Weet iemand of er ergens een lijst is met de apk punten voor de bx.
De mijne moet binnen kort voor de apk en ik zou hem graag zelf even na kijken zodat ik niet voor verrassingen kom te staan al denk ik niet dat er veel is dat ik nog niet weet.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Kijk in elk geval eens hier:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=493
Daarmee worden de belangrijkste punten al behandeld door Gerard Maas
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Als je niet naar een al te fancy garage gaat dan zijn de volgende punten goede richtlijnen om op voorhand eens zelf een kijkje te nemen.
*Alle verlichting, voor en achter
*Controle lampjes voor mistachterlampen
*Aanjager werkend
*Ruitensproeier werkend
*Hoogte van de koplampen
*Toeter
*Gordels, indien achterin allemaal compleet (mannetje en vrouwtje aantallen gelijk)
*Stoelen vast en niet doorgezakt.
*Spiegel van binnenuit verstelbaar, zoniet, dan moet raam open kunnen.
*Speling in de wielen(dus lagers en kogels)
*Profiel van de banden, minimaal *mm.
*Rubberhoezen van stuurhuis en aandruifassen intact en niet gescheurd(zie je aan de olie in de naden)
*Remmen voor en achter
*Handremkabel
*Remschijfdikte
*Remblokdikte
*Roestvorming in de draagbalken en dorpels
*Gaten in de bodemplaten
(*Remdrukverdeler gangbaar(niet bij bx))
*Uitlaat niet lek
*Remleidingen intact
*Retourleidingen veerbollen intact
DAn zijn er eigenlijk nog een hele lijst met kleine dingetjes die ze controleren door er langs te lopen. Maar dit zijn toch wel de meest makkelijke aandachspunten om thuis alvast te controleren. Ik ga dit weekend ook , maar kans is vrij klein dat ie erdoor komt…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
de mijne komt er ook niet door ik heb een maand om het een en ander te fixen haha. maar dat komt wel goed.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
weet je al wat de problemen zijn dan? Dat is wel fijn, dan hoef je nu alleen maar de pak struikelpunten te repareren, kan je daarna op je gemak de rest doen! Ik wil dit weekend voor de apk gaan, maar hij start slecht, en heeft lekke bollen, dus ik moet m eerst fatsoenlijk rijdend krijgen….De apkmeester ziet me al aankomen…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
in een ander draadje staan alle problemen maar voor de apk is het nog de ashoes rechtsvoor en mijn uitlaat ilaat nog meer door dan een zeef. mischien is mijn alternatief voor de claxon niet goed te keuren. Maar als ik die dingetjes gedaan heb zal ie wel door de keuring moeten komen volgens mij
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
tja, het zijn wel de meest voorkomende klusjes van de apk…..de ashoes is niet moeilijk, de claxon al helemaal niet, hoewel die soms echt letterlijk verrot vast zitten, en de uitlaat, tja, dat is een rotwerk, helemaal als je geen tijdelijke oplossingen wilt.
Ik heb zelf gisteren van een donorbx de complete uitlaat eraf gehaald en onder mijn eigen bx gehangen..Hij geeft nu ineens een heel ander geluid, alsof er een andere motor ingehangen is!
Maar goed, mocht je er niet uitkomen, weet niet wat jouw klusniveau is , dan post je de vragen maar~!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik krijg binnen kort ook een donor uitlaat dus dat komt wel goed.
De ashoes en de claxon is een anderverhaal ik kan de ashoes niet vervangen omdat ik niet de gereedschappen heb. aangezien je een nogal grote dop nodig scheint te hebben. En de claxon begrijp ik geen hol van deze werkt niet en de achterruitverwarming ook niet. ik heb heel erg in het begin gehad dat als ik de achterruitverwarming aan had de claxon het wel deed maar dat was ook over na dat ik de ontdekking deed haha.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
achterruitverwarming en claxon zijn vaak, tenminste dat heb ik al twee keer gehad, een kapotte relais, en dus extreem simpel te vervangen. Maar de claxon, dat kan je best eenvoudig doormeten en evt. contactpunten schoonmaken. Als dat niet lukt, dan haal je op de sloop voor maximaal een 10euro een nieuwe!?
Ohka, je stofhoes?ashoes vervangen valt ook echt reuze mee hoor, je hebt er een dop maat 24 geloof ik voor nodig, en een lange stijgerpijp bijviirbeeld, maar das prima te doen!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Volgens mij zitten de achterruitverwarming en de claxon op dezelfde zekering, misschien is die kapot (natuurlijk niet vanzelf gegaan).
Ik moet binnenkort ook voor de APK, ik ben alleen bang dat ie wordt afgekeurd op de voorruit. Er zit namelijk een barst in en ik weet niet precies wat het afkeurpunt is van de voorruit, ik heb namelijk verschillende meningen hierover gelezen (langer dan 13 cm, geen vertakkingen, niet op ooghoogte)
hier een belangrijk checklistje
[list]*hydraulic leidingen naar achteren toe
*draagarm lagers achter
*stuurhoesen
*ashoezen
*draagarmrubbers voor
*reactiestangetjes stabilisatorstang voor
*fusee en stuurkogels
*wiellagers voor en achter
*remschijven achter[/list:u]
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
martijn78 schreef:Volgens mij zitten de achterruitverwarming en de claxon op dezelfde zekering, misschien is die kapot (natuurlijk niet vanzelf gegaan).
Ze zitten idd op de zelfde zekering maar alle zekeringen zijn OK dus daar ligt het niet aan.
verder werdt er net gezegd dat het relais mischien stuk is. ik heb het relais ook omgerolen voor een zeker werkende en dat hielp ook niet.
Dus die vallen al af.Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
R.Nicolaas schreef:martijn78 schreef:Volgens mij zitten de achterruitverwarming en de claxon op dezelfde zekering, misschien is die kapot (natuurlijk niet vanzelf gegaan).
Ze zitten idd op de zelfde zekering maar alle zekeringen zijn OK dus daar ligt het niet aan.
verder werdt er net gezegd dat het relais mischien stuk is. ik heb het relais ook omgerolen voor een zeker werkende en dat hielp ook niet.
Dus die vallen al af.
Meten is weten. Ga eens met een multimeter na, waar er wel en waar er geen stroom meer komt. Dus aan beide kanten van de zekering, bij het relais, bij de schakelaar, bij de achterruit zelf en bij de claxon. Zo weet je waar je het defect moet zoeken.