Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Onlangs heb ik als vervangingsblok voor mijn DY3 motor een blok kunnen kopen die volgens de verkoper uit een DSuper/Dspecial kwam.
Nu heeft mijn eigen motorblok een type-aanduiding op het blok staan: DY3.
Op het vervangingsblok is het type-aanduidingsplaatje onvindbaar. Wel staat er op de zijkant aan de inlaatzijde de volgende omschrijving in de onderkant: DX 114. 1A
Is uit deze omschrijving af te leiden welk type blok ik heb, en of deze (met of zonder aanpassingen) als vervanging voor een DY3 kan .
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Volgens mij past het allemaal wel, als je je oude versnellingsbak overzet moet je vliegwiel en drugroep/koppelingsplaten meenemen.
De bewuste code zal het onderdeelnummer zijn.
De plaats van de verdeler-as kan verschillen, voor- of achterkant van de motor. Er zijn natuurlijk wel meer verschillen voor wat betreft spruitstukken en carburatie, maar als je complete set hebt past het wel in de motorruimte. Uit het foto-tje maak ik op dat je de inlaat ook moet overzetten?
Heb zelf deze winter een DY3 vervangen door een DV, die is ietsje anders, maar zit er nu wel in.
Zie topic onder “Eva….”
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Volgens mij heb je het gietnummer van het blok gevonden. Daar kan je niet uit afleiden wat voor blok je hebt.
Citroen!
Herkenbaar fenomeen. Mijn typeplaatje ontbreekt ook, dus heb geen idee wat voor blok het is. Inderdaad staat er naast het inlaatspruitstuk een nummer dat met DX begint, maar wat ik mij afvroeg: op de cilinderkop, onder het kleppendeksel zag ik tijdens het kleppen stellen ook een nummer staan:
DX II 2101 A
Betekent dat: DX2, 2100 cc? Dan ben ik er naemlijk uit, maar misschien ook niet.
Iemand een idee?
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
De code DX 114.1A kan dan inderdaad een gietnummer van het blok zijn.
Op de volgende site heb ik informatie gevonden over type’s motoren en de verschillende uitvoeringen. Verhelderend.
Aan de hand van dit verhaal en de uitleg van de vorige eigenaar is de kans groot dat het een DV3, DY2 of DY3 blok is.
Zijn er uiterlijke verschillen tussen deze blokken, waardoor te achterhalen is welk blok ik in mijn DS ga zetten. Zo op het eerste oog lijken de blokken veel op elkaar.
Als onze boot klaar is met onderhoud, is mijn dame aan de beurt voor deze transplantatie. Dit zal vanaf begin Mei het geval zijn.
Tot die tijd wil ik proberen zo veel mogelijk informatie te vinden om zo logisch en stapsgewijs mogelijk aan het werk te kunnen.
Het blok wat ik nu gekocht heb is enkele jaren geleden uit een rijdende DSuper of DSpecial gekomen.
Het is de bedoeling om de motor om te zetten.
Of de versnellingsbak gelijk mee gaat weet ik nog niet. De huidige bak is nog goed(behalve een licht gierend geluid in de 4e versnelling)
Wat is verstandig om te doen??
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
robert & marieke schreef:
Of de versnellingsbak gelijk mee gaat weet ik nog niet. De huidige bak is nog goed(behalve een licht gierend geluid in de 4e versnelling)
Wat is verstandig om te doen??
Als je enigszins budget hebt dan de 2 bakken loshalen (moet je toch doen i.v.m. vernieuwen koppelingsplaten) en na laten kijken door specialist. Het is zo zonde als alles gemonteerd is en je bak is gammel.
Als je geen budget hebt: iene miene mutte doen en hopen, bidden en duimen dat het goed uitpakt.