Aankoop Xsara 1.9D Coupe
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 20 maart 2008 01:19 AM

Het rijden in een ax verveelt zeker niet, maar met m’n nieuwe job is ander vervoer wenselijk en aangezien ik toch al jaren zeker 25.000 per jaar op benzine rijd, lijkt het me toch wel tijd voor een diesel.

Mijn Citroen-hart staat vooralsnog het bezitten van een ander merk auto niet toe en omdat betrouwbaarheid nu ook wel van enig belang is, heb ik na het lange zoeken naar bx op diesel met een acceptabele km-stand eens wat Xsara’s bekeken. De volgende is in beeld:

Link

Een Coupe met fraai kleurtje, al zeg ik het zelf Razz. Het is er eentje van 01/99 en neem ik aan uitgerust met de good-old XUD-motor. Een telefoontje leverde nog wat aanvullende info op:

- 260.000 km
- D-riem vervangen dus bij 250.000 km
- standaard beurten gehad, weinig bijzonderheden
- naar de sleutel kijken is starten en lopen, ook bij koude
- brandstofmeter defect
- afstandbediening cv defect, verder werken alle opties, ook de airco
- krakende bestuurdersstoel
- zo goed als smetteloos koetswerk/interieur
- rondje banden zit er toch wel aan te komen (tijd voor lm-velgen Rolling Eyes)

M’n pa rijdt een Xsara Hdi, dus de nodige kilometers heb ik er wel in doorgebracht, al is zo’n XUD’tje wel andere koek. Nu ben ik doorgaans op provinciale wegen te vinden of op de rechterstrook van de snelweg, dus snelheid is voor mij nauwelijks een item. Verder doe ik graag wat zelf aan de auto en dat lijkt me hiermee nog wel te doen.

Ik moet weer even een afweging maken, maar ik vroeg me af of jullie nog tips hebben of zwaarwegende argumenten om mij van deze auto vandaan te houden?  Razz

Wat vraagjes dan vast: Wat verbruikt zo’n auto nu? En is die brandstofmeter relatief gemakkelijk op gang te helpen?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 maart 2008 03:02 AM
  [ # 1 ]

Re: Aankoop Xsara 1.9D Coupe

B_iks schreef:

Het is er eentje van 01/99 en neem ik aan uitgerust met de good-old XUD-motor.

Helaas niet, 99 is wel het overgangsjaar van XUD9 naar de DW8, maar deze heeft volgens het kenteken een DW8, dit heb ik op de masterbase site gecontroleerd. Op zich niets mis mee DW8 is iets krachtiger/feller dan de XUD9, zal wel door het motormangment komen, de motor elektronica heeft op dit punt geen slechte reputatie.

Wel 2 nadelen, reken maar dat er een EGR klep aanwezig is, uitschakelen en de inlaat goed schoonmaken kun je op je lijstje zetten. Het 2e is het stellen van de kleppen, ik lees dat de D-riem vervangen is, maar zijn de kleppen ook gesteld bij die 250.000km? De DW8 is gevoelig op dat punt en vraagt eigenlijk bij elke D-riem wissel een rondje kleppen stellen. Dat de auto nu goed start wil nog niets zeggen, je zou de eerste niet zijn die na een kilomertertje of 30.000 na de D-riem wissel startproblemen krijgt. Hou dus rekening met een rondje kleppen stellen voordat de volgende D-riem wissel in zicht komt.

PS: D-riem en kleppen stellen bij een DW8 met Airco is een K*t klusje Confused

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 20 maart 2008 02:17 PM
  [ # 2 ]

Toch een DW8 dus, dank voor de check. De kleppen zijn bij de d-riem-wissel niet gesteld, dus dat zou dan meteen de eerste forse ingreep worden. Ik weet inmiddels ook dat gek genoeg de spanrol en waterpomp NIET vervangen zijn, dus feitelijk kan je de hele reut opnieuw vervangen.

Toch een tegenvaller, grappig genoeg haal je die airco er ook nog bij en dat is juist een optie die ik er niet op hoef te hebben…..........misschien eens verder kijken naar andere kandidaten. Ben ik gek als perse een XUD wil? Of zijn er behalve de verhoogde prestaties andere voordelen aan zo’n DW8?

