Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Volgens mij schakelt de aanjager van mijn BX 1.4 veel te laat aan. Na 15 km rijden en daarna 10 minuten fileschuiven zou je verwachten dat de fan aanslaat.
N.B. De sensor werkt (is al vervangen) en de ventilator slaat ook aan als de draden van de sensor worden doorverbonden. De radiateur wordt goed warm dus de thermostaat functioneert ook.
Wat kan hier aan de hand zijn? Kun je misschien ergens instellen bij welke sensorweerstand de aanjager aanslaat?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Voor zover ik weet is dat niet in te stellen, de sensor maakt contact bij een vooraf ingesteld temperatuur. Ik zou eens controleren hoe warm de motor wordt, zo snel gaat die fan nou ook weer niet draaien.
Eveneens ben ik tevens ook.
Na 15 km rijden en daarna 10 minuten fileschuiven zou je verwachten dat de fan aanslaat.
Waarom zou je dat verwachten? Zowel bij mijn 16 TGI als 19 GTi hoor je de fan eigenlijk nooit aanslaan. Zeker niet bij de huidige temperaturen. Ofwel omdat ie dus niet aanslaat (en de watertemp. gewoon normaal blijft), ofwel omdat je ‘m niet hoort draaien.
Lijkt mij dus dat ie gewoon doet wat ie moet doen, lekker afblijven dus!
bij mij het zelfde, de 1.6 automaat wil wel eens aanslaan na een ritje a27 en centrum utrecht tijdens spitsuur, maar de gti heb ik nog nooit gehoord, beide thermostaat en sensor nieuw.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mijn GT hoor ik ook nooit
Af en toe vraag ik me af of het nog wel goed is
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
die 1.6 TZi die ik had hoorde je helemaal niet omdat die fan zo stil was.
bij mijn 1400 duurde het erg lang voordat deze aansloeg, zo’n motor wordt op zich al helemaal niet makkelijk heet.
Bij mijn 1400 bx ging deze geregeld aan in de stad, verder geen koelingsproblemen. Op mijn Ax met TU-blok zie je de meter tamelijk snel oplopen, het is ook maar een klein blokje met dito koelsysteem.
Ik vond dat het gezien de meter wat te lang duurde voordat de ventilator aansloeg en kan daarom de ventilator van binnenuit bedienen .
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik begin toch de thermostaat te verdenken… gisteren sloegen de eerste walmen al uit de dop maar de radiator was nog steenkoud.
Waar zit dat geval ergens? Dan kan ik ‘m eens doorspoelen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
eruit halen en vervangne
kost paar euro scheeld een hoop gelazer
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Volg de bovenste slang van de radiateur naar het motorblok, daar zul je twee schroefjes zien. Haal deze los en daar zit de thermostaat. Denk eraan het kvs-systeem weer goed te ontluchten!