Hallo, ik heb net een Berlingo hdi 2.0 gekocht uit 2001 met 130.000 km, vanavond bij rijden in de stad bij 2000 toeren een beetje een stotterig gevoel. Ik ging de snelweg op en ik kon ik niet harder dan 120 ook al trapte ik gaspedaal helemaal in. Toen ineens stopte de motor ermee!!
Zonder stuurbekrachtiging op de vluchtstrook gezet. Paniek.
Heb ik de verkeerde aankoop gedaan? Na 1 minuut probeerde ik de auto te starten, en ik reed verder, maar 4 km later bij gas geven en 3500 toeren stopte de auto er weer mee.
Levensgevaarlijk ik zat naast een vrachtauto. Ik hoor de pomp in de tank brommen, maar dat is niet ongewoon geloof ik met een HDI.
Wie heeft een vermoeden van de oorzaak? Ik ben behoorlijk geschrokken.
GS/GSA/GSA/BX/BX/Berlingo 1.9/2.0 HDI
het kan van alles zijn ,maar het eerste wat bij me opkomt;vervang de brandstoffilter
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Er zit een brandstofpomp in de tank, als je deze hoort is hij dus goed.
Zelf denk ik aan de druk sensor in de brandstofgallery of op de pomp.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Je electronische EGR klep zit vast.
Emiel
Bedankt voor het meedenken. De dag na de totale storing (afslaan motor bij 120 km p/uur dus geen rembekrachtiging en stuurbekrachtiging meer oeff..) reed de auto weer prima.
Ik heb bij de citroengarage een diagnose test gedaan. Er was een grote storing geweest (alles) maar wat de ooraak was is niet duidelijk geworden.
De storingen zijn gewist.
Ik mag gratis een software update uitvoeren, heeft dat zin?
2.0 HDI 2001
GS/GSA/GSA/BX/BX/Berlingo 1.9/2.0 HDI
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Altijd die update doen. Volgens mij is de klacht die je beschrijft al vaker voorgekomen, wellicht even de draadjes nalopen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ja, er moet iets heel erg los hebben gezeten maar al dat sensor gedoe geeft me weinig vertrouwen zo twee dagen na de aankoop. Ik had wel de motorruimte schoon gespoten met hoge druk, daarna deed hij het nog..
Wel een feest: na 9 jaar met de 1.9 te hebben gereden, de 2.0 HDI is sneller, betere acceleratie, milieuvriendelijker en .. nu komt het: stukken zuiniger!
In de stad mee gereden, op de snelweg even 150, en een gemiddeld gebruik van 1: 15,3. Met de traditionele versie was dat 1: 13,7.
GS/GSA/GSA/BX/BX/Berlingo 1.9/2.0 HDI
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Daar komt ie nu mee, dan kun je natuurlijk best ergens vocht in hebben gehad he…
Er is iets anders aan de hand dan water ergens. Heb weer verschllende keren stilgestaan, daarna starten en gewoon rijden. Vanmdaag zonder extra vermogen te leveren, even ‘stotteren’ en afslaan.
Nu brand het oranje waarschuwninglampje van de controle unit, continue. Het lampje bij mij heeft geen ‘K’ maar is een soort pompje teken.
Morgen gaat er nwe software in maar dat gaat vast dit probleem niet verhelpen.
Ook hoor ik de pomp in de tank brommen maar dat had ik al gemeld.
GS/GSA/GSA/BX/BX/Berlingo 1.9/2.0 HDI
Update software ging niet omdat er een storing was (volgens mij in hun nieuwe computerkar, maar het kan ook in de auto zitten).
Dus omdat er een storing was moest er nwe software in , maar omdat er een storing is ging dat niet…
Nu denkt de garage HDMG Veghel aan een draad dat tegen de massa ligt ‘ergens onder de voorverwarming ‘dat gaf de computer aan als gevolg van de oorzaak ( rijden en plotseling stil vallen).
We hebben gezellig staan kletsen, en er is dus niets gedaan. Helaas toen ik zei dat ik zelf wel ging zoeken naar die draad die sluiting maakt moest ik 50 euro afrekenen bovenop de 20 die ik al betaald had voor het uitlezen van de ECU.
