In de inleiding van de laatste autokampioen wordt een stukje over het HP veersysteem geschreven. Een interessant stukje, maar ik weet niet wat ik er van moet denken.
Er wordt o.a. gesteld dat in de tijd na de oorlog de Franse wegen erg slecht waren en Citroen om die reden het HP heeft ontwikkelt. Nu vrijwel alle wegen gladgestreken zijn is de noodzaak voor HP niet meer zo strikt aanwezig
Ook al niet omdat conventionele veersystemen veel beter zijn geworden en Opels ook al iets van constante wagenhoogte hebben.
De nieuwe C5 welke in de basis zonder HP wordt aangeboden is een soort teken aan de wand en de schrijver besluit dat in de toekomst Citroen wel eens helemaal van het HP systeem zal afstappen
Al lezende bekruipt mij toch het gevoel: Heeft dan niemand waardering voor dit mooie stukje autotechniek?
Of zou de schrijver wel eens gelijk kunnen hebben?
Jullie mening?
Dyna Z1: Tout alu.
Mijn mening: Onzin.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik ben het eens met Rene.
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 30-03-2007
- C3 1.4 HDI 16v exclusive
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
- DS 3 1.6 THP Sport&Chic
- Xantia V6 Exclusive
absoluut onzin! volgens mij gaat Citroën dit nooit opgeven. als wat het maar enkel op de topmodellen zoals nu bij de C5 op toch hun eigenheid te bewaren. Marketing gezien zou dit anders een enorme opdoffer kunnen betekenen.
mvg
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
De schrijver zou best eens gelijk kunnen hebben. Dus onzin zou ik het niet willen noemen.
Wanneer zou blijken dat bij de nieuwe C5 de vraag naar HP niet echt aanwezig is, dan is het einde m.i. snel in zicht op dat gebied.
Het is niet te hopen natuurlijk, maar dat is een ander verhaal.
Jeroen
Ik ben bang dat inderdaad de sleutel bij de nieuwe C5 ligt. Als die aanslaat in Duitsland - wat ik hoop voor Citroen - dan zou de verkoop van de conventionele C5 wel eens een groot verschil tov de HP-versie kunnen worden.
Uiteraard hoop ik dat HP tot in de lengte der dagen blijft bestaan.
Maar: In de middenklasse ooit fameus is ze nu niet meer aanwezig
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Het zou, vanuit het oogpunt van Citroën-en autoliefhebber inderdaad zonde zijn dat zo’n ingenieus stuk vernuft uit productie zou worden genomen, de erfenis van de DS als het ware, de grootste sprong voorwaarts qua techniek en ontwerp binnen 1 automodel.
Anderzijds worden de C5’en en C6’en niet ontworpen voor de liefhebbers van de klassieke HP-Citroens, en zelfs niet in de eerste plaats voor autoliefhebbers, maar wel om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken, met name de leasing- en fleetmarkt. Bovendien is het gevoeliger aan storingen en ook nog onderhoudsgevoeliger dan een klassieke ophanging.
Een dergelijk systeem biedt, gegeven de ontwikkelingen in andere ophangingssystemen, nauwelijks voordelen meer, en dat was ten tijde van de introductie van de DS helemaal anders. Bladveren, starre assen en dergelijke compleet voorbijgestreefde technologieën dwongen wagens op slechte wegen tot lage snelheden terwijl de DS er zomaar overheen zweefde.
Voor modellen genre C6 lijkt het in mijn ogen een stuk interessanter, in dat segment zitten ook enkele modellen met een aanpasbare demping (zeker de qua prijs, imago en uitrusting vergelijkbare Lancia Thesis ). In dat segment zitten de wagens ook vaak vol met technologie en daar kan het HP systeem een (grote) meerwaarde bieden, voor sommigen misschien het verschil maken. Maar aangezien de C6 gebruik maakt van veel C5-onderdelen, is het niet onwaarschijnlijk dat de HP ook daar verdwijnt (en volgens mij verdwijnt Citroën zelfs helemaal uit die klasse).
Maar in het D-segment (Passat, A4, Mondeo, 407) is volgens mij de meerwaarde (en meerverkoop) van dit systeem heel beperkt.
Jammer voor de liefhebbers, maar zij zijn met veel te weinig om invloed te hebben op de beslissingen van de fabrikant.
Gauthier
idd een punt BEsuper…
Alleen jammer dat die liefhebbers straks de c vijfen en vieren en zessen op de weg gaan houden…
geestelijk heb ik daar bij ene 6 niet zoveel mooeite mee overigens
Ik denk dat we hp nog wel nodig hebben niet meer voor de slechte wegen (alhoewel voor sommige belgen wel) maar voor de drempels.
Ik weet niet hoe het met de nieuwe typen zit maar in mijn bx zegt iedereen als ze erin zitten dat die zo goed veert en dat je er veel harder mee over drempels kan.
Maar of het zal verdwijnen in weet het niet ik denk dat veel mensen het voordeel niet zien en dat citroen hierdoor het ook wel zal afschaffen en ik denk ook dat dit van de kommende c5 af zal hangen.
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 13-01-2008
- Xsara 1.6i coupe automaat
hp’s
Laten we dan maar zuinig zijn op onze hp geveerde Cit’s. Zolang er hp geveerde Citroens zijn, blijf ik ook Citroen rijden. Ik ben echter bang dat over een paar jaar de hp geveerde Citroen geschiedenis is.
Liever oud en Frans, dan nieuw en Japans
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een HP-systeem zal al snel duurder zijn dan conventionele vering. De autofabrikanten gaan steeds meer op de kosten letten, dus….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
...dus zou je kunnen denken, dat in de topmodellen van Citroën de HP blijft bestaan. Misschien als optie? Zouden ze niet te trots zijn om het helemaal aan de kant te schuiven?
Wel grappig…iedereen gist, maar niemand weet het
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 13-01-2008
- Xsara 1.6i coupe automaat
hp’s
Fabrieksgeheim
Liever oud en Frans, dan nieuw en Japans
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Nu ben ik ook benieuwd, hoeveel % van de verkopen van de nieuwe C5 nog uit hydropneumaten zullen bestaan. Want die uitvoering is toch voorbehouden voor de duurste modellen, niet?
Als dat tegenvalt zullen ze de HP volgens mij ofwel schrappen uit het cahier de charges van de volgende modellen, en in het beste geval voorbehouden voor de C6 en zijn eventuele opvolger.
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Ik denk dat besuper het bij het rechte eind heeft, hoe jammer ook.
Ik denk dat de wensen van de huidige klant, strak sturende en rijdende auto’s en de leasemarkt hier zeker hun stempel op drukken.
Wees eerlijk er worden steeds minder HP Citroens verkocht, het verdwijnt ook steeds verder in hun modellenprogramma.
Volgens mij wordt het minder niet meer, helaas gaat een HP geveerde Citroen een langzame en rustige dood tegemoed.