Verflagen
Smakman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 513
Geregistreerd: 30-03-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 08 maart 2008 09:29 PM

Heren ik zit met een kwestie. Stel ik ga een stuk lak op de auto overnieuw spuiten en ik doe het op deze manier:

1 grof schuren
2 spuitplamuur of grondverf
3 nieuwe lak(kleur)

Kan dit gewoon zonder dat er 2 lagen verschillende, de één oude lak en de andere nieuwe lak, op elkaar reageren en dat het er lelijk uit komt te zien. Afgezien van kleurverschil en dergelijke.
Is er iemand die echt ervaring heeft met dit soort dingen die me kan helpen?

Groeten,

Nick

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 08 maart 2008 10:03 PM
  [ # 1 ]
Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 08 maart 2008 10:45 PM
  [ # 2 ]

Oude en nieuwe laklagen kunnen elkaar slecht verdragen.
Je kan ook advies vragen bij je leverancier van autolak.

Citroen!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 maart 2008 10:47 PM
  [ # 3 ]

Mijn ervaring is dat het met primer uit een spuitbus zeker gaat “branden”, maar dat het met een goede 2 k primer goed KAN gaan.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 09 maart 2008 12:10 AM
  [ # 4 ]

Ik zou als ik jou was geen risico nemen en de laklagen gewoon wegschuren.

Of het goed gaat hangt helemaal af van de soort oude laklagen. Deze kunnen variëren van de oude (nitro)celluloselakken tot moderne acrylaat lakken. Vooral deze acrylaatlakken hebben vaak verschillende hardheden waardoor problemen kunnen ontstaan in de vorm van interne spanningen (werken/zacht worden bij hitte).
Deze acrylaatlakken geven bijna altijd problemen bij overlakkerenen, als ze oud zijn geven ze vaak ook hechtingsproblemen.
Over celluloselakken kan wel zonder problemen worden overgespoten (check: celluloselakken lossen in thinner op), maar de kans is klein dat deze lak nog op je auto zit.

Profiel  
 
Frank Selen
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 09 maart 2008 12:36 AM
  [ # 5 ]

Misschien heb je   hier iets aan. Bij Plamuren en grondlak staat iets over verschillende laklagen.

Groetjes, Frank

1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 09 maart 2008 12:57 AM
  [ # 6 ]

“Deze plekken probeer ik in orde te krijgen door heel vaak dun te spuiten en steeds opnieuw te plamuren en te schuren.”
Dan kun je toch beter meteen goed schuren tot het kale staal en dan meteen goed doen. Dat is volgens mij minder werk met minder kans op ellende.

Profiel  
 
Smakman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 513
Geregistreerd: 30-03-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 09 maart 2008 02:15 PM
  [ # 7 ]

Bedankt allemaal!
De cellulosecheck ga ik proberen op een oude deur van dezelfde auto.
Ik begrijp aan de reacties dat het dus wel goed kan gaan maar het is beter om alles kaal te maken en dan de rest.

Profiel  
 
Smakman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 513
Geregistreerd: 30-03-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 09 maart 2008 10:10 PM
  [ # 8 ]

Na een tijdje onderzoeken heb het plan opgevat om het zootje goed kaal te maken voor ik begin (plaatwerk).
Ik wil al een tijdje de DS van een ander kleurtje te voorzien, bordeaux rood met een wit dak. Dit kleurtje die ze nu heeft vind ik namelijk echt niks Surprised

Op een achterscherm die ik nog heb had ik vanmiddag geoefend met de verfspuit op luchtdruk. Ik gebruik hem wel vaker en heb al eens eerder 2 achterschermen en een deur gespoten maar was er toen ook achter gekomen hoe belangrijk goed licht, glad plamuren en geduld is. Confused

Vanmiddag heb trekkerlak gebruikt met verharder en verdunner, net zo dun als autolak. Het resultaat was mooi, glad en zonder zakkers
Dit geeft me wel genoeg zelfvertrouwen om het zelf te doen. Ik ga het zeker niet laten doen want dat is me gewoon te duur maar wil wel een mooi/nieuw kleurtje op de auto hebben.

Ik heb gehoord dat je voor rood eerst een donkere laag aan moet brengen voor je rood gaat spuiten omdat de kleur er dan donkerder uitkomt.. dat geloof ik meteen maar ik weet niet wat ik daarvoor moet gebruiken?

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 09 maart 2008 10:58 PM
  [ # 9 ]

Ik heb in het verleden ook wel eens wat gespoten met 2K Lak.
Ik gebruikte toen een spuit met een nozle (naald) van 1.0 en dan spuiten met 2 bar (dit was voor een fietsframe) spuitafstand +/- 25cm temp20gr.
De lak werd verdund in de verhouding 25 lak 12,5 harder 5 verdunner.
Voor plaatwerk heb je een grotere naald 1,5 nodig en een spuit waarbij je de straal breder kan zetten.
Ik heb het indertijd eerst volledig kaalgemaakt, en geplamuurd waar nodig.
Toen 2 lagen primer met tussendoor de evt pukkeltjes wegschuren met korrel 1000, en daarna 2 keer aflakken.
Het resultaat was super, evt nevel en plekjes kun je eerst wegschuren en poetsen met korrel 600-1000 en met commandant nr4.
Wel tussentijds weer ontvetten, en kijk uit met plastic handschoenen, hier kunnen wel eens siliconen in zitten, die vervelende vlekken in je lak veroorzaken.
Oh ja en denk om je gezondheid dmv een goed spuitmasker, het stinkt geweldig die 2K lak.
Is die trekkerlak ook zoiets?

succes Peter.

Profiel  
 
Smakman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 513
Geregistreerd: 30-03-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 09 maart 2008 11:35 PM
  [ # 10 ]

Bedankt voor de info Pavang. Die trekkerlak, ja het zal wel wat anders zijn maar minstens van dezelfde kwaliteit. Het heeft soms ook meer te verduren (bestrijdingsmiddelen, olie, zand etc). Het is goed spul.
Dat met die naalden in de verfspuit weet ik niet maar we hebben hem ook aangeschaft voor de trekkers e.d. Dat moet wel goed zijn denk ik

Over die gezondheid inderdaad.. Ik ben wel van plan om een professorische spuitcabine te maken in de schuur bij ons onder de afzuiginstallatie die we geruiken in de bollen. Die kun je instellen en is krachtig. De vorige keer had ik het niet zo voor elkaar, in een dichte ruimte wel en goed op temperatuur maar met alleen een mondkapje ga je alsnog bijna dood…

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 21 maart 2008 09:44 PM
  [ # 11 ]

Schaf een 40-uren masker aan. Kost de kop niet, en red je longen.


 

Het Verfdampmasker op de page van de link.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook