karel schreef:Als er een vacuum-lek is gaat er geen lampje branden.
Alleen als een sensor elektronisch defect is zal de ecu dat merken.MAAR dat geldt dan weer niet voor de lucht- en motortempsensoren, die kunnen defect zijn of los hangen zonder dat de ecu dat merkt.
Wat wel vaak voorkomt is dat de draadjes aan de motortempsensor onder de peilstok verbrokkeld zijn, waardoor hij de hele tijd in koudeloop gaat. Als de motor warm is loopt ie dan niet meer fijn stationair.Resetten is inderdaad wat je zegt: de accupool even los laten bungelen.
Ik kijk zaterdag dan even naar dat kabeltje aan de MAP sensor, daar zit in ieder geval een scheurtje in bij de map sensor zelf, maar de laatste keer dat ik checkte was het niet door en door.
Voor wat betreft die motortemperatuursensor, ik heb deze sensor nog nooit zien zitten, zit ie aan de bovenkant van het blok (achterzijde), of zit ie helemaal beneden, ter hoogte van de oliepijlsensor? De draadjes van die oliepijlsensor zijn vrij krokant, maar zijn wel nog goed… Is het zinnig/schadelijk als ik de stekkers naar de sensoren losmaak (1 per keer), en wanneer de motor niet slechter gaat lopen dat ik dan kan concluderen dat die sensor defect is? of is het te vroeg om te concluderen dat een sensor defect is?
De motor blijft niet in de koude-loop mode, want als ik start loopt ie ongeveer op 1500 rpm, en na 20 minuten gelopen te hebben zakt het dus naar (normaal) 1000, nu schommelt het tussen 1000 en 1200. Wat wel opvalt is dat ie langzaam klimt naar 1200 en dan in 1x terugvalt naar 1000.. dan weer langzaam naar 1200 en snel terug naar 1000.
Benzineverbruik is overigens wel redelijk normaal, 1 op 10 rijdt de chic normaal. Wat me wel opviel, vanmorgen stond de auto met warme motor eventjes stil (2 minuten), en na een tijdje dat zenuwachtige gedrag vertoond te hebben ging ie toch weer netjes naar 1000rpm, zonder te kwakkelen…..
De motortempsensor zit aan de achterzijde van het thermostaathuis, daar kun je geweldig goed bij, ahum . De sensor en zeker de bedrading kun idd aardig rot zijn, dat laatste is op het oog te beoordelen.
ECU kun je ook resetten door pin 2 van je ecu 10 sec. te verbinden met massa, hoef je je radio ook niet opnieuw in te stellen . Procedure van uitlezen en resetten staat hier wel ergens beschreven.
@deur63: het injectiesysteem is zo grappig teruggekoppeld dat het moeilijk is zonder foutcodes oorzaak en gevolg te onderscheiden. De lambdasensor speelt ook nog een partijtje mee in het hele verhaal.
Het motortoerental is bij deze motor niet voor niets niet-afstelbaar…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Dit lijkt verdomd veel op het probleem waar ik al een hele tijd mee rond rijd, al is bij mij het verhoogde toerental een stuk hoger (gaat op en neer tussen 1500-2000 toeren). Bij warme motor is het inderdaad voorbij. Ik ben erg benieuwd of je de oplossing van het probleem hebt gevonden, dit zou mij ook wel eens erg kunnen helpen.
Op dit moment ben ik op zoek naar een andere stappenmotor omdat ik altijd dacht dat dit de oorzaak zou moeten zijn. Deze is ooit al eens schoongemaakt en dat hielp dus ook maar bijzonder kort.
Het kan mogelijk ook karakter zijn.
Ik heb ook een 16TGI break gehad; ik heb er niet erg veel mee gereden. Maar dat ding liep probleemloos en absurd zuinig, maar het toerental wapperde soms wel spontaan rond waarden waarvan de wenkbrauwen fronsten.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Het kan mogelijk ook karakter zijn.
Ik heb ook een 16TGI break gehad; ik heb er niet erg veel mee gereden. Maar dat ding liep probleemloos en absurd zuinig, maar het toerental wapperde soms wel spontaan rond waarden waarvan de wenkbrauwen fronsten.
Ik zal mezelf maar toevoegen aan de club, die TGI van mij doet dat ook spontaan wel eens zomaar naar 500 toeren zakken, 2000 toeren in chokestand enz…
Ik heb er wel rust in gevonden en denk dan zal wel de aard van het beestje zijn, het blijven net wat jullie al zeggen auto’s met karakter.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Chokestand? Nou die heb ik gelukkig niet.
Mijn motor doet het overigens alleen bij koude motor, dus het is wel enigzins te ‘timen’ hoelang de auto het doet. Na ongeveer een kwartiertje rijden naar m’n stage was de motor weer rustig bij aankomst.
Ik bedoel dus de automatische choke, die begint bij koud weer ergens ronde de 2000 toeren, als de motor op temp is dan draait die ergens rond de 900 a 1000 toertjes, maar valt wel eens zonder reden bij een stoplicht of zo naar de 500, en dat is wat aan de lage kant, klein stukje gas geven en het herstelt zichzelf wel weer naar normaal.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Het ding heeft geen automatische choke maar een stationair-regeling die ervoor zorgt dat de motor stationair blijft lopen.
Wat je altijd moet checken is 1. luchtlekkage rondom het inlaatspruitstuk en 2. de draden naar de sensoren onder de peilstok.
Ook het luchtklepje (ding met 2 draadjes wat in de slang naar het rechter binnenscherm zit) doorblazen kan wel eens wat helpen.
Als dat klepje openstaat trekt hij nl damp aan via het damptankje in het rechter spatbord, wat weer aan de kan in het achterscherm hangt, en die weer aan de tankhals.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Nog nieuws de laatste weken omtrent het stationair lopen? Bij mij is het niet verholpen na het inbouwen van een andere tweedehands stappenmotor, deze leek echter bij het op contact zetten van de auto en nog niet gemonteerd veel beter te werken dan de oude.