Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Nee dat klopt. Voor het aftappen van de olie hoeft het wiel er niet af. Ritje maken met de auto zodat de olie lekker dun is, auto in de hoogste stand, krik en assteunen eronder, bakje eronder en de aftapbout achter het differentieel eruit draaien. Nu loopt de oude olie eruit. Lekker een uurtje laten uitlekken, nieuwe ring op de aftapplug en de aftapplug er weer in draaien.
De olie bijvullen kan op 2 manieren:
De eerste manier is het linkerwiel -vanuit de bestuurders-positie gezien- eraf halen, en de bout die ongeveer halverweg het kapje van de versnellingsbak zit eruit halen, olie bijvullen tot het eruit komt lopen (ongeveer 1.8 liter) en de bout weer erin draaien.
De tweede manier is via het ontluchtingsgaatje bovenop, in de motorruimte de bak weer te vullen met 1.8 liter olie. Ik kan je niet zo beschrijven waar je dat gaatje vind, ik vul namelijk bij via de zijkant.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Bedankt Knäckor.
Dit snijd hout.
Met echt alle respect voor alle andere reacties, want ik heb geen achtergrond/opleiding m.b.t. reparaties van auto’s, maar vindt het wel heel erg leuk om zelf reparaties uit te voeren.
Joop.
1.8L? Xantia is voor zover ik het weet voor alle modellen 2L, zeker de 1.6i XU-motor.
Bij de Peugeot dealers verkopen ze de juiste olie in 2L flessen, gewoon de volledige inhoud erin gooien. Wil je het echt goed volgens de pietje precies methode doen, dan kun je het nog controleren via het vul/niveau gat aan de zijkant van de bak.
Dat ontluchtingsgat op de bak is makkelijk te vinden, dat is een grote zwarte zeskant plastic plug met een tuitje eraan, met dop 18 (of waterpomptang) draai je deze los. Bijvullen met een trechter of een slang met een trechter eraan, voor deze methode zul je zeer waarschijnlijk de luchtslang naar het gasklephuis moeten verwijderen.
Ik kan niet zo raden hoe goed jouw auto-technische kennis is, zo te lezen ben je een beginner. Dan zou ik je toch adviseren om er een boek bij te pakken en niet blind op de adviezen hier te varen, bij voorkeur de Haynes voor de Xantia, daar staat alles met plaatjes in. Er staat ook bij hoe moeilijk het klusje is, van beginner tot professionele specialist, het enige nadeel is dat het boek in het Engels is, enige kennis van technisch Engels is nodig. Voor dit klusje zegt het boek dat het niveau 2 is (hoogste niveau is 5) een vrij makkelijk klusje voor de beginner met enige ervaring.
PS: Ik kan je dat hoofdstuk wel mailen, is een PDF bestand van bijna 10mb.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Je hebt gelijk, ook volgens de vraagbaak gaat er 2 liter in. Maar de ervaring leert dat je eigenlijk nooit de volledige 2 liter erin krijg, maar dat merk je niet als je niet via de zijkant bijvult
Toch grappig, bijna alle bronnen melden 1.8 liter. Ik heb ook echt nog nooit 2 hele flessen erin gekregen
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik heb nog eens goed in de Haynes gekeken, daar staat bij een nieuwe/droge bak is het 1.9L en bij verversen is het 1.8L. In de praktijk zul je via de ontluchting aan de bovenkant c.a. 1.9L bijvullen omdat je toch niet alles uit het 2L flesje krijgt. Die 0,1L die achterblijft is ongeveer 4 dopjes van zo een maatbeker die je bij een hoestdrankje krijgt, te verwaarlozen dus
Ik weet niet of het al geroepen is, monteer nieuwe koperen afdichtingsringen voor de aftapplug en vul/niveau plug. Let op deze pluggen hebben een vreemde/afwijkende sleutelmaat, ik dacht dat voor de aftapplug 22 of 23 en de vul/niveau is 16 of 18. In iedergeval niet de mooie standaard maten van 17, 19 of 21 die in elk setje wel aanwezig zijn.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Beste ZX1.4i
Het zou heel fijn zijn als je mij dat hoofdrtuk uit het Haynesboek zou willen mailen.
Bedankt voor de moeite.
Groet Joop.
Dan heb ik toch een email adres van je nodig waarop je een dergelijk groot bestand kan ontvangen
Met de emailknop onder je naam krijg ik namelijk niet je email adres, dat is afgeschermd.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Beste ZX1.4i
Mijn mailadres is: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Joop.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Bedankt Sohail,
Hier heb ik heel veel aan.
Joop.