Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En via de onder druk staande veren die je klep omhoog houden!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Het schakelaartje werkt dus met een kogeltje dat “rolt” naarmate (door het openen van de klep) de hoek van de schakelaar verandert.
Is het niet gewoon zo dat het schakelaartje aanvankelijk op je scharnier onder een zodanige hoek zat gemonteerd dat het kogeltje, zeg maar, al in “aan” positie gerold was? En heb je nu, in de nieuwe situatie, per ongeluk het schakelaartje in de juiste hoek gemonteerd?
Volgens mij moet e.e.a. ook werken als je het schakelaartje op je scharnier monteert en dan draait tot hij werkt.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
ted.kampen schreef:Het schakelaartje werkt dus met een kogeltje dat “rolt” naarmate (door het openen van de klep) de hoek van de schakelaar verandert.
Is het niet gewoon zo dat het schakelaartje aanvankelijk op je scharnier onder een zodanige hoek zat gemonteerd dat het kogeltje, zeg maar, al in “aan” positie gerold was? En heb je nu, in de nieuwe situatie, per ongeluk het schakelaartje in de juiste hoek gemonteerd?
Volgens mij moet e.e.a. ook werken als je het schakelaartje op je scharnier monteert en dan draait tot hij werkt.
Ik denk dat jullie allemaal gelijk hebben (ik weet het wel zeker!)
Nu doet ie het zo ook ops:
Misschien eerst inderdaad in een verkeerde hoek gemonteerd.
Op naar de volgende klus, de achterruitverwarming
peter
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed gedaan.
Achterruitverwarming? Bijna altijd zijn de banen op de ruit geoxideerd en laten ze geen stroom meer door. Als je een rechterbuitenspiegel hebt, kan je ook wel zonder achterruitverwarming, toch?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
of koop een nieuwe ruit!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Een nieuwe ruit kan altijd nog, ik heb goede hoop om het weer aan de praat te krijgen.
Vanmiddag even met de multimeter aan de slag geweest, en ik meet 12v aan het begin van de ruit, waar de plus er op komt.
Het controlelampje gaat ook netjes aan.
Toen de weerstand gemeten, en die sloeg ook uit, maar aan het eind meet ik ook weer 12v dit moet toch eigenlijk 0 zijn?
Waarschijnlijk is de masa aansluiting niet meer 100%.
Iemand hier al ervaring mee gehad?
Peter.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Vrijuit rekenend: de ruitverwarming trekt ongeveer 12 Ampere, verdeeld over 20 (?) draadjes, dan moet er door elk draadje 0.6 Ampere gaan.
De weerstand van een draadje moet dan (V=I x R) 12 gedeeld door 0.6 zijn, dus 6 Ohm. De hele ruit heeft dan 6/20=0.3 Ohm.
De lengte van een draadje is ongeveer 1.5m, dus 4 Ohm per meter.
Kun je hier iets mee?
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Volgens mij zit het iets anders. Uitgaande van dat de getallen kloppen (12A en 20 draadjes) wordt het het volgende:
De draadjes zijn parallel geschakeld, dus je kan de weerstanden niet zomaar delen/optellen etc. Je moet 1/R steeds optellen. Daarbij is 12 gedeeld door 0,6 geen 6 maar 20.
Uiteindelijk kom ik dan op een weerrtand van de hele verwarming op:
12V/12A = 1 Ohm
En voor 1 draadje op:
12V/0,6A = 20 Ohm
En weer uitgaande van een correcte 1,5 meter, wordt dat:
20/1,5 = 13,3 Ohm per meter.
Leuke theorie, maar helaas zit ik ook met een niet werkende achterruitverwarming
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
ops: oeps…
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die achterruit-verwarmingen werken bijna nooit meer, omdat de banen op de ruit geoxideerd zijn. Dat kan je zien: Als de kleur van de brede verticale banen links en rechts op de ruit anders is dan de kleur van de smalle, horizontale banen, ben je meestal het haasje….
Citroen!
pavang schreef:Toen de weerstand gemeten, en die sloeg ook uit, maar aan het eind meet ik ook weer 12v dit moet toch eigenlijk 0 zijn?
Als je aan beide zijden 12 V meet, dan heb je waarschijnlijk een probleem met je aarde. Er loopt dan geen stroom en dus is er geen spanningsval over de draden, waardoor je aan beide zijden de accuspanning meet. Alle contacten even goed schoonmaken en dan de weerstand tussen het schuifstekkertje en de carosserie maar eens meten.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
ubogaart schreef:pavang schreef:Toen de weerstand gemeten, en die sloeg ook uit, maar aan het eind meet ik ook weer 12v dit moet toch eigenlijk 0 zijn?
Als je aan beide zijden 12 V meet, dan heb je waarschijnlijk een probleem met je aarde. Er loopt dan geen stroom en dus is er geen spanningsval over de draden, waardoor je aan beide zijden de accuspanning meet. Alle contacten even goed schoonmaken en dan de weerstand tussen het schuifstekkertje en de carosserie maar eens meten.
Dit is inderdaad ook mijn theorie, ik ga dit morgen eens proberen.
Wat een gave reacties trouwens! , sommige mensen hebben er echt voor doorgeleerd.
Eigenlijk kun je die achterruitverwarming maar beter uitlaten, want zo’n ding vreet stroom (dit is dus 12A x 12V = 144 Watt. 1 koplamp is ca 50 watt.)
Maar ja het is wel leuk als alles werkt.
Peter.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
pavang schreef:
.... Eigenlijk kun je die achterruitverwarming maar beter uitlaten, want zo’n ding vreet stroom (dit is dus 12A x 12V = 144 Watt. 1 koplamp is ca 50 watt.)
Maar ja het is wel leuk als alles werkt.Peter.
Probeer je nu te suggereren dat we beter 3 koplampen op de achterruit kunnen richten ????
Ik heb nog een universele liggen in de originele verpakking waar een Kadet op staat afgebeeld, zit nog in de folie maar heb eigenlijk nog nooit goed gekeken. Is misschien een optie ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Nou die achterruitverwarming doet het nog steeds niet (zal wel een nieuwe worden).
Maar nu ben ik op zoek naar 2 rolgordels voorin.
Moet ik daar voor naar Almere Cypharse?,en zijn die op zaterdag open?
Of is er in de regio Westland/Rotterdam nog een ander adres voor zulke spullen?
bvd Peter.
Chyparse is op zaterdagochtend open, maar ze sturen ook op.
Zit dan gewoon een rekening bij.
En je kan Konijnendijk eens proberen. Ik denk dat die het ook van Chyparse betrekt, maar je kan het dan wel meteen ophalen.
Succes, Rob.