Hallo allemaal,
Afgelopen zaterdag heb ik mijn eigen saxo gekocht! Na lang wikken en wegen en kijken welke ik wilde en wat het perse moest hebben, ben ik binnenkort de eigenaar van een Saxo 1.1i SX 5-deurs uit 1998 met 114k op de klok.
Ik kan uiteraard niet wachten tot ik hem heb en ben de afgelopen dagen flink hier aan het lezen geweest. Zijn namelijk wat dingen die ik wil doen, of nou ja eigenlijk alleen maar de speakers. Schrok wel toen ik las dat je het hele deurpaneel er af moest halen, maar gaat vast wel goed komen.
Andere vraagje wat ik heb, maar nog niks over heb gevonden is de karakter van de motor. Tijdens het proefrijden viel mij op dat hij niet zo graag oppakt vanuit lage toeren, zeg maar onder de 2200-2500 toeren. Dat is wel iets wat ik gewend ben uit mijn ouders auto en iets wat ik ook wel lekker vind. Ben niet iemand die van veel toeren houd bij normaal rijden, rij een beetje volgens het “nieuwe rijden”. Nu is mijn vraag of dit normaal is bij de 1.1i of dat hij misschien nog los moet komen. Voor zo ver ik weet heeft hij niet lang stil gestaan. Zou het evt ook helpen om een injectorenreiniger aan de benzine toe te voegen? Iemand daar ervaring mee?
Als het goed is, moet nog wel bellen, ga ik hem aankomende zondag ophalen. Helaas kan het niet eerder ivm school:(. Dan zal ik ook foto’s plaatsen als daar naar gevraagd wordt!:D
Groeten!
Music is like poetry.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Weet je hoe het met het onderhoud staat? Zo niet, dan zou ik eens wat standaard dingetjes vervangen. Olie en oliefilter, bougies, luchtfilter en brandstoffilter en dan kan je er voor de zekerheid nog een flesje injectiereiniger bij gooien. Nou moet ik zeggen dat de 1.1 niet echt een snelheidsmonster is, maar het zou wel prettig moeten kunnen optrekken.
Overigens heb ik onder de Saxo van mijn vriendin een dieselbak geschroefd Dat rijdt wel een stuk relaxter. Je moet hem wat langer doortrekken, maar het toerental van 3200rpm in plaats van 4000rpm bij 120km/u is wel prettig. Ik denk dat de auto ook wel zuiniger zou kunne zijn, maar daar heb ik nog niets over gehoord.
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik heb wel alle boekjes erbij en hij heeft gewoon regulier onderhoud gehad. Wat er precies allemaal als is vervangen weet ik niet. Is dat makkelijk zelf te doen? bougies, filters etc? Ik heb nog nooit aan een auto gesleuteld!
Music is like poetry.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Dat is best zelf te doen, ik doe het ook zelf Maar olie verversen is op straat zonder aftapplugsleutel wel lastig. Nou kost het ook niet zo veel om te laten doen, dan zou ik ook het benzinefilter laten doen en de slang tussen filter en injectie voor de zekerheid even door laten blazen. Bij mijn vriendin zat er allemaal blurrie en water in, het scheelde een hoop toen dat eruit was.
Eveneens ben ik tevens ook.
Nou, het wordt pas de 20ste dat ik hem kan ophalen. Zondag kwam de garage niet zo uit, eigenlijk ook niet zo gek.
Donderdag ophalen en dan even kijken naar die achterdeuren. Als ik een beetje door heb hoe ik die panelen los krijg gaan we meteen speakers kopen en een radio. En dan maar genieten he!
Music is like poetry.
gefeliciteerd!
Groningen heeft nog wel 2 aardige speakers en een op troens passende radio (stekkertechnisch) liggen, pb maar even bij interesse.
JagerEde schreef:Nou, het wordt pas de 20ste dat ik hem kan ophalen. Zondag kwam de garage niet zo uit, eigenlijk ook niet zo gek.
Donderdag ophalen en dan even kijken naar die achterdeuren. Als ik een beetje door heb hoe ik die panelen los krijg gaan we meteen speakers kopen en een radio. En dan maar genieten he!
Zoekt een mooie BX type 1, luxe uitvoering, donkere kleur
—-
XM: http://images.spritmonitor.de/263967.png
Heb hem gisteren opgehaald na lang wachten! Eindelijk. En wat een genot, hij rijdt echt heerlijk…
Tot gisteravond. Begon steeds meer herrie te maken en mijn vriend zei ook al, is je uitlaat wel goed? Gisteren toen ik thuis parkeerde vond ik het toch wel verdacht. Vandaag even naar de Profile gegaan voor een inspectie, blijkt de pijp die na de kat zit helemaal verrot te zijn en idd een gat te hebben, iets wat waarschijnlijk er dus pas net zit. Nou leuke verrassing hoor. Garage wilde niet doen, alleen kijken en dan kijken naar een goedkope oplossing voor mij. Ik wil het goed hebben, geen vertrouwen meer in die vent, dus laat het maar door Profile oplossen…
Wel jammer zeg. Is het trouwens een aandachts punt, het uitlaatsysteem? Met onze auto’s thuis hebben we er eigenlijk nooit problemen mee…
Morgen mag ik hem weer ophalen en dan zal ik wat fotos maken en plaatsen!:D
Music is like poetry.
