Wie kan me helpen,
ik zou graag een velleman alarmkit inbouwen in mijn xsara VTR met boordcomputer, hiervoor heb ik de + en - pool uiteraard nodig, maar ook een constant signaal als de deuren vergrendeld zijn, zodat dan pas het alarm geactiveerd wordt. Uiteraard van accessoires neem ik ook aftakking zodat ik nog steeds met de deuren op slot kan rijden of radio luisteren, anders zou ik voor heel veel herrie zorgen als ik mijn deuren op slot laat
Helaas vind ik nergens de juiste draad, het lijken er wel honderden te zijn,
Ik denk dat er een kilometer koperdraad in mijn auto ligt
electronica, uitgaan, muziek
Slecht nieuws voor je: je vraagt naar een van de moeilijkst verkrijgbare dingen. Ben d’r ook al een tijdje naar op zoek zonder resultaat…
erg gewoon hè
Bestaat er dan geen onderhouds en reparatiehandleiding van deze wagen?
snik snik
electronica, uitgaan, muziek
fff op google gekeken ..........2 min….....
het isbn nummer fff opgeven bij een boekwinkel en klaar is….....kees
of je wacht fff tot de citro-beurs….........meende mij te herinderen dat daar 1 danwel 2 handelaren zijn in boeken van Haynes
heb zelf al de xm,bx van haynes (2e hands citro-beurs €15,- p/st ops: )
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
is dit boek ook voor de nieuwe Xsara met multiplex bedrading?
Nee dit boek is helaas voor Xsara’s zonder multiplexbedrading, tot en met modeljaar 2000. Ik heb hierover al correspondentie met Haynes gehad, een boek voor de nieuwere Xsara’s hebben ze niet. Ik heb ook gevraagd of het Haynes Picasso boek info bevat die voor “gewone” Xsara’s interessant zou kunnen zijn, maar ook dit is niet het geval.
Reactie van Haynes:
Thank you for your email.
Unfortunately we do not publish a manual for your vehicle. It may be worth contacting your local Citroen dealer.
Haynes raadt aan om het bij de Citroën dealer te vragen. Heb ik nog niet gedaan, maar het lijkt mij dat die nou niet zo happig zijn om dat soort info te verstrekken. Dus helaas citroen23, hier hebben we niets aan .
Vroem
Ik heb eens een rondleiding gehad bij een citroëndealer,
heb ook de mappen vol elektrische schema’s gezien…
er is zoooveel verschil per model en per jaar, dat je best eens bij de dealer kan gaan vragen of je er eens in mag kijken.
Vroem schreef:Dus helaas citroen23, hier hebben we niets aan .
ho ho,.............arjan_verkade heeft het opeens over Xsara met multiplex bedrading. dit werd in de voorgaande stukjes niet genoemd ook werd hier niet gesproken over bouwjaren
dus nu zoeken jullie een boek na 2000 : oke,.............
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Daar heb je gelijk in, maar Xsara VTR Boy had het over een boordcomputer dus ik ging er eigenlijk een beetje vanuit dat hij ook multiplexbedrading heeft? Of sla ik de plank nu volledig mis .
Vroem
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Vroem schreef:Daar heb je gelijk in, maar Xsara VTR Boy had het over een boordcomputer dus ik ging er eigenlijk een beetje vanuit dat hij ook multiplexbedrading heeft? Of sla ik de plank nu volledig mis .
zo dacht ik ook namelijk
Inderdaad mensen, het is een Xsara van bouwjaar eind 2002, dus eentje met boordcomputer en multiplex bedrading grrr
Een andere optie was een aftakking maken vanaf de sigarettenaansteker, en gebruik maken van de knipperled, die enkel brandt als de deuren met de transponder afgesloten worden .
Helaas kan ik niet aan de stekker/bedrading van die led die knippert in de knop van de vier knipperlichten, in het centrum van het dashbord, dus net naast de ventilatierooster.
Ik heb natuurlijk maar snel even gezien, wou mijn interieur namelijk niet beschadigen
Weet iemand in welke volgorde ik dit kan demonteren? of moet alles daarvoor eruit?
electronica, uitgaan, muziek
Xsara VTR-Boy schreef:Inderdaad mensen, het is een Xsara van bouwjaar eind 2002, dus eentje met boordcomputer en multiplex bedrading grrr
Een andere optie was een aftakking maken vanaf de sigarettenaansteker, en gebruik maken van de knipperled, die enkel brandt als de deuren met de transponder afgesloten worden .