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 20 maart 2008 10:56 PM
  [ # 3 ]

De DW8 loopt -mits de kleppen gesteld zijn- mooier dan de XUD, van het verschil in prestaties zou ik niet wakker liggen, een snelle auto wordt het nooit. Er is wel heel goed mee te leven, als de motor warm is gewoon doortrekken tot 3000 toeren voordat je schakelt, dan kom je vlot genoeg mee met het verkeer.

Het verbruik van mijn Xsara is ongeveer 1:18 à 19 en ook ik heb een airco en dat is inderdaad met het vervangen van de multiriem of de distributieriem een kriem, daar kunnen ZX1.4 en ik inmiddels over meepraten Wink

Als je veel zelf wil doen en je zoek pure betrouwbaarheid, dan zou ik voor de XUD gaan in een Xsara uit ‘98, de DW8 is een hele fijne motor, maar heeft wat meer aandacht nodig met name de kleppen en dat is altijd een tijdrovend/duur klusje…

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 21 maart 2008 05:45 PM
  [ # 4 ]

Is dit niets? Heb je nog wat extra budget voor onvoorzien onderhoud..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 21 maart 2008 06:55 PM
  [ # 5 ]
DigiDaan schreef:

Is dit niets? Heb je nog wat extra budget voor onvoorzien onderhoud..

kijk eens naar die link van topicstarter…  Wink

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 21 maart 2008 07:17 PM
  [ # 6 ]
ieksEmmu schreef:
DigiDaan schreef:

Is dit niets? Heb je nog wat extra budget voor onvoorzien onderhoud..

kijk eens naar die link van topicstarter…  Wink

Haha, per ongeluk gezelfde gelinkt..  Surprisedops:

Er stond in ieder geval een 1998’er coupé op MP voor 2250, zeg er best netjes uit nog.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 22 maart 2008 12:57 PM
  [ # 7 ]

Klopt, ik zag hem ook hier .

Ik weet het niet, ergens koop ik liever gewoon particulier of bij een erkend bedrijf. Mijn wenslijstje, mocht een geschikte Xsara zich aandienen:

- Budget 2000-2500 (de ervaring leert mij dat er bij aankoop daar bovenop nog wel wat versleuteld moet worden)
- Beetje werk mag dus wel
- XUD-motor
- Kmstand max. 250
- Aantoonbaar onderhouden (in ieder geval laatste ja(a)ren)
- Net koetswerk

Is zoiets haalbaar? Is LPG G3 ook nog een aanrader?

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 22 maart 2008 01:18 PM
  [ # 8 ]

Moet haalbaar zijn, bijvoorbeeld een Xsara met 230.000 km op de teller waarvan de distributieriem nog niet is vervangen. Deze zul je waarschijnlijk niet bij een dealer vinden, maar wel bij een particulier die tegen de grote reparatie aanhikt. Zo heb ik mijn Xsara ook gekocht.

Met name de XUD Xsara’s zijn al wat goedkoper, die hebben nog maar één airbag enzo en zijn dus minder courant dan de wat jongere modellen met 4 airbags en ABS. Als je dan ook nog de kale uitvoering hebt in 3-deurs, dan is de verkoper al blij dat hij hem kwijt is. Kortom Marktplaats in de gaten houden en stevig onderhandelen over de prijs!

Veel succes in ieder geval!

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 22 maart 2008 02:10 PM
  [ # 9 ]
B_iks schreef:

Toch een DW8 dus, dank voor de check. De kleppen zijn bij de d-riem-wissel niet gesteld, dus dat zou dan meteen de eerste forse ingreep worden. Ik weet inmiddels ook dat gek genoeg de spanrol en waterpomp NIET vervangen zijn, dus feitelijk kan je de hele reut opnieuw vervangen.

Toch een tegenvaller, grappig genoeg haal je die airco er ook nog bij en dat is juist een optie die ik er niet op hoef te hebben…..........misschien eens verder kijken naar andere kandidaten. Ben ik gek als perse een XUD wil? Of zijn er behalve de verhoogde prestaties andere voordelen aan zo’n DW8?

Als die hele handel van D-riem, spanrollen en kleppenstellen opnieuw moet gebeuren, reken dan op een euro of 7 a 800. Daar hoef je de auto niet voor te laten staan, ik zou het meenemen in het onderhandelen over de prijs en het geld dat je dat uitspaart, aan het onderhoud uitgeven. Vergeet niet dat het een diesel is en dat de eigenaar de auto graag kwijt wil ivm een leasebak, iedere dag dat die auto nog voor zijn deur staat kost geld in de vorm van wegenbelasting en verzekering.

