Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Mooi werk Marten! leuk om het fotoverslag te bekijken, grappig dat je er zo van voren alles in kunt schuiven.
Had ik al gezegd dat die kleur meesterlijk is?
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
mpostma schreef:Nou, mij niet gezien.. Ik denk dat het niet alleen een kwestie is van de boel gangbaar houden, maar ook een hoop routine.
Al scheelt het al wel een hoop als de bak kan blijven zitten. Met het wederom bevestigen van de aandrijfassen, het aansluiten van de remklauwen en het stellen van de handrem is ook wel een hoop tijd gemoeid.
Het handremmen stellen kan ik me voorstellen, de rest valt wel mee toch? Bij de GSA is dat handremverhaal een heel stuk makkelijker trouwens, en het is uitwisselbaar met de GS-klauwen.
Mooie fotoreportage hoor
Ziet er goed uit allemaal!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Een hele klus zo Marten en erg goed in beeld gebracht. Straks weer ontschorsen en toeren maar.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:Straks weer ontschorsen en toeren maar.
Patrick
Daar doe ik het uiteraard voor. “Helaas” duurt het weer 2 weken voordat ik weer verder kan.
Nu heb ik wel weer even de tijd om dingen uit te zoeken (waar moet dit draadje ook weer, hoe zit dat ook weer).
Ik heb ook nog een hoop te doen.
- koplampfront spuiten
- paar boutjes vinden (o.a. een m9 moer van de aandrijfasflens)
- benzinepomp regelen (die pomp schijnt de originele te zijn en is wellicht toch gewoon “moe”). Dan start ie toch wat makkelijker op dan hij nu doet.
- bougiekabelsteuntje vinden (een is gesneuveld bij het in de auto tillen van de motor ops:
Dan de uitlaat eronder schroeven en de andere uitlaatbuisjes en klemmen nog eens naschroeven en stellen.
keienvanger eronder.
voorfront erop
kabelboom aansluiten
remmen ontluchten
Ach ja… ooit kom ik er wel. Ik moet nu weer flink in mijn geheugen frotten om te herinneren hoe bepaalde zaken ook weer vastzaten. Meestal kun je het wel op de foto’s terugvinden, maar toch niet altijd.
Verder scheelt het flink ruimte in mijn opberghok, dat de motor en de bak er weer uit zijn.
Zo draait de motor . Zonder uitlaat. laat dat duidelijk zijn
Top Marten, hopelijk zien we haar begin mei weer in het echie!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
mpostma schreef:Zo draait de motor . Zonder uitlaat. laat dat duidelijk zijn
Niks meer aan doen….
Citroen!
Inmiddels weer even bezig geweest met de GS.
Stangetje op de carburateur goed gemaakt (aan de hand van de foto’s). Keienvanger in de GS gelegd (maar nog niet gemonteerd). Uitlaat eronder gehangen en alle aansluitingen nog een keer langsgelopen.
Daarna nog een keer gestart. Verdulleme, accu leeg. Dan de accu van de BX er in. Daar startte ze vlot op, maar liep niet zo lang. Na nog een paar keer hikken en stoten was er geen leven in te krijgen. Nog maar eens benzine oppompen: altijd handig zo’n balgpompje. Verrek, tank leeg! Sja, dat schiet ook niet op natuurlijk. En met deze conclusie heeft het ook nog niet zo zin om de benzinepomp te gaan verdenken van slecht functioneren. Als de tank bijna leeg is, dan is dat natuurlijk niet bevorderlijk.
Toen nog maar wat flauwe dingetjes rondom gedaan (wielen aandraaien enzo) maar ik had eigenlijk niet echt veel zin meer om nog aan de keienvanger te beginnen voordat ik de uitlaatbouten nog eens goed in warme toestand heb kunnen natrekken. Aangezien ik nog een knettertje hoorde, denk ik dat dat nog wel nodig gaat zijn.