zijn wel aandachgtspunten onder een saxo, maar uitlaat heb ik nog nooit echt gehoord,
nu kan een gaatje altijd voorkomen in een uitlaatsysteem, maar zo snel is dus niet goed gechecked door de dealer…
weet nietof de dealer is aangesloten bij de bovag? anders daar gaan klagen,
zelf zou ik (nu je al zegt: geen vertrouwen meer hebt in die vent) zeker even je auto door een onafhankelijke garage laten checken…
Even een opmerking:
Het is natuurlijk vervelend dat je auto, hoewel tweedehands, meteen na aankoop een gebrek vertoont. Maar wat betreft uitlaatdelen moet gezegd worden dat deze van het een op de andere moment kunnen gaan lekken, zelfs als deze er aan de buitenkant nog fris uitzien.
Natuurlijk zou het de garage wel sieren als dit onder een zekere ‘coulance’ verholpen zou worden, maar ik weet niet op welke basis jij de auto gekocht hebt (zo meenemen?).
voor je bougies kan je best bij auto5 terecht
voor 20€ monteren ze.
bosch super type 1 (100) prijs incl montage +-37.5€ effectieve werktijd 1 uur
of bosch super 4 510 +-60€ incl ontage
vervang deze om de 30000 km
btw denk aan je distributieriem ten laatste vervangen op 120000km !!!!!
“niet zo graag oppakt vanuit lage toeren, zeg maar onder de 2200-2500”
een beetje ron 98(super 98 ) zal helpen kuis je luchtfiler ook maar ineens dit kan je zelf doen in 15minuten op je gemak
als je de oliedop erafhaalt zie je dan “mayonaise”? indien ja olie vervangen als de bliksem
als je dit zelf wil doen kan je eventueel een oliepompje kopen voor 10€ om zo de olie leeg te pompen. tip voor aankoop olie koop geen huismerken maar ga voor total-fina , castrol,mobile , ...
10W40 moet je hebben
Thanks voor de tips. Uitlaat is inmiddels al gerepareerd, dus dat is mooi…
Wat mij nu weer overkwam, iemand rijdt de auto binnen! Mijn broer reed van mijn oma naar ons huis, even testen, en we zijn bijna thuis en iemand snijd de bocht af, ziet ons niet en knalt rechts voor der in. Gelukkig niet total loss, denk ik, maar wel de koplamp kapot, gril, motorkap, bumper en spartboord… Ik baal echt als een stekker…
Je zou kunnen zeggen dat het mij niet gegund is, de auto
Music is like poetry.
zonde!
1 van de redenen dat ik heb gezegd: NIEMAND rijd in mijn auto! behalve ik
hoop dat schade verholpen kan worden voor je…. of je moet het zelf willen/kunnen doen…
Ben niet boos op mijn broer, had mij net zo goed kunnen overkomen. Reed voorheen ook zo vaak in zijn auto. Hij altijd maar zeggen: Wel voorzichtig he! en nu gebeurt er dit…
Als het goed is wordt het betaald door de verzekering van die andere… laat het repareren. Zelf doen is te hoog gegrepen…
Music is like poetry.
spijtig dat je dit voor hebt niets aan doen .
laat door een specialist ook even nazien of je koelingplaat en radiator nog degelijk kunnen functioneren. moet mooi recht in alle richtingen hangen radiotor moet als je er met de hand aandraait geen ratel geluid geven (vergeet ook de koelvloeistofreservoir niet te controleren op lekage)
de gril, spatbord , koplamp kan je normaal zonder veel moeite monteren (vraagt wel wat tijd)
als ik me niet vergis hangt de bumper met 2 vijzen vast je kan ook proberen deze terug recht te trekken
ps je batterij kan ook beschadigd zijn door de schok !! Hellaas merk je dit niet meteen
K_saxo: Bedankt voor die tips. Ik had eerder die dag idd gezien dat de radiator erg ver naar voren zit, meteen achter de gril. Dat ga ik dus even controleren als ie gemaakt is. Voor de rest ga ik niks zelf doen, dit wordt echt verzekeringswerk. Ben 20jaar en heb niet het geld om alles zelf te gaan doen, vooral ook door die uitlaat die er ook nog eens bij kwam…
Trouwens, ik heb toen ik hem kreeg getankt met BP 98 Ultimate. Hij rijdt daar wel veel lekkerder op dan toen ik proef reed, waarschijnlijk dus euro 95. Om dat te testen ga ik de volgende keer BP 95 tanken…
Music is like poetry.
iok rij altijd BP 95, gewoon normale brandstof..
bandjes op spanning houden en rijd net zo lekker!
(vandaag 0.5 bar in iedere band erbij! )