Ik heb vanavond mijn voorste stabilisatorstang losgehaald om de boel eens te smeren, op mijn oude ID zitten namelijk geen smeernippels. Ik had al nieuwe lagertjes besteld maar deze zijn totaal anders, zie foto
De mijne zijn glad en hebben geen twee kleine gaatjes maar een grote waar precies een soort nokje invalt van de lagerkap zelf. ook zit er tussen de lagerkap en de voortrein een afstandsplaatje, maar bij mij ook maar aan één kant, deze shim kan je in verschillende maten krijgen, maar hoe weet je of de stabilisator niet te strak zit gemonteerd? Is hier een handigheidje voor?
Misschien kan ik de bovenste lagerkap vervangen door een later type waar wel een smeernippel op zit gemonteerd?
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja ik zou die kap vervangen. Ik denk dat jouw lagers idd gaan smeer gaten hebben maar alleen dat pasbus gat. In de nieuwe moet je soms dat gaatje boren. anders kan je het niet monteren.
Ik heb de shims er weer gewoon tussen gedaan. In het boek staat dacht ik dat je die shim ertussen moet doen en dan 5 mm ruimte aan de andere kant moet hebben. Maar vast is vast. Anders draai je het plastic kapot.
gemonteerd mag je stabi geen voelbare speling hebben.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik ga eens kijken of ik die nieuwere kappen kan krijgen, maar het lijkt me wel lastig om die gaatjes exact goed te boren in de lagers.
bedankt voor de info
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan ook het hubje van de lagerkap af slijpen maar dan kan je je lagertje kwijtraken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij de mijne zitten die smeernippels er ook niet (modeljaar ‘62), ik heb draad getrokken in dat gaatje en er zo een nippeltje op kunnen zetten.
Vanavond de stabilisatorstang weer gemonteerd en afgesteld met nieuwe shims. Nu probeer ik die anti-rammel veren er weer tussen te krijgen maar dat gaat heeeel moeilijk
Iemand nog tips?????
Gr. Alex
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Volgens mij schuif je die anti-rammelveren er gelijk met je stabilisatorstang tussen. Dus: Eerst stabi-stang weer losmaken, dan alles in een keer monteren.
Citroen!
Daar zat ik ook al aan te denken maar volgens het WP handboek moeten ze er toch later in. Na veel klooien met behulp van een flinke tang en een hamer kreeg ik ze er toch in
Weet iemand wat het verschil is tussen de hoogteregelaar beugeltjes van vóór ‘65 of er na? Volgens het (Franse) boek staat er vóór ‘65 2 trous de 7.75 mm á 36mm d’entraxes en na ‘65 46.9mm d’entraxes. Geen idee wat het betekent ops:
Probleem is mijn hoogteregelaar past voor geen meter, als je op de foto kijkt zie je dat het kogeltje van de regelaar de hefboom van de bediening helemaal naar achter drukt zodat het het asje uit het lagerkap wordt gedrukt. Ik heb denk ik een later type beugel gebruikt, het type wat er op hoort ben ik kwijt.
sorry voor de slechte foto ops:
Greetz,
Alex
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
2 trous de 7.75 mm á 36mm d’entraxes betekent: 2 gaten van 7,75 mm (diameter, logisch, want er moeten M7 boutjes door) op een hartafstand van 36 mm (gaten zitten 36 mm uit elkaar).
Na ‘65 dezelfde gaten, maar dan 46,9 mm uit elkaar.
Citroen!
Hmmm, dan doe ik toch iets verkeerd. Heb er nieuwe halve voortreinen op zitten van een later type, volgens Leo van Chyparse geen probleem… morgen ff verder kijken…...
Na juli ‘65 zijn draagarmhuis, ophangsteunbeugel van hoogteregelaar én de hoogteregelingcommandostang (die op de stab.stang is gemonteerd) gewijzigd en op elkaar aangepast.
Pierre schreef:Na juli ‘65 zijn draagarmhuis, ophangsteunbeugel van hoogteregelaar én de hoogteregelingcommandostang (die op de stab.stang is gemonteerd) gewijzigd en op elkaar aangepast.
Kijk, daar had ik nog niet aan gedacht ops: weer wat geleerd…..