klinkt dan 1 tik per omwenteling van het wiel. Ook ‘voel’ ik het een heel klein beetje in mijn stuur en pedalen (maar dat kan ook verbeelding zijn).
Verdere bijzonderheden:
- Het getik klinkt niet altijd. Soms begint het pas na 15 minuten, soms helemaal niet, soms vanaf het moment dat ik begin met rijden;
- Het getik wordt erger wanneer ik langzaam een bocht maak, rechtdoor valt het wel mee;
- Wanneer ik de rem heel licht aanraak (dus wel indruk maar de auto nog niet remt) is het getik altijd weg;
Ik heb wel gelezen dat het de homokineet kan zijn, maar die heb ik 6 maanden geleden (zelfde probleem) al laten vervangen bij Hegru in Veldhoven. Destijds twijfelden ze ook of het de homokineet wel was, ze hebben ook naar de remmen gekeken (en er met een hamer op geslagen om er vuil uit te krijgen, of recht te buigen ofzo) en er was een slangetje bij het wiel niet helemaal jofel weggewerkt. Toch is toen de homokineet vervangen en was het probleem (zij het slechts voor een maand ofzo) verholpen.
Iemand die me kan helpen wat het is, of moet ik weer naar de garage?
Daarnaast nog een aantal zaken:
-Wanneer ik weg rijd klinkt er een doffe “Boing” onder de motor, net of er wat speling in zit en door het gasgeven strak wordt getrokken. De vorige keer dat ik bij Hegru was hebben ze een schroef, centraal onder het moterblok, aangedraaid en was het weg (ik heb hier al een forum onderwerp gezien met hetzelfde probleem en dat kwam me bekend voor).
- Ook loopt mijn accu langzaam leeg. Ik rij niet zo veel in mijn auto en als ik hem een week niet gebruik is de accu leeg. Erg vervelend natuurlijk. Ik heb het idee dat het komt omdat ik ergens kortsluiting maak (waarschijnlijk omdat ik de radio zelf op mijn amateuristische wijze heb aangesloten).
- Ik moet altijd een beetje ‘tegensturen’ naar links, om rechtdoor te gaan. Dit heeft m.i. te maken met de druk van de banden, want wanneer ik deze oppomp is het voor het grootste gedeelte over. Alleen jammer dat dit dan een weekje duurt en de (rechtervoor)band daarna alweer wat slap is geworden.
Hierboven staan dus allemaal kleine dingetjes die opgelost moeten worden, maar ik ben zelf zo a-technisch (althans, met auto’s) dat ik het allemaal niet zelf kan. Mensen met tips zijn dus erg welkom! Mensen in de buurt van Eindhoven die me misschien een keer een handje willen komen helpen natuurlijk nog meer!!
Groet,
Erwin
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De aloude grap, kiezeltje in de wieldop
Die accu en dat tegensturen lijken me niet al te lastig op te lossen.
ivm je accu, kijk even hoe het met je gedestileerd water zit, miss bijvullen, ander is een nieuwe accu aanschaffen, de levensduur van een accu is ong. 5 jaar. Ik denk niet dat er iets kortgesloten zit bij je radio, daar kan niet zoveel mis gaan, ik neem aan dat je je stroom kabeltje niet los heb laten hangen ofzo
Verder dat die band met een week zacht is, is natuurlijk niet helemaal in orde, nieuw bandje en of uit laten lijnen bij kwikfit oid zal dat probleempje wel oplossen.
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Moeilijk wat van te zeggen, maar een homokineet of tripoide ligt toch wel voor de hand. Als hij iets schuin stuurt is er duidelijk wat met de wielophanging mis. Staan de beide achterwielen nog wel mooi recht, dus niet erg schuin,
als in: / \
?
Ich bin ein Breaker
Michielio schreef:Verder dat die band met een week zacht is, is natuurlijk niet helemaal in orde, nieuw bandje en of uit laten lijnen bij kwikfit oid zal dat probleempje wel oplossen.
Ik weiger een poging te doen dit te gaan snappen…
Ich bin ein Breaker
Ik weiger een poging te doen dit te gaan snappen
Ik snap ‘t wel hoor, als je bij de Kwikfit gaat voor balanceren vertellen ze je dat je moet uitlijnen, als je komt voor olie te verversen smeren ze je nieuwe banden aan. Best kans dat als je komt om te laten uitlijnen ze de band vervangen of de velg opschuren (en een nieuwe band in rekening brengen).
Wat voor BX is het? Banden die leeglopen komen soms door de banden, maar zijn ook vaak te verhelpen door de band eraf te halen, de velgrand op te schuren en ze met wat vet weer terug te zetten.
karel schreef:Michielio schreef:Verder dat die band met een week zacht is, is natuurlijk niet helemaal in orde, nieuw bandje en of uit laten lijnen bij kwikfit oid zal dat probleempje wel oplossen.
Ik weiger een poging te doen dit te gaan snappen…
stoer
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Harm schreef:Ik weiger een poging te doen dit te gaan snappen
Ik snap ‘t wel hoor, als je bij de Kwikfit gaat voor balanceren vertellen ze je dat je moet uitlijnen, als je komt voor olie te verversen smeren ze je nieuwe banden aan. Best kans dat als je komt om te laten uitlijnen ze de band vervangen of de velg opschuren (en een nieuwe band in rekening brengen).
