Aankoop ZX ?
Wilan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 22-10-2006

Gepost: 20 maart 2008 06:28 PM

Hallo allemaal,

Aangezien m’n BX break tzd er binnenkort uitgaat Crying or Very sad  ben ik op zoek naar een waardig vervanger. Aangezien ik momenteel niet zoveel kilometers maak denk ik aan een benzine uitvoering. Mijn eerste gedachte ging uit naar een Xantia break, maar die zijn vrij zwaar en het brandstofverbruik is niet zo gunstig. Nu kwam ik deze ZX tegen:
http://link.marktplaats.nl/155816470
Zo op het eerste gezicht vond ik ‘m er wel aantrekkelijk uitzien. Maar nu lees ik hier dat de 1.8 l motor niet zo betrouwbaar is, en dat de 16V nog weer wat storingsgevoeliger is. Nou ben ik juist op zoek naar een betrouwbare ‘geen gezeur’ auto, maar ik ben ook gewend aan het comfort van de redelijk snelle TZD.
Hoe zit dat met die motor ?! (en de rest van de auto…)

Groetjes,
een dolende (bijna) ex-BX-er…  Confused

Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9

Profiel  
 
Loutre
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 11-03-2008

Gepost: 24 maart 2008 01:10 PM
  [ # 1 ]

Zo’n 1.8 16V motor is een hele betrouwbare motor hoor. Het enige wat vaak kapot gaat, is het bobineblok. Maar die kan goed al vervangen zijn, gezien de kmstand. Er zijn genoeg Xantia’s met dit motorblok die meer dan 3 ton gereden hebben. Het grote voordeel van dit motorblok is dat er hydraulische klepstoters in zitten, waardoor er geen kleppen meer gesteld hoeven worden. Dat spaart zeker t.o.v. de 1.6 en 1.8 8V motoren toch weer een hoop centen uit, aangezien bij deze motoren kleppen stellen veel werk en dus tijd kost.

Het is juist jammer dat die 1.8 16V niet wat vaker in een ZX aan te treffen is, het is nl. een heel soepel motorblok met veel kracht voor een ZX. Je zult gaan merken dat ie een stukkie sneller is dan de TZD.

De ZX break is een niet erg gewilde auto, dus verkoop ervan is denk ik nogal moeilijk. Naar mijn idee is dit meer een auto met een prijskaartje genaamd “wat de gek ervoor geeft”. Kmstand is niet laag te noemen, dus ja, ik zou er wat minder voor over hebben dan de vraagprijs. Natuurlijk hangt alles af van de staat van de auto, zowel exterieur, interieur als ook technische delen.
Qua veercomfort is het natuurlijk geen BX (geen hydrauliek), maar is best comfortabel geveerd. De stoelen in dit model ken ik, die zitten iig. prima.

Reken er trouwens wel op dat de brandstofkosten een stuk hoger zijn dan bij een (BX) diesel, wegenbelasting is wel weer lager (rond de 100 euro per kwartaal)... het is maar net hoeveel je rijdt op een jaar. Deze 1.8 16V motor rijdt overigens prima op gas, maar een ZX break met een 16V motor op lpg is denk ik niet te vinden. Mocht je er 1 vinden, doe er dan 1 met G3 op kenteken, dan blijft de wegenbelasting laag.

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 24 maart 2008 02:09 PM
  [ # 2 ]

Of laat een installatie inbouwen (omslagpunt ligt vrij laag en deze motor is inderdaad G3-gehomologeerd).
ZX (Break) is inderdaad geen populaire/courante auto, dus mogelijk is er echt nog wel onderhandelingsruimte.
Ik kan je vertellen dat qua ruimte (achterin) de ZX Break het misschien nog wel wint van de BX Break?! Ik vermoed dat je de stoelen nog wel het meest gaat missen… Wink

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
Wilan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 22-10-2006

Gepost: 24 maart 2008 10:36 PM
  [ # 3 ]