Aftakking vanaf de sigarettenaansteker moet idd geen probleem zijn, maar ik weet niet of het nou wel zo verstandig is om het “deuren gesloten” signaal van die knipperled te pakken. Dit is namelijk ook de indicator van je startonderbreker en dat wordt geregeld door je BSI en ik weet niet of en hoe die erop reageert als jij er ineens allerlei “vreemde” elektronica aan gaat knopen.
Xsara VTR-Boy schreef:Helaas kan ik niet aan de stekker/bedrading van die led die knippert in de knop van de vier knipperlichten, in het centrum van het dashbord, dus net naast de ventilatierooster.
Ik heb natuurlijk maar snel even gezien, wou mijn interieur namelijk niet beschadigen
Weet iemand in welke volgorde ik dit kan demonteren? of moet alles daarvoor eruit?
Kan ik je ook niet mee helpen, zover ben ik nog niet gekomen met slopen (eh… netjes demonteren )
Overigens vraag ik mij af of het überhaupt wel mogelijk is om zo’n alarm in een gemultiplexte auto in te bouwen zonder storingen te krijgen (ik zeg niet dat het niet kan, ik vraag het mij alleen af : ). Citroën noemt in hun accessoirefolder voor de Xsara , pagina 6, bijvoorbeeld expliciet dat het alarm via of in ieder geval in combinatie met de BSI gaat. Iemand hier ervaring mee?? Ik neem aan dat er op de VTR van Lodie toch wel een alarm zit (zie hier ).
Vroem
ah dat moet wel werken hoor,
onder de stuurkolom, net onder de zekeringenkast die zich daar bevindt, zit een interessante electronische unit, vandaaruit worden de deuren gestuurd, net als de startonderbreking en zo
, ergens van die wirwar aan kabels moet dus ook die bewuste knipperled aangestuurd worden, alleen weet ik niet welke, en lukrak gaan zoeken, daar heb ik echt geen zin in
ohh heb het alarm effe aangesloten op de accu hoor, motor gestart en zo, loopt lekker, geen rare boodschappen van de boordcomputer, heb nog RF-zender ontvangertje liggen waarmee je dat alarm kan aansturen, maar zou belachelijk zijn om twee zendertjes aan je autosleutels te hangen, eentje voor deuren (citroën) en het andere van velleman in mijn geval, snik snik,
phh er moet toch een mogelijkheid bestaan? grrrr
electronica, uitgaan, muziek
Helaas maakt de Multiplex het bijna onmogelijk om zelf creatieve oplossingen toe te passen, zonder dat je problemen krijgt. Storingen en/of defecten aan dit systeem en de BSI kunnen een dure grap worden.
Wellicht is een stukje electronica dat de accustroom in de gaten houd een oplossing? Wanneer je de motor afzet en de boel op slot doet daalt het stroomverbruik, gebruik dit als signaal om de alarminstallatie te activeren. Bij het openen van de deuren stijgt het stroomverbruik, gebruik dat als signaal om de boel te deactiveren. Een kant en klare oplossing is dit niet, je zult zelf e.e.a. moeten uitzoeken en creatief moeten zijn.
Suc6
Klopt dat is een mogelijkheid,
helaas houdt het alarm de accu ook in de gaten op spanningswijzigingen door stroomverbruik,
Je zou zeggen 12V constant neem ik om het alarm te activeren, helaas, als je dan rijdt, zet heleboel accessoires aan zoals lichten, achterruitverwarming, zetelverwarming, ... dan gaat de accu door zoveel verbruik ook rond die spanning hangen en onherroepelijk alarm slaan…
Pff ik geef het op,
weet iemand wat het kost om een alarm in te bouwen door een garage?
wel met een schokdetecter, zodat mijn alarm afgaat wanneer iemand onheil uitspookt aan mijn wagen
electronica, uitgaan, muziek
De Multiplex techniek maakt het de zelf-sleutelaars onder ons erg lastig
Ik verwacht in de toekomst alleen maar kassa kassa en nog eens kassa voor de dealer
Heb je al eens aan een dealer gevraagd of er niet ergens een uitgang is die word aangestuurd nadat je de auto op slot doet met de AB?
Wellicht dat dit geactiveerd kan worden in de BSI?
Om een goed antwoord op deze vraag te krijgen kun je het beste proberen om een monteur met relevante kennis te pakken te krijgen. De verkopers en het balie-personeel weet niet zo veel of wilt niets vertellen.
Ik weet niet hoe het in Belgie is, maar hier in NL is Citroen niet gewild onder de dieven, VW en Opel zijn het meest in trek.