Wat voor BX is het? Banden die leeglopen komen soms door de banden, maar zijn ook vaak te verhelpen door de band eraf te halen, de velgrand op te schuren en ze met wat vet weer terug te zetten.
Als ze de wielen balanceren kijke ze gelijk even naar je blokken+schijven om dan tot de conclusie te komen dat ze vervangen moeten worden, wat in werkelijkheid niet zo is.
Wat je eventueel wel kan doen als je thuis een badje hebt oid. Je rechtervoorwiel eraf halen en tot een barretje of 3 oppompen en in het badje met water duwen. Kijk dan waar er luchtbelletjes verschijnen. Je zou ook met wat water of een lekspoorvloeistof kunnen gaan werken. Als je de band dan oppompt tot 3 bar zie je het lek beter.
Michielio schreef:karel schreef:Michielio schreef:Verder dat die band met een week zacht is, is natuurlijk niet helemaal in orde, nieuw bandje en of uit laten lijnen bij kwikfit oid zal dat probleempje wel oplossen.
Ik weiger een poging te doen dit te gaan snappen…
stoer
Tja, laat ik het anders zeggen. Ik vind het een nogal ongefundeerde conclusie.
Ik zie de relatie tussen het probleem en de uitlijning niet direct.
Zorg eerst eens voor hard blijvende gelijke banden met gelijk profiel op 1 as, uiteraard op gelijke spanning op dezelfde as.
Daarna kun je dan nog eens gaan denken aan uitlijning, als alle wielophangingspunten spelingsvrij/arm blijken te zijn.
En met het in onbekende staat uitlijnen van een auto maak je er alleen maar problemen bij.
Nog los van het gegeven dat je wel iemand moet vinden die weet hoe hij een BX moet uitlijnen: in de normale rijstand met draaiende (!) motor.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ik was ooit zo dom om mijn BX te laten uitlijnen bij de Kwik Fit. Ze hadden de auto in de hoogste stand gezet, met de motor uit en de brug onder de wielen vandaag laten zakken. Tot nu toe geen probleem, totdat de brug weer omhoog ging en de auto vervolgens omlaag zakte. Aan de voorkant is dat niet erg met die klemmen die op de wielen zitten maar die klemmen passen niet in de achterste spatborden… Mijn BX had vanaf toen vleugeltjes… Ze hebben de schade wel hesteld gelukkig, aan uitlijnen zijn ze niet meer begonnen.
My other car is a broomstick.
Bedankt voor de reacties,
Ik heb besloten toch maar een keer langs de garage te gaan om alles eens na te laten kijken. Volgens mij is mijn auto toch toe aan een grote beurt, kan dat alleen niet meer nakijken omdat ik geen boekje ofzo heb.
Ik heb een BX TGI 16 uit 1992 en 105.000 km op de teller (niet slecht he). Motorisch en qua uiterlijk is hij perfect, alleen jammer van die kleine probleempjes. Ik wil natuurlijk ook voor een dubbeltje op de eerste rang zitten met een auto van 800 euro die 15 jaar oud is, zonder dat ik geld wil uitgeven aan klein ongemak. Zo werkt dat dus blijkbaar niet
Het waterpeil in de accu was trouwens een beetje laag volgens een kenner, dus dat gaan we eens bijvullen vanmiddag en kijken of het dan is opgelost. De accu is pas 2 jaar oud volgens de vorige eigenaar (een goede betrouwbare bekende van me), dus ouderdom kan het niet echt zijn.
Daarnaast hoop ik dat de paasdagen me wat rust geven om eens iets aan de banden te doen (controleren op spijkers en lekken), want ik heb ze gister alle vier opgepompt en nu zie ik alweer verschil tussen rechtsvoor en de andere drie. Ook dat komt dus wel goed.
Blijft het getik in het linkervoorwiel over. Ik begrijp het verband tussen mogelijk schuin staande achterwielen en een tik in het linker voorwiel niet helemaal. De achterwielen staan enigszins zo /—- \ , maar dat is maar heel minimaal en echt nauwelijks zichtbaar. Ook dat zal ik bij de garage eens na laten kijken (maar niet bij de Kwik-Fit, als ik bovenstaande reacties lees ).
Als er nog tips zijn hoor ik ze uiteraard graag!
Het zit zo, als je een probleem hebt als schuin trekken en een tik bij het voorwiel, dan kan (vaak: zal) dat in meer kleine deelproblemen uiteenvallen. Die kunnen apart hun eigen oorzaak hebben.
Een vaak voorkomend probleem bij BX-en is slijtage aan de lagers van de achterwielophanging. Dat kan wat minder voorspelbaar stuurgedrag en soms ook scheeftrekken bij het remmen veroorzaken.
Bij tikken aan het voorwiel kun je bijv. denken aan een versleten aandrijfas in combinatie met onjuiste bandenspanning, een defecte aandrijfas of een probleem met de remmen (remschijf of handremkabel).
Kwestie van goed (laten) onderzoeken, op afstand is er niet veel zinnigs over op te merken.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Er is ook geen verband tussen scheef staande achterwielen en een tik in je voorwiel. Er wordt bedoeld dat er wel een verband zou kunnen zijn tussen scheve achterwielen en het continu moeten tegensturen naar links, maar zoals je zelf al aangeeft zal dat waarschijnlijk aan je zachte band liggen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Bij 105k km op de klok mag hij inderdaad een grote beurt hebben en al helemaal als je geen historie hebt van de auto.