“Ja meneer de tijd he? dat we hier gekeken hebben met u..”
De brom in de tank is overigens niet alleen met starten maar veel luider ook tijdens rijden en stilstaan te horen. Soms is het weg, maar ik denk dat het ook een oorzaak kan zijn, een uitvallende pomp of sluiting daar. Goed eerst eens op zoek naar een draad bij de motorruimte.
GS/GSA/GSA/BX/BX/Berlingo 1.9/2.0 HDI
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
niets gerepareerd en toch betalen…...
Dit zou ik zo niet accepteren, natuurlijk zijn er kosten gemaakt, maar ik zou dan wel graag willen dat de garage de mogelijkheid die ze opperen zouden hebben uitgevoerd.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Alle bedrading onder de motorkap (na uitbouw luchtfilterhuis en accu) nagekeken, stekkers los en vast gemaakt, olie! uit de stekker gehaald (drie wattestaafjes) bedrading gebundeld in zwarte tape gewikkeld, de massa contacten schoongemaakt, een los endje… ingepakt met tape.
Luchtfilter schoongemaakt, de achterwisser motor een tik gegeven, bedrading ook daar van tape voorzien, (even de slang doorgespoelt) , werkt ook weer.
Ook de spinnen uit de achterlamp units geveegd, nieuwe lampjes , wat lijm op de rubber pakkingen, vaseline op de deurrubbers, auto in de was gezet.
Al dat getroetel om geen storing meer te krijgen , en tot nu toe gaat dat goed!
Nu nog de autoradio die geen vaste spanning heeft en dus zijn zenders kwijt is, en pas een minuut na contact afzetten uitgaat. Er zit een luxe kabelboom aan met ontstoorders en multiplex aansluiting. Ergens een vaste + vandaan halen om de radio te voorzien van een continue spanning.
GS/GSA/GSA/BX/BX/Berlingo 1.9/2.0 HDI
BX19trs schreef:Je electronische EGR klep zit vast.
Kun je deze net als bij een DW8 uitschakelen door het slangetje los te koppelen en afstoppen :
Stekkertje eruit zal wel niet werken, dat zal de ECU net als bij de DW8 niet accepteren, denk ik ???
Lekker laten zitten die EGR.
Nog steeds geen storing gehad! Losliggend +12V draad die massa maakt kan dus een storing geven die zo pittig is dat de motor er mee stopt, en daarna in de ‘noodmode’ schiet waardoor je geen vermogen meer hebt. Los draadje moet je even vinden anders blijf je voor niks sensoren vervangen..
Radio: rood en geel omgezet van A4 berlingo naar A7 op de multikabel en gele A7 van berlingo naar A4 op de radio. De continue spanning is nu goed, en de radio zit (volgens de Duitse methode) op de multiplex aangesloten! met een ontstoorder ertussen.
Sleutel deur open maken en meteen muziek! Prima luxe, je kan de radio ook gewoon uitzetten. Geheugen blijft nu intact.
Brom in pomp is ook resonantie van hitteschildje onder de pomp, op de tank, ik heb in 2 seconden het klikje vastgezet. Nu is het gebrom weg, maar kan weer terugkomen natuurlijk.
Er schijnen Berlingo’s te zijn met brom in de opvoerpomp die 100.000 km meegaan, anderen gaan stuk.
GS/GSA/GSA/BX/BX/Berlingo 1.9/2.0 HDI
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Binnenkort krijg je waarschijnlijk nog meer storingen,als je de radio zo aangesloten laat!
Er moet een adapter tussen,oftewel suprimeer je de constante +12V en leg je een gezekerde +12V constant,rechtstreeks van de batterij.
Let wel dat storingen niet onmiddelijk optreden en gevaarlijk zijn voor de BSI.
Alles werkt prima. Maak je geen zorgen, doe ik ook niet!
(ik heb een multimeter) en muziek. Storing is verholpen, brom in tank ook, alle lampen werken weer, ontroest, remrevisie.
Een strakke Berlingo HDI 2.0 met 130.00 km voor weinig .
GS/GSA/GSA/BX/BX/Berlingo 1.9/2.0 HDI