Wat zouden jullie kiezen? Ik wil graag comfortabel rijden (bx) maar ook niet elke maand in de garage staan (xantia )
wat bedrijfszekerheid zou ik zeggen een xantia alhoewel daar ook de nodige problemen mee zijn geweest (1e serie).
ik heb wel wat met de bx, het is en blijft een magnifieke auto maar de xantia is en blijft ook een mooie wagen.
damn ik weet het niet meer. help
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik heb ze dus allebei . En allebei zijn ze me even lief en allebei zijn ze nagenoeg storingsvrij en zeer betrouwbaar. Kosten vallen bij mij reuze mee.
De BX heb ik nu 2 jaar. Twee kleine storingen: thermocontact van de fan en de koelvloeistofniveauzender. Verder reguliere dingen zoals bollen. Laat me nooit staan, start altijd en loopt prima. Echt een karakteristiek ding, zuinig, ruim en handig. Van een BX blijf ik altijd houden.
De Xantia heb ik ruim 1 jaar. Ook probleemloos. Eén keer het bewuste plastic palletje van de achterste hoogteregelaar moeten laten fixen. Verder ook dingen zoals bollen. Laat me nooit staan, start altijd en loopt prima.
Degelijker gebouwd, is ook 300 kilo zwaarder, stuurt lichter, maar is naar mijn gevoel toch wat stugger dan de BX. Een rationelere auto, BX is meer een gevoelsauto.
Hmmm….ik zou het ook niet weten. Ik houd ze voorlopig allebei
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
haha dan wordt het dus weer een bx
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Mooi, opgelost
Wanneer krijg je ‘m?
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Heb een tijd een BX 16TGi uit 90’ gehad, en ook een Xantia 2.0i SX uit eind 93. Allebei zeer betrouwbaar en erg saai. Wel Hp comfort natuurlijk, maar ik rijd niets wat niet hp is, dus dat laat ik even buiten beschouwing. Ik vind de xantia eigenlijk veel lijken op een doorontwikkelde BX. Het voelt als een stuk meer auto en dat is het ook want ze zijn idd veel zwaarder. Als ik nu in de situatie zou zijn waar ik een benzine en geld verslindend monster als een Gti T niet meer kon bekostigen, dan zou ik denk ik een BX diesel kopen, omdat het gewoon een geweldig goedkope auto is om te rijden. 1 op 18 ofzo, zeer betrouwbaar, en zo licht dat zelfs de diesel wegenbelasting goed te doen is. BX’en die ik verder leuk vind zijn gti 4x4’s, 16v’s en de xantia turbo ct activa vind ik ook wel wat. Allen dan heb je het weer over types die nog wel een probleempje hebben. Denk dat je dan bijna ls beste een BX 16v kan kopen… gewoon BX gti techniek, en verder een flinke motor. Lijkt mij een redelijk verstandige en leuke keuze… probleem met activa’s en BX 4x4’s is natuurlijk het onderstel. Dat is nu eenmaal een deel wat slijt als je ermee rijdt, en als er iets aan vervangen moet worden kost het een klein fortuin.
Maar ja, zoals je ziet, ik ben niet heel goed met het kiezen van “normale” autos . In jouw geval zou ik sterk neigen naar een BX 16v, behalve als prijs de eerste overweging is, dan een BX diesel, liefst turbodiesel natuurlijk, maar weer lastig met normale km stand te vinden en storingsgevoeliger, als de vorige eigenaen er niet voor gezorgd hebben.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
nou een gti doe ik denk ik niet meer gezien de arbeidskosten die dan betaald omdat je bijna nergens bijkan onder motorkap.
ik ga geloof ik maar voor een 1.6 motortje, niet extreem onzuinig en toch rap.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zoveel scheelt dat toch niet? Volens mij is er kwa motoruim volheid nauwelijks verschil tussen een 1.6i en een 1.9i. Tenminste dit op basis van een vergelijking tussen mijn 16TGI en de 19Gti die mij ouders een tijd hadden, Ik heb aardig wat gesleuteled aan mijn 16TGi’tje, en daar kon je ook maar moeizaam bij zulke leuke dingen als waterpomp en distributie. Ik heb het vermoeden dat als je een 1.6 gaat kopen met als drijvende reden de arbiedskosten bij reparatie dat je dat toch enigszins bedrogen uit zal komen omdat je nauwelijks verschil zal merken in je rekeningen. Ik denk dat deze overweging zal betekenen dat je onderhouds rekeningen (voor vergelijkbare dingen) ongeveer even hoog zal zijn en je dus op dat gebied voor evenveel onderhoudsgeld een kleinere motor hebt. Ikzelf vond de 1.6 TGI motor prima voor stadsgebruik, provinciale wegen en de NEderlands randstand snelwegen. Ik vond het motortje alleen bij 130-140 gewoon te rumoerig worden om er lekker lange stukken door Frankrijk enz. mee te rijden. Maar je moet het uiteraard geheel zelf weten . Het ozu alleen misschien wat zonde zijn als je er achter komt dat je een auto met een kleinere motor hebt gekocht om redenen die niet blijken financieel voordeel met zich mee te brengen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Motorblok van een 1600 en 1900 cc BX zijn even groot. Het verschil in bereikbaarheid zit hem vooral in monopoint t.o.v. multipoint. Bij de monopoint uitvoering heb je meer ruimte om het blok heen.