Opvallend was dat de motor met uitlaat vlot startte en zonder uitlaat bijna niet aan te krijgen was. De tegendruk van de uiltaat is dus wel degelijk belangrijk voor het mengsel.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Dat van die uitlaat herken ik nog: had een keer een lek/gescheurd uitlaatspruitstuk met de X1. Met veel choke aangekregen en behalve op de snelweg ook de choke nodig van Venlo tot St Oedenrode (de Wup toen hij zijn eigen garage nog runde), reed echt voor geen meter Na reparatie uiteraard wel, voordat daar misverstanden over ontstaan
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Aha! Dus de ontbrekende uitlaatklem op mijn GSA kan heel goed de oorzaak zijn dat ze wat onregelmatig stationair loopt!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ach ja, goed om te horen dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft
Ik vroeg mij trouwens af: die voorbollen hebben niet zoveel druk meer. Iemand enig idee wat voor specs die bollen hebben? (volume, druk, dempergaatje?). Ik vraag me af of ik het veergedrag al even zou kunnen verbeteren met een setje comfortbollen (of juist 14 bollen) van de BX.
Verder zag ik een droogtescheur in een van de voorbanden. Ik geloof dat ik in elk geval voor de APK op zoek zal moeten naar een stel nieuwe of andere banden.
mpostma schreef:Ach ja, goed om te horen dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft
Verder zag ik een droogtescheur in een van de voorbanden. Ik geloof dat ik in elk geval voor de APK op zoek zal moeten naar een stel nieuwe of andere banden.
Ligt eraan of je het canvas van de band kan zien als je de scheur openhoud, zoniet is het iig geen apk afkeur.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Art schreef:mpostma schreef:Ach ja, goed om te horen dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft
Verder zag ik een droogtescheur in een van de voorbanden. Ik geloof dat ik in elk geval voor de APK op zoek zal moeten naar een stel nieuwe of andere banden.Ligt eraan of je het canvas van de band kan zien als je de scheur openhoud, zoniet is het iig geen apk afkeur.
Tís natuurlijk niet alleen voor de APK. Banden met droogtescheuren willen ook wel eens ploffen.
Zo, dat was een fijn dagje vandaag met de GS. Het begon helaas met erg slecht weer, maar toen eenmaal tegen de middag de lucht begon op te klaren, weer verder gegaan.
Eerst maar eens flink wat peut gehaald om in de tank te gooien. 5 liter die ik nog had, daarna nog maar eens naar de pomp gereden en er nog 5 liter bijgegooid. Toen wilde de benzine weer opgepompt worden.
Daarna liep de motor nog steeds kut met veel knallen in de uitlaat. Toen toch nog maar eens de bougiekabels nagelopen. En ja hoor: cilinder 3 en 4 had ik verwisseld. Dan loopt ie mooi regelmatig als een 2 cilinderlijn motor. En onsteekt ie de benzine van de desbetreffende cilinders 3 en 4 pas als het al in de uitlaat zit. Dat scheelde al een slok op een borrel. Daarna liep ie al een heel stuk beter, maar nog niet geweldig. Ik hoorde em ook duidelijk ergens zuigen (bij de benzinepomp). Uiteindelijk bleek dat ik een inlaatpakking niet goed had gemonteerd. Het is blijkbaar toch een hele opgave om bij het monteren van zo’n inlaatspruitstuk alle pakkingen goed gecentreerd te houden. ops:
Nadit knullige foutje gecorrigeerd te hebben, liep de motor weer als een klok. Keurig stabiel stationair op 800 tpm. Daarna geconstateerd dat de dynamo ook perfect bijlaadt.
Het enige wat ik nu nog moet controleren of ik niet vergeten ben de kogel onder de LHM ontlastbout terug te plaatsen. Hij lekt daar LHM en de drukregelaar tikt niet. Ik denk dus niet dat ie zijn maximale uitslagdruk bereikt.
Daarna konden we het niet laten even een stukje te toeren met de auto (zonder koplampfront en keienvanger). De koppeling greep nog wat te vroeg aan, maar desondanks schakelde de bak naar alle versnellingen botorzacht. De koppeling grijpt ook fijn aan. Dat rijdt dus weer heerlijk.
Nu nog de keienvanger en het koplampfront en de bumper erop, verzekering regelen, APK fixen en rijden met die bak.