Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als noodvoorziening wil ik een hulpmiddeltje maken om een lekkende veerleiding af te sluiten, dan kan ik rijdend een garage bereiken.
Ook al veert de auto dan op een bol en wordt de wagen op hoogte gehouden door de stabiliatorstang.
Nu ben ik bezig met een bout en rubber constructie.
Maar: hebben de wartels een apart soort schroefdraad?
En hoe zou ik dat anders kunnen doen, met een losse wartel en een rubber of plaatje erachter of zo?
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De wartel heeft schroefdraad M9 dacht ik. neem een oud stukkie leiding met een wartel en soldeer daarvan de leiding dicht. (of koop dat stopje)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij de club hebben ze reparatie-setjes voor onderweg. Werken met 2 knelkoppelingen. In één van die koppelingen zou je een stopje kunnen doen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DriverD schreef:Bij de club hebben ze reparatie-setjes voor onderweg. Werken met 2 knelkoppelingen. In één van die koppelingen zou je een stopje kunnen doen.
Vertrouw je dat bij remleiding?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Waarom niet? Wat is een stopje anders dan een doorlopende, op druk staande leiding?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die lijkt me ook gevaarlijk als je hard moet remmen….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik ken mensen die al jaren rondrijden met knelkoppelingen op verschillende plekken in het hydraulisch systeem. Nog nooit gehoord dat het op zo’n punt mis ging.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ok. dan lijkt het wel te werken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
In noodgevallen kan je steeds een van de 6 bouten gebruiken waarmee de voorste motorsteun vastgeschroefd is op het chassis (dwarsligger onder radiator) om zo een hydraulisch component af te dichten. Deze bouten hebben identieke schroefdraad als de leidingwartels.
greetz
Vik
HEEEEEEEEEEEELe coole tip!!
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ook M9…..
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als je de leiding afzaagt heb je toch geen uitstulping waar de boel op afdicht : no comprendo
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hmm als je de leiding zonder uitstulping in je remklauw stopt met een rubbertje en je drukt je rem in klapt ie er meteen uit!
( uit ervaring.)
Die ‘neus’ van de leiding is wel zeker nodig om het systeem betrouwbaaar dicht te houden.Het rubber is alleen om het zweten tegen te houden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
tsja…
iederen mag natuurlijk doen wat ie wil. Wij - de mods/techneuten - moeten ook een soort verantwoordelijkheid nemen om de lezers (vaak leek) van een veilige oplossing te voorzien. Als je de WPH’s er op naslaat zie je dat een leiding een uitstulping heeft en daaronder de leiding verjongt is om in de voet van het hydraulische onderdeel te vallen. Het ‘tonnetje’ drukt dat verjongde deel in de voet dmv de uitstulping, en tussen tonnetje en voet zit je rubber.
een ieder die zonder uitstulping en verjonging wil rijden moet dat zelf weten. Mijn voorbeeld deed zich voor op een bergweg in oostenrijk… Tsja.. daar sneuvelden in ieder geval 7 beschermengelen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
ID Super schreef:Aha, ik vertel iets nieuws aan de doorgewinterde DS-rijder:
Dat uitstulpinkje heb je helemaal niet nodig.
Dat werd geloof ik gebruikt om bij de losse leidingen de wartels niet te verliezen. Hecht aan deze laatste opmerking niet teveel waarde.Maar, zoals ik zeg: het werkt prima. En by the way: je zult in de vakantie maar een doorgeroeste leiding hebben in de leidingbundel naar achteren. Dan kun je het mooi proberen. Ik heb het vroeger vaker gebruikt. Verlies de losse wartels en de rubbers niet in de gereedschapskist.
Super ID
Ik hoop dat ik jou nooit tegenkom op een kruising . Deze suggestie is gewoon onverantwoord . Meer zal ik hier niet over zeggen .
Met hydrauliche leidingen werkt dit wel maar die hebben stalen snijringen om op de buis te klemmen geeen ruubertje dat enkel als doel heeft het lekken te verhinderen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Het is me nu helder: door het stevig aandraaien van de wartel vervormt het rubbertje tot propje en dicht niet alleen af, maar verzorgt ook de mechanische verbinding die voorkomt dat de leiding losschiet.
Normaal verzorgt het uitstulpinkje deze functie.
Je moet dus erg uitkijken dat je niet aan de leiding trekt (of getrokken wordt), anders schiet de leiding terug (met gevolgen natuurlijk)!
Is inderdaad een oplossing met risico, iets voor in Georgie?