Als je een 1400 cc motor hebt, dan heb je wel een stuk meer ruimte.
Re: BX of xantia
metro2005 schreef:Wat zouden jullie kiezen? Ik wil graag comfortabel rijden (bx) maar ook niet elke maand in de garage staan (xantia )
BX diesel of benzine ? :photo
Naar welke brandstof gaat je voorkeur dus uit…..ik sluit me aan bij het verhaal van Sanspareil…....over de BX diesel, v.w.b. de WB, verbruik.
Verder maakt het weinig uit qua reparatie’s (kosten) aan het HP-systeem met een Xantia.
Totaal aantal Berichten: 423
Geregistreerd: 03-10-2004
- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Eric Vertogen schreef:Motorblok van een 1600 en 1900 cc BX zijn even groot. Het verschil in bereikbaarheid zit hem vooral in monopoint t.o.v. multipoint. Bij de monopoint uitvoering heb je meer ruimte om het blok heen.
Als je een 1400 cc motor hebt, dan heb je wel een stuk meer ruimte.
1.6 TRi moet je dus niet hebben -> multipoint en een verbruik van 1 op 11 gemiddeld
Dan rijd je nog netjes, 1 op 11.
Metro2005 heeft nog nooit in een 16v gereden, en een vergelijk met zijn oude GTi (die van mij is nu) is er echt niet, ja gaat 10 keer zo hard, een 16v.
Mijn suggestie, ga gewoon rijden met een aantal auto’s.
Die 1600 van 1000 euro is interessant, weinig kilometers, dus dat is een optie, maar staar je niet blind op een auto.
En voor wat betreft onderhoud, je moet het gewoon treffen, meer is er niet aan.
Succes met je keuze, en doe nou geen impuls aankoop, maar overweeg rustig, en overleg met je vriendin, want jullie zullen er toch samen mee gaan rijden uiteindelijk he
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Een GTI verbruikt 1 op 10,5 sinds de 5 weken die ik hem nu heb.
Een 1.4 gebruikt 1 op 13,5.
Of de reparaties van een GTI duurder zijn weet ik niet. Wel vind ik zelf dat er onder de motorkap nog wel redelijk veel ruimte is (zeker ten opzichte van de nieuwe auto’s). En dan heb ik ook nog een airco. Bij een 4 WD heb je volgens mij wel weinig ruimte omdat dan achter het blok ook nog het een en ander zit.
Re: BX of xantia
Bram schreef:metro2005 schreef:Wat zouden jullie kiezen? Ik wil graag comfortabel rijden (bx) maar ook niet elke maand in de garage staan (xantia )
BX diesel of benzine ? :photo
Naar welke brandstof gaat je voorkeur dus uit…..ik sluit me aan bij het verhaal van Sanspareil…....over de BX diesel, v.w.b. de WB, verbruik.
Verder maakt het weinig uit qua reparatie’s (kosten) aan het HP-systeem met een Xantia.
denk dat het toch maar gewoon een benzinemotor wordt.
diesels heb je bijna niet in turbo uitvoering en lpg wagens zijn bijna llemaal 1.4 motortjes met gigantische kilometerstanden.
aangezien ik graag een bixxie wil kopen die lang mee kan wordt het dus een benzine.
ik zit net op het omslagpunt dat lpg en benzine interessant gaan worden maar benzine is ook nog goed te doen. (rond de 20.000 per jaar waarvan ook nog een kilometer of 7000 van in het buitenland (waar de lpg aardig duur / niet te krijgen is en benzine redelijk voordelig)
een 16v bx is wel een leuke optie maar ten eerste zijn die redelijk zeldzaam (alhoewel ik er wel een paar te koop heb zien staan) en hebben ze vrij veel gereden meestal. Ook ben ik bang dat die vaker afgetrapt zullen zijn, en ten slotte: die zijn stugger geveerd als een 1.4 / 1.6 bx en ik wil maximaal comfort
vriendin hoeft er niet perse mee te rijden, die heeft sinds kort zelf een auto, een mitsubishi * kuch * colt * kuch
ze wou geen helaas geen citroen. had een aantal redenen waaronder de versnellingbakken van citroen die gewoon een stuk zwaarder gaan als bij jappen. en aangezien ze een muisarm heeft was dat niet zo’n succes.
bovendien wou ze een auto die gewoon altijd werkt en weinig kost.. tja ook dan moet je nou eenmaal geen citroen hebben.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
wou ze een auto die gewoon altijd werkt en weinig kost.. tja ook dan moet je nou eenmaal geen citroen hebben.
Kuch, mijn bxen doen het altijd hoor.
easternnl schreef:wou ze een auto die gewoon altijd werkt en weinig kost.. tja ook dan moet je nou eenmaal geen citroen hebben.
Kuch, mijn bxen doen het altijd hoor.
tja ok, doen het altijd wel maar kosten in verhouding aan reparaties nou eenmaal meer.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Er staat nog een gti op lpg te koop.
Nee hoor, ik weet niet waarom je hem weg gedaan hebt, maar hij rijdprima, ff kleppen stellen, en hij rijdt weer perfect.
En al 9000 km inmiddels.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.