Airco is een fijne optie met de zomers die steeds warmer worden, het is ook een stukje veiligheid, een bestuurder met een koel hoofd is beter bij de les.

Nog wel een ander minpuntje van de Xsara, de stuurbekrachtingspompen willen vroeg of laat weleens sneuvelen, wat een dure grap is Confused

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 22 maart 2008 02:30 PM
  [ # 10 ]

Dat klopt ook, maar de eerst getoonde auto gaat voor 2100,- (misschien kan er nog ietsje af). Ik weet wel wat meer nu, maar D-riem etc., 4 nieuwe banden, airco vullen + droger en interieurfilter, brandstofmeter, vast nog een standaardbeurtje en wie weet wat er nog meer aan zit te komen, dan wordt de 3000 grens toch een eindje overschreden. Ik verwacht een betere deal te kunnen maken, al zitten er zeker haken en ogen aan laag in de markt shoppen qua onderhoud.

Tsja, airco. Enkel bij hittegolven ervaar ik het als een pre, maar het slaat nogal op m’n luchtwegen en dan heb je er de rest van het jaar eigenlijk alleen maar last van. Met die automatische climat-control in de Xsara kun je amper nog sturen wanneer de airco wel/niet meedoet, ook niet mijn ding.

Misschien zou een goede late Zx Diesel, evt. turbo D. ook wel wat zijn….ik houd alle opties open en kijk wat er voorbijkomt. Een bx geniet stiekem nog steeds voorkeur, al weet ik niet of dat gezien de leeftijd en verhoogde storingsgevoeligheid een goed plan is. Ik wil een auto die het in ieder geval iedere dag doet. Maar tot die tijd stuur ik met plezier in m’n rijdende spaarpotje.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27944
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 maart 2008 02:59 PM
  [ # 11 ]
B_iks schreef:

Tsja, airco. Enkel bij hittegolven ervaar ik het als een pre, maar het slaat nogal op m’n luchtwegen en dan heb je er de rest van het jaar eigenlijk alleen maar last van. Met die automatische climat-control in de Xsara kun je amper nog sturen wanneer de airco wel/niet meedoet, ook niet mijn ding.

Hoezo de rest van het jaar last van? Rolling Eyes

Dan zet je hem toch gewoon uit…

Bovendien in de winter heb je ook nog eens sneller zicht als je voorruit beslagen is met een airco Wink

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 22 maart 2008 03:19 PM
  [ # 12 ]

Haha, last dus in die zin dat ik het geen fijne atmosfeer vindt die ontstaat. Ja, wat wil je als natuurwerker Razz.
Bij de Xsara van m’n pa valt het me op, dat als je de luchtstroom op de voorruit zet automatisch de airco begint. Echt helemaal uitzetten kan dus niet, zonder dat je de luchtstroom nog vrij kunt regelen. Een airco altijd uit laten staan is niet goed voor de airco, daarbij opgeteld het meerverbruik/onderhoud is het voor mij geen vereiste.
Verder slaapt mijn auto binnen en zelfs al staat hij een tijdje buiten, als alles goed dicht zit heb je nauwelijks/geen last van beslagen ruiten. In m’n ax in ieder geval niet.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 maart 2008 03:59 PM
  [ # 13 ]
B_iks schreef:

Een airco altijd uit laten staan is niet goed voor de airco, daarbij opgeteld het meerverbruik/onderhoud is het voor mij geen vereiste.

Gewoon één keer per week effe 10 minuten laten draaien is voldoende om het systeem in goede conditie te houden. Het verbruik is iets hoger, ongeveer 1km/L, op een volle tank is dat ongeveer 50km minder, die paar extra euro’s wegen niet op tegen het comfort. Wat het onderhoud betreft, dat is eens per 2 jaar en kost c.a. €150, daarvoor word het systeem opnieuw gevuld en word de droogfles vervangen.

PS: Het ziek worden van de airco ligt vaak aan een vervuild systeem, schoonmaken met zo een spray en op tijd een schoon pollen filter (koolfilter is nog beter) erin doet wonderen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook