Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ja, dit is wel het oude type. Bij het nieuwe type komt er gewoon een as met hevel uit de bak.
Overigens is de plek waar de hevel van McDean is gescheurd niet de plek waar de modificatie voor bedoeld is. Meestal - bij mijn 16TRi destijds ook - scheurt hij op de korte hevel, waar de hevel uit 2 dunnere stukken bestaat.
Eveneens ben ik tevens ook.
ik begrijp het niet helemaal meer. Twee hefbomen dus? Ik heb zojuist gekeken en de kabel gevonden, die bundelde los bij de hefboom. Auto gestart, naar hoogste stand, steun erbij en eronder gekropen. Toen zag ik dat de kabel met dat ronde ding aan het uiteinde los hing van de hefboom. Erop doen werkte niet, want de hele hefboom kon ik zo heen en weer halen, klopt dat of betekend dat, dat mijn drukgroep naar de kl#te is?
En dat stangetje van de vorige foto heb ik nog niet gecheckt…
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als je hefboom los heen en weer gaat heeft dat ook geen zin meer. Drukgroep is om zeep.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
graddus schreef:Als je hefboom los heen en weer gaat heeft dat ook geen zin meer. Drukgroep is om zeep.
ligt eraan welke hefboom want als dat stomme pinnetje mist dan kan je hem ook bewegen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Dat en het is niet de drukgroep, maar de canvas bus die die hefboom op zijn plek houdt, kennelijk is dat met de bak op zijn plek nog te vervangen als je flexibele vingers hebt (mighel heeft daar momenteel ervaring mee)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
M'thijs schreef:ik begrijp het niet helemaal meer. Twee hefbomen dus? Ik heb zojuist gekeken en de kabel gevonden, die bundelde los bij de hefboom. Auto gestart, naar hoogste stand, steun erbij en eronder gekropen. Toen zag ik dat de kabel met dat ronde ding aan het uiteinde los hing van de hefboom. Erop doen werkte niet, want de hele hefboom kon ik zo heen en weer halen, klopt dat of betekend dat, dat mijn drukgroep naar de kl#te is?
En dat stangetje van de vorige foto heb ik nog niet gecheckt…
Nou, ik denk dat je gewoon je pinnetje verloren bent.
Doe jezelf een lol en blijf van de hefboom die de bak in gaat af, want als je die verkeerd aanraakt dan duw je hem van zijn kogel af.
Zo’n pinneke kost niet veel en als je hem niet meer krijgen kunt heb ik er nog wel een liggen (wel ff goed zoeken dan) met die pin weer op zijn plek zou het moeten werken.
Krijg je die pin nou niet meer op zijn plaats omdat de hefbomen onder een verkeerde hoek tov elkaar staan dan is het jammer want dan moet je die ring vervangen, en dat is nogal klote (pb mighel ff die heeft dar nu net verse ervaring mee) of je moet er aan gaan geloven en heel je koppeling en die canvas ring gaan vervangen, niet de minste klus, maar daarna is het wel weer genieten tijdens het rijden van een vederlichte koppeling.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
ok thanx! Ik denk nu dat het volgende aan de hand is:
Vanmiddag had ik mijn bergschoenen aan na een wandeling met de hond in het bos. Die schoenen zijn nogal lompe klompen… Vermoedelijk heb ik mij het uitstappen de koppeling omhoog getilt en is dat palletje tussen de hefbomen eruit gepleurd. Klinkt aannemelijk toch? Toen ik net van onderen keek, zag ik dat de kabel uit de hefboom is, die hefboom kan inderdaad drukloos heen en weer. Heb niet gekeken naar een palletje, dat wist ik nog niet. Op één van de bovenste foto’s zag ik dat de hefboom van de kabel een veer heeft aan het uiteinde. Ook die mis ik (denk ik, zag ‘m net niet).
Kortom: morgen nog eens goed kijken, vermoedelijk heb ik een nieuw palletje nodig en een nieuwe veer. Te bestellen bij de citroen dealert of op de sloop halen?
Voor zover allemaal superbedankt! Wat is dit toch een fijn forum!
ik begrijp het niet helemaal meer. Twee hefbomen dus? Ik heb zojuist gekeken en de kabel gevonden, die bundelde los bij de hefboom.
Even een plaatje om het duidelijker te maken
Hefboom 2 is die waar je koppelingskabel aan zit.
Als je de pin niet tussen hefboom 1 en 2 zit, kun je hefboom 2 vrij bewegen (op de foto zit de pin er niet tussen).
Maar als je hefboom 1 naar boven en beneden kunt bewegen (heeeeeel voorzichtig zijn, alleen voelen of ie los zit; niet trekken/duwen), dan is de nylon/canvas bus kapot.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
je kan ook een andere pin de tussen stoppen (tijdelijk bijvoorbeeld) als maar de juiste lengte en dikte heeft.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
De bekende pennetje/palletje hoe je het ook maar wilt noemen, is bij mij ook al een keer er tussenuit gevallen maar gelukkig wel op de vloer van de oprit.
We zijn tenslotte mensen en we vergeten wel eens hoe een koppeling werkt; ipv intrappen trekken we hem omhoog en dan doet ie het niet meer!
Het probleem is een ontbrekende veer welke ervoor zorgt dat de hefboom tegen het pinnetje aangedrukt blijft ook al trek je het pedaal omhoog.
Mijn advies: Ga naar een sloop op zoek BX’en en je vindt er vast wel een met pinnetje en veer.
Gr Usman.
—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—
thanx!! Ik denk dat ik morgen maar naar de sloop ga.
Allemaal dank voor de tips!
En stel ‘m dan netaan zo strak dat je de koppeling veilig omhoog kunt bewegen, anders ben je ‘m zo weer kwijt.
Ich bin ein Breaker
OPGELOST!!!
Het pennetje tussen de twee hefbomen bleek inderdaad weg te zijn. Ik heb een boortje afgezaagd en gebruikt, werkt prima. Toen reed ik met een goed koppelende auto terug naar ‘de plaats des onheils’, daar zag ik meteen het originele pennetje liggen op de plek waar ik had geparkeerd. De veer die de hefboom op zijn plek houd als je de koppeling omhoog beweegt (zodat het pennetje er niet tussen uit valt) bleek te missen, die heb ik op de sloop gehaald, dus voor maar liefst 1 euro is alles weer koek en ei!
Ik had vorige week nieuwe veerbollen besteld bij TDO, die heb ik er meteen op gezet, hij veert ook weer goed, al merk ik niet zoveel verschil van de nieuwe zgn. ‘comfortbollen’.
Ik vermoed ook dat de achterkant van de wagen iets te hoog staat (dus stugger veert) sinds er vorige jaar nieuwe draagarmlagers zijn gemonteerd. Aks je vanaf de zijkant naar de auto kijkt, zie je ‘m iets schuin naar voren staan, de achterkant staat ietsie hoger. Dat hoort volgens mij niet (het is geen eend, haha) dus graag stel ik dat bij. Weet iemand hoe ik dat moet opmeten en verstellen?
Dank en ngmaals allemaal veel dank voor de tips m.b.t. de koppeling!
Ben toch erg blij met mijn BX!
Mooi om te horen dat je weer kunt BX’en!!
Auto veert niet optimaal? Al gecheckt of de LHM vies is, anders gewoon ff vervangen en vergeet niet te ontluchten.
—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—