Zaterdag wezen kijken. De auto ziet er netjes uit (wel verrookt) maar heeft met achteruitrijden denk ik een keer een paaltje gepakt (zat een scheur in de achterklep). Helaas waren er een paar dingen die mij een wat ongemakkelijk gevoel gaven. De motor was loeiheet toen ik aankwam (hij wist hoe laat ik kwam), zodat ik ‘m niet koud kon starten. Toen ik daar een opmerking over maakte was het argument dat z’n broer er net mee naar het tankstation was geweest om er wat benzine in te gooien. Dat kan dan niet veel geweest zijn, aangezien de brandstofmeter op leeg stond en het lampje brandde…  Confused
Volgens de advertentie is de auto dealeronderhouden en zaten de onderhoudsboekjes erbij. Volgens hem staat dat standaard bij àl z’n advertenties en was dat nou net bij dèze niet zo… Rolling Eyes
De sticker van de distributieriem ontbrak ‘waarschijnlijk weggewassen’  Surprised maar hij zou bij de vorige eigenaar ‘een oude man die hierachter woont’ nog even navragen, ook voor reparatiebonnen.
Ik heb er nog een stukje mee gereden. Voelde verder wel goed, motortje loopt lekker. De maat van de auto is voor een BX-er wel een beetje wennen. En de vering… Ach, er ligt tegenwoordig toch overal asfalt dus daar kan ik wel mee leven.
Met inruil van m’n BX zou ik nog 1150 moeten bijbetalen. Maar hij zou eerst nog wat bonnen proberen te achterhalen vooral ten aanzien van de distributieriem.
Eenmaal thuis heb ik de kilometerstand uit de advertentie gecontroleerd bij de NationaleAutoPas: Ongeldig. Shocked  Hmmm. Toen sloeg de twijfel toch ècht toe. Na een nachtje slapen besloten om er vanaf te zien.bye
Vandaag had ik de handelaar aan de telefoon en heb hem verteld van de km-stand. Volgens hem was de auto recent nog bij een garage geweest en was de stand bijna 200.000 in plaats van de 195.000 in de advertentie, vandaar dat de NAP 195.000 afwees…. Wie wil kan het voor een paar euro nog een keer bij het NAP proberen met 200.000 search

Maar goed. Ik was dus nog geen stap verder. Nog een keer alle advertenties voor een zx afgelopen, maar niks gevonden dat mij echt aansprak. very sad Teleurgesteld ben ik toen nog eens alle merken langsgelopen (benzine, break, open dakje, max 2000 Euro) en ben ik tegen een Peugeot 405 aangelopen (ja, sorry, geen citroen). Een particuliere verkoper, apk tot eind november, recent nieuwe banden en distributie, 2 liter motor, airco, open dak, leren bekleding , 170.000 op de teller en nauwelijks zwaarder dan een ZX-break of BX-break, met bijna evenveel ruimte als een BX-break…. Tja, dat klonk toch wel erg aantrekkelijk.
Vandaag maar even afgereisd naar het zuiden des lands en gelijk zaken gedaan. Nou moet ik ‘m alleen nog even overschrijven en hiernaartoe zien te halen (moet ik wel met de trein en bus. Auw Wink ).

Kortom, ik ben voorzien dance (wel merkontrouw huh, maarja. Had citroen de BX nog maar een paar jaar langer moeten produceren Cool ).

Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 24 maart 2008 10:42 PM
  [ # 4 ]

De 405 is een erg prettige auto, gefeliciteerd!

Tjee, die handelaar klikte wel echt álle vakjes aan van stout & fout?! Ongelooflijk dat er überhaupt nog mensen zijn die van dat soort verkopers een auto kopen?! Waar zat deze handelaar? Toch niet Apeldoorn en omgeving?

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
Wilan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 22-10-2006

Gepost: 24 maart 2008 10:46 PM
  [ # 5 ]
oudelut schreef:

De 405 is een erg prettige auto, gefeliciteerd!

Tjee, die handelaar klikte wel echt álle vakjes aan van stout & fout?! Ongelooflijk dat er überhaupt nog mensen zijn die van dat soort verkopers een auto kopen?! Waar zat deze handelaar? Toch niet Apeldoorn en omgeving?

Bedankt.
Tja, ‘t was wel een aardige jongen Wink  Maar ja, anders verkoop je ook niks Laughing  Hij zit trouwens in Soest.

Nou nog m’n BX op marktplaats zetten…

Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9

Profiel  
 
Wilan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 22-10-2006

Gepost: 24 maart 2008 11:23 PM
  [ # 6 ]

Tadaa !!!

http://link.marktplaats.nl/157956233

En nou maar hopen op een vlotte verkoop Laughing

Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 maart 2008 11:44 PM
  [ # 7 ]
Wilan schreef:

Kortom, ik ben voorzien dance (wel merkontrouw huh, maarja. Had citroen de BX nog maar een paar jaar langer moeten produceren Cool ).

Je hoeft je niet te schamen, Peugeot is ook PSA, en de 405 is een fijne auto en zo te lezen heb je een luxe uitvoering te pakken Razz
Dat de BX niet meer geproduceerd word is niet zo erg, stel je voor dat er dan nu nog meer van die hokken op de weg reden Laughing

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 25 maart 2008 01:20 AM
  [ # 8 ]
Wilan schreef:

Tadaa !!!

http://link.marktplaats.nl/157956233

En nou maar hopen op een vlotte verkoop Laughing

Ik had misschien een ander interieurtje geregeld en het leer los verkocht, daar worden soms woekerprijzen voor betaald. Mooie TZD Turbo verder!

Profiel  
 
Wilan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 22-10-2006

Gepost: 25 maart 2008 01:38 AM
  [ # 9 ]
B_iks schreef:

Ik had misschien een ander interieurtje geregeld en het leer los verkocht, daar worden soms woekerprijzen voor betaald.

Dat idee hebben al meer mensen gehad Wink  Ik wacht ‘t nog even af…

Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook