FmXXX-STanie schreef:er is hier vast wel iemand die mij vertellen kan hoe ik mijn dashboard lampjes kan vervangen er is er nog maar 1 goed ops:
ik hoor het graag
MvGr STan
Haal wel de accuklem los, ik ken iemand die de stroom er op had en zijn hele dash afgefikt is.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
b.rozema schreef:FmXXX-STanie schreef:er is hier vast wel iemand die mij vertellen kan hoe ik mijn dashboard lampjes kan vervangen er is er nog maar 1 goed ops:
ik hoor het graag
MvGr STan
Haal wel de accuklem los, ik ken iemand die de stroom er op had en zijn hele dash afgefikt is.
Scheelt als je gewoon je contact uit houdt. Die kerel zal wel een blijvende sluiting hebben gemaakt anders kan dat namelijk niet en dan gebeurd het alsnog als je de accupool terugplaatst
kweenie hoe hij het gedaan heeft maar ik haal de accuklem los zeker is zeker.
eigelijk bij alle electrische werkzaamheden en voorzichtig weer terugzetten dan kun je hem er snel weer aftrekken als het mis is.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
in de haynes staan de verstopte schroefjes ook goed beschreven, vergeet ook de lamjes onder het witte kapje bij de oliedruk meter niet,
schroef ook niet alles weer vast voordat je even test, meestal moet ik wel een paar lampjes nog een keer aandrukken.
En houd er even erg in dat in de buurt van de oliepeilmeter (erboven ofzo) een lampje zit met een andere fitting dan de rest; deze is vierkant, maar het lampje staat ook veel hoger in de fitting dan de rest. Dat heeft een reden, ik geloof de schaalverlichting van het oliepeil-lampje maar écht verdiept heb ik me er nou ook weer niet in.
Ich bin ein Breaker
Ben nu ook bezig met de ombouw van deauville naar gti-dash.
Even een opmerking; als je de hele tellerbak overneemt, dan moet je de dashboardsteuntjes wisselen (die steuntjes waarmee je het dashboard vastschroeft met die plastic vleugelmoeren). Deze zijn bij een Gti langer dan bij een deauville.
Verder:
Kan iemand mij vertellen waar het kvs-temp sensortje zit voor het gele lampje?? Die van de rode heb ik gevonden, maar die van de gele heb ik nooit gezien, en ik kan me ook niet herinneren dat bij deze dat lampje het ooit gedaan heeft.
Het gaat trouwens over een BX 1.4i deauville.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Mighel schreef:Ben nu ook bezig met de ombouw van deauville naar gti-dash.
Even een opmerking; als je de hele tellerbak overneemt, dan moet je de dashboardsteuntjes wisselen (die steuntjes waarmee je het dashboard vastschroeft met die plastic vleugelmoeren). Deze zijn bij een Gti langer dan bij een deauville.Verder:
Kan iemand mij vertellen waar het kvs-temp sensortje zit voor het gele lampje?? Die van de rode heb ik gevonden, maar die van de gele heb ik nooit gezien, en ik kan me ook niet herinneren dat bij deze dat lampje het ooit gedaan heeft.
Het gaat trouwens over een BX 1.4i deauville.
De deauville heeft geen actief geel lampje. De sensor zul je dus tevergeefs zoeken. Je zou een gecombineerde kunnen proberen te gebruiken of vinden. Als je een goedwerkende meter hebt, heb je het rode lampje “in principe” ook niet nodig. Ik dacht niet dat het TU thermostaathuis nog blinde gaten had voor een extra sensor. Wellicht heeft de firma Autostyle nog wel verloopjes.
Gek van die dashboardsteuntjes. Ben eigenlijk alleen maar het verschil tussen vrooege types 2 (die met plastic pluggen met een soort van “cockring”) en de vleugelmoertypes tegengekomen. Heeft u hier foto’s van?
Even een opmerking; als je de hele tellerbak overneemt, dan moet je de dashboardsteuntjes wisselen (die steuntjes waarmee je het dashboard vastschroeft met die plastic vleugelmoeren). Deze zijn bij een Gti langer dan bij een deauville.
Dit is niet helemaal waar; de dash is identiek maar er is een oude serie GTI’s met plastic pinnen aan het zwarte klokkenspelhuis ipv de schroeven aan de witte tellerbak.
De elektriek daarvan is sowie so niet “top”, het oliepeil/oliedruk omschakeldoosje werkt niet zo fijn waardoor de peilmeter na starten een tijdje een foute waarde aangeeft.
Je kunt de orginele tellerbak van je auto overigens gewoon behouden en de blauwe flap aan de achterzijde omzetten. Lampjes eruit, moertjes los en dan de pennetjes eruit trekken of duwen.
Wel goed opletten welk lampje je waar in zet want ze zijn NET niet allemaal hetzelfde; er is er 1 met een vierkant fittinkje en die is echt anders.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Kan iemand mij vertellen hoe het lampje van de olietemperatuur werkt? Ik heb dus een olietemperatuurmeter van een GTi in mijn TZD turbo, de meter is aangesloten d.m.v. een losse sensor maar het lampje dat zit er wel maar volgens mij gaat het helemaal niets doen. Hoort er soms nog een aparte sensor in voor het lampje?
Hoe hoort het te werken, of hoort het helemaal niet te werken? Niet dat ik denk dat ik in de situatie kom dat mijn olie heter wordt dan 140°C, maar ik ben gewoon erg benieuwd.
Eveneens ben ik tevens ook.
Die van de olietemperatuur doet bij mij ook niets op contact. Ik heb wel gloednieuwe lampjes en een gloednieuwe sensor. Zal wel zo horen
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Maar wat ik me afvraag is: hoort het lampje wel een functie te hebben? Want als ik het draadje van de sensor rechtstreeks doorverbind slaat de meter wel uit maar het lampje gaat niet branden, dus hoe zou het lampje aangstuurd moeten worden? Niet door dezelfde sensor als die van de meter in ieder geval. Bij de koelvloeistoftemperatuurmeter heb je 2 sensoren: 1 voor de meter en 1 voor het rode lampje.
Eveneens ben ik tevens ook.
Hmm, inderdaad niet aan gedacht.
denkt even…..
edit;
theorie; m’n deauville heeft geen kvs temp meter, wel een waarschuwingslampje, voor olietemp heeft ie niks, ook geen waarschuwingslampje (wel voor oliedruk), de deauville is uitgerust met de basissensoren.
Als de deauville geen lampje voor oververhitte olie heeft, zal een ander type dat sensortje ook niet hebben.
Dus dan kom ik tot de conclusie, dat dat lampje inderdaad geen functie heeft, omdat daar geen sensor voor is (ik hoop dat dit te volgen is).
Aanvulling;
op hbase.nl zie ik ook geen olietemperatuur schakelaar voor m’n gti, dat bevestigt mijn vermoeden nog eens.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Ik ben een BX-GTI-dash in mijn C15D aan het bouwen.
Vandaar dat ik de kabelboom zelf moet maken. Nu heb ik nog een paar vragen aan de kenners: hoe moet ik het stekkertje aansluiten dat op de extra electronica-module komt die achteop de cockpit zit geschroefd?
Er komt een gecombineerde peil/drukmeter in.
En nu ik toch bezig ben: Wijkt de snelheidsmeter ook af door een andere bandenmaat? Er staan wel codes op de wijzerplaten, maar daar heb ik op het forum nog niks over kunnen vinden.
Als er trouwens nog iemand een oliedruk/peilsensor over heeft, houd ik me aanbevolen!
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Ik heb zojuist de olietemperatuursensor in een carterpan gemaakt.
Men neme een ‘sok’ met 3/8 draad, slijpe deze een stukje af, en lasse deze op een geschikte plaats op de carterpan.
Vervolgens even uitboren, spuiten en de sensor erin schroeven.
Toevallig had ik nog een motor over, dus daar heb ik deze carterpan maar afgeschroefd.
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Nou ja, dan moet ik het zelf maar zien uit te vinden he?