Hallo,
Na een paar maanden probleemvrij rijden heeft mijn Chicje nu wat kuren. Sinds een tijdje loopt ie stationair nogal zenuwachtig. Normaal zit ie stationair netjes op 1000rpm, maar nu kwakkelt ie een beetje tussen de 1000 en 1200 toeren, dus loopt ie ongeveer 5 seconde netjes op 1000 rpm, en daarna gaat ie naar 1200rpm en blijft daar weer ongeveer 5 seconde op draaien, dan gaat ie weer naar 1000, enzovoorts… Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Er gaan geen rare lampjes branden, alle vloeistoffen zijn netjes op pijl, en ik kom dus ook uiteraard niet aan het gaspedaal…
Alvast bedankt,
Mark
Stappenmotor misschien een beetje van slag?
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:Stappenmotor misschien een beetje van slag?
Volgens mij heb ik die niet, dit blok is het blok met elektrische inspuiting en ook elektrische ontsteking (zonder bobine / verdelerkap/rotor).. Ik heb even gezocht, ik verwacht dat het een BDZ blok is (BX 16 TGI/TZI INJ.KAT. M.BDZ/BDY 1580CC 65KW 01-90 t/m 09-93)..
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Mijn Chic heeft er wel een,
Das dat blinkending met de blauwe kap links bovenin de foto
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
deur63 schreef:PrutsyLJ schreef:Stappenmotor misschien een beetje van slag?
Volgens mij heb ik die niet, dit blok is het blok met elektrische inspuiting en ook elektrische ontsteking (zonder bobine / verdelerkap/rotor).. Ik heb even gezocht, ik verwacht dat het een BDZ blok is (BX 16 TGI/TZI INJ.KAT. M.BDZ/BDY 1580CC 65KW 01-90 t/m 09-93)..
Nee, jij hebt een BDY. de BDZ is eerder geleverd dan de BDY. Het plaatje van Toni is een BDZ, dus met (hier blauwe) stappenmotor.
Ich bin ein Breaker
heb ik ook gehad, was de stappenmotor
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Maar kan ik dan hier uit opmaken dat ik geen stappenmotor heb?
2 vragen:
- Hoe wordt bij mij dan het stationair toerental geregeld?
- Wat kan dan het probleem zijn?
Stappenmotor zit bij jouw chic geintegreerd in het injectiehuis, misschien wil een schoonmaakbeurtje al helpen.
Ondersteunend plaatje, aan de achterzijde dus…...
ja, dat is ‘m!
Oh, handig, haha.. ik heb nog een heel injectie en gasklephuis hier reserve liggen, helemaal schoongemaakt en al.. maargoed, ik schroef zaterdag even die stappenmoter eruit. Ik kan me wel herinneren dat er een pakking tussen zit.. moet ik die dan ook vervangen? (tja… a-technisch..)
Ik ben 1 ding vergeten te melden.. Het slangetje naar mijn map sensor is nogal gaar, er zit een scheur in, maar volgens mij lekt ie niet… Zou het ook daar aan kunnen liggen dat ie stationair kwakkelt?
en soms heb ik een lichte benzinelucht in de auto hangen (meestal als je van veel (4000+) naar weinig (<2000) rpm gaat)...
Dat is wel een belangrijk detail, voor je aan het injectiehuis gaat schroeven eerst even die slang vernieuwen en de ecu resetten.
B_iks schreef:Dat is wel een belangrijk detail, voor je aan het injectiehuis gaat schroeven eerst even die slang vernieuwen en de ecu resetten.
Absoluut. Dit soort sjit moet je ongeveer als eerste zoeken in vacuumlekken.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:B_iks schreef:Dat is wel een belangrijk detail, voor je aan het injectiehuis gaat schroeven eerst even die slang vernieuwen en de ecu resetten.
Absoluut. Dit soort sjit moet je ongeveer als eerste zoeken in vacuumlekken.
Motormanagementlampje is nog nooit aangegaan eigenlijk… Maar, alleen stationair heeft ie die problemen, niet hoog in de toeren (althans… hij stottert af en toe wel een beetje rond de 2000rpm).
ECU resetten is gewoon de min-pool van de accu loshangen, toch?
Als er een vacuum-lek is gaat er geen lampje branden.
Alleen als een sensor elektronisch defect is zal de ecu dat merken.
MAAR dat geldt dan weer niet voor de lucht- en motortempsensoren, die kunnen defect zijn of los hangen zonder dat de ecu dat merkt.
Wat wel vaak voorkomt is dat de draadjes aan de motortempsensor onder de peilstok verbrokkeld zijn, waardoor hij de hele tijd in koudeloop gaat. Als de motor warm is loopt ie dan niet meer fijn stationair.
Resetten is inderdaad wat je zegt: de accupool even los laten bungelen.
Ich bin ein Breaker