Hallo,,
ik heb eens wat gelezen over kachelradiateurs etc… Die van mij is hoogst waarschijnlijk aangekalkt maar misschien kunnen jullie nog een suggestie doen.
Het zit namelijk zo, de kachel wordt lauw en niet gloeiend heet zoals ik het graag wil. Verder verbruikt ie een beetje koelvloeistof. De koppakking is al een keer vervangen dus daar ligt het niet aan (misschien herkennen een paar mensen me nu ).
Dit is aardig aan de prijs had ik al gemerkt aangezien de hele boel deruit moet. Verder had ik ook nog gelezen dat dit alleen veel werk is en niet moeilijk (of nemen ze me in de maling?).
Ik weet trouwens niet op hoeveel graden de thermostaat open gaat.
In afwachting op jullie reacties, gr Richard
kan je termostaat zijn komt je temperatuurmeter ook hoog genoeg ? grpet rob
Of er zit lucht in het systeem, is de koppakking pas vervangen? dan hebben ze wellicht het systeem niet goed ontlucht. Is volgens mij niet mogelijk bij de Xsara, slangen omgedraaid op de kachelradiateur? In iedergeval, als dit pas na het vervangen van de koppakking is gebeurd, dan zou je het moeten zoeken in verkeerde montage van een onderdeel.
robbedoes50 schreef:kan je termostaat zijn komt je temperatuurmeter ook hoog genoeg ? grpet rob
Die tikt de 90 wel aan en soms ff hoger…
ZX1.4i schreef:Of er zit lucht in het systeem, is de koppakking pas vervangen? dan hebben ze wellicht het systeem niet goed ontlucht. Is volgens mij niet mogelijk bij de Xsara, slangen omgedraaid op de kachelradiateur? In iedergeval, als dit pas na het vervangen van de koppakking is gebeurd, dan zou je het moeten zoeken in verkeerde montage van een onderdeel.
Ik weet wel hoe ik moet ontluchten iig, dat is toch ventieltje losdraaien op de kachelradiateur en motor draaiende?
En is omwisseling van de slangen moeilijk?
Alvast bedankt
Niet alleen het ventiel op de radiateur, maar ook die op de slangen die het schutbord ingaan (naar de kachelradiateur) en die op het thermostaathuis (meestal inbus), deze laatste is de belangrijkste. Hoe deze ventielen er bij jouw motor eruit zien kan ik helaas zo niet zeggen, daarvoor zou ik plaatje moeten hebben of ervoor staan.
Slangen verkeerd om is bijvoorbeeld bij een AX wel mogelijk, maar bij een ZX of Xantia weer niet, omdat de slangen daar aanelkaar vast zitten met een soort klem, welke op het schutbord word geklikt op de aansluiting van de kachel radiateur. Theoretisch zou men de slangen achter de motor op het pomphuis kunnen hebben omgedraaid, maar daar zit je in principe niet aan bij een koppakkingwissel. In iedergeval is het zo dat de persaansluiting van de pomp direct naar de kachelradiateur gaat, het meest warme water dus, op deze manier heb je snel warme lucht.
ZX1.4i schreef:Niet alleen het ventiel op de radiateur, maar ook die op de slangen die het schutbord ingaan (naar de kachelradiateur) en die op het thermostaathuis (meestal inbus), deze laatste is de belangrijkste. Hoe deze ventielen er bij jouw motor eruit zien kan ik helaas zo niet zeggen, daarvoor zou ik plaatje moeten hebben of ervoor staan.
Slangen verkeerd om is bijvoorbeeld bij een AX wel mogelijk, maar bij een ZX of Xantia weer niet, omdat de slangen daar aanelkaar vast zitten met een soort klem, welke op het schutbord word geklikt op de aansluiting van de kachel radiateur. Theoretisch zou men de slangen achter de motor op het pomphuis kunnen hebben omgedraaid, maar daar zit je in principe niet aan bij een koppakkingwissel. In iedergeval is het zo dat de persaansluiting van de pomp direct naar de kachelradiateur gaat, het meest warme water dus, op deze manier heb je snel warme lucht.
ik ga als ik uit mn werk thuis kom gelijk kijken of er lucht inzit, maar wat als er steeds water blijft lopen??
Gr Richard
Er bleef steeds water uitlopen de kachelradiateur, en wat een druk staat daar op zeg, ventieltje schoot weg
Dat ventieltje bij de thermostaat kon ik niet vinden ,, een xsara kenner die weet waar dit zit?
Gr Richard
Met draaiende motor staat daar inderdaad enige druk op, de juiste procedure is met een koude motor het ventiel opendraaien, bijvullen tot het eruit stroomt. Daarna weer dicht, de motor goed warm laten draaien, het liefst tot de fan aanslaat, maar dat lukt niet altijd met het koude weer van nu, ventiel voorzichtig iets open, tot alle lucht weg is.
Ventiel op het thermostaathuis is bij de meeste TU motoren een holle inbus, deze zit recht boven op het thermostaathuis, inbus sleutel 5 past erop.
Ik zit even op wat foto’s van een koppelingwissel bij een Saxo met 1.6 16V motor te kijken en kom deze foto tegen.
Dit ziet er iets anders uit dan de thermostaathuizen bij een 8-klepper, maar ook hier zie je een inbus schroef.
Volg de dikke bovenste radiateurslang, deze komt uit bij een flens met 3 boutjes, dit is het thermostaathuis (rechts van de kop als je ervoor staat), hier zie je nog een dunne slang links van het schroefje lopen.
Helaas heb ik geen duidelijker foto’s van, het ging ons toen voornamelijk om de koppelingwissel, wat nogal een pokkeklus is bij een Saxo 16V
(hoe upload ik een plaatje?)
Is dat goud/koper geval het ventieltje?
deze draaide ik een beetje los en in het begin kwam er een paar druppels water uit en toen niks meer, ook rond 4000 rpm gedraaid maar kwam niks meer en ong. minuut vol gehouden. Moet ik nog langer de motor laten draaien?
Gr Richard
niemand!?
r1Ch schreef:Is dat goud/koper geval het ventieltje?
Nee dat is een sensor, maar in princiepe kun je daarmee ook ontluchten.
Als je op deze foto deze sensor heb, dan ga je een paar cm naar beneden en dan zie je een inbus, dit is hier de ontluchtschroef.
Wat het uploaden van plaatjes betreft, daar ben ik ook niet zo thuis in, je moet ze ergens op het internet zetten en dan een link er naar toe.
Bedankt man! Ik ga het vanmiddag doen. Wat voor mij handig lijkt is als ik het luchtfilter compartiment eraf haal om er wat makkelijker bij te komen… gaat goed komen, en als dat niks helpt ga ik die slangen omwisselen bij de kachelradiateur!!
Groeten, Richar
Het luchtfilterhuis loopt er inderdaad boven, dat is op deze foto al verwijderd.
Succes