1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
sproeiers en meer m.b.t. dubbele weber carburateur…
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 21 maart 2008 10:45 PM

Hallo,

Mijn DS loopt niet lekker op benzine. Heb er al veel gedaan, hij loopt nu wel beter maar nog niet goed.

Ik heb zojuist de carburateur eraf gehaald en geopend om te reinigen, ik vermoedde dat er allemaal troep in de vlotterbak zat. Bleek ook zo te zijn.

Heb e.e.a. schoongemaakt en de sproeiers los gehaald om met de compressor door te blazen. Ik vermoed nu dat ze niet juist gemonteerd zaten, en wel om het volgende:

Je hebt 2 ‘kanalen’ met gaskleppen, het zogenaamde ‘dubbele’ van deze dubbele weber. Een kleine van 20 mm die eerst opent, bij extra gas geven gaat de grote van 26 mm mee open. Bij die grote staat de code AA en bij de kleine de code AD. daar waar de pakking in het midden zit en je de carb splitst, zitten 2 sproeiers. Bij het grote 26 mm AA kanaal zit een KLEINE sproeier, wel staat er ook AA op de sproeier… Bij het kleine 20 mm AD kanaal zit een GROTE sproeier met code AD. De codes AA en AD matchen dus, maar ik vond het raar dat het gat in de spoeiers groot/klein tegengesteld zitten. Je zou verwachten dat een 26 mm kanaal een grotere sproeier heeft dan een 20 mm, dat is hier anderom…

1. Klopt dat?

Binnen in de vlotterkamer zitten drie sproeiers, twee in het midden (die gaan naar de ‘kanalen’  waar ik het hierboven over had) en één grotere sproeier aan de zijkant binnenin.

2. Hoe moeten die twee middenste sproeiers zitten? Lijkt mij logisch dat de grootste sproeier bij de grootste kamer hoort en vise versa, maar gezien het bovenstaande twijfel ik daaraan.

3. Die sproeier aan de zijkant heeft niet een gewoon klein gaatje, maar een grote(re) binnendiameter met een plat plaatje erin. Klopt dat? En klopt het ook dat deze sproeier van boven dicht is? Vlak onder de kop zitten twee kleine gaatjes. Is dat correct zo?

Tenslotte:

4. De papieren pakking die tussen de onder- en bovenste helft van de carb zit is gesneuveld, moet ik een originele nieuwe bestellen of kan ik van pakkingspapier er eentje uitsnijden?

Ik hoop dat jullie mijn vier vragen kunnen beantwoorden, ik kom er niet uit met het handboek…

Alvast dank!

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 25 maart 2008 01:37 PM
  [ # 1 ]

niemand????

Profiel  
 
ubogaart
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 01-07-2005

Gepost: 25 maart 2008 02:01 PM
  [ # 2 ]

De papieren pakking heb ik destijds besteld bij BCCP in Gramsbergen (http://www.bccp.nl). Kostte maar een paar euro en paste perfect. Misschien kunnen zij je ook wel helpen met je sproeier vragen.

Welk type carburateur heb je? Typenummer staat op de voet.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 maart 2008 02:47 PM
  [ # 3 ]

Maar je kunt heel goed een pakking snijden van pakkingpapier als je niet op de postbode wilt wachten Laughing

Wat jij beschrijft is overigens geen dubbele carburateur maar een tweetraps carburateur. een dubbele carb heeft twee volledig gescheiden venturi’s, en bij deze werken ze afhankelijk van elkaar op dezelfde inlaatpoort.

Maar: ontucht met kleine beestjes. Jij wilt weten hoe het met je sproeiers zit. Iemand??

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 maart 2008 03:21 PM
  [ # 4 ]

Nou is het wel zo dat de dikte van de pakking belangrijk is. De vlotterhoogte wordt gemeten MET pakking….Andere pakking = andere vlotterniveau..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Pierre
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 25 maart 2008 04:20 PM
  [ # 5 ]

Uit de gemelde maten van de venturi’s (20 en 26) valt op te maken dat het om een DLE A2- of DMA3- model carburateur gaat ( bij handgeschakelde v.bak)

1ja, deze sproeierbezetting klopt
2dit zijn waarschijnlijk de hoofdsproeiers, de kleine bij de 1e poort ,de grote hoort bij de 2e poort.
3dit is dacht ik geen sproeier maar een soort klepje.
4vlotterniveau opnieuw afstellen bij gebruik andere pakking en altijd verstandig te controleren.

Ik zie dat je een DS 21 motor hebt. De carburateur die daarbij hoort is een DDEA! ofDLEA! of DMA2 (DSuper 5), eea afhankelijk van bouwjaar.

Een carburateur is motortypeafhankelijk. Zorg dat dit klopt anders kan goed afstellen wel eens lastig worden.
Succes!

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 25 maart 2008 04:46 PM
  [ # 6 ]

dus IN de vlotterkamer moet de grote sproeier naar de grote poort en de kleine sproeier naar de kleine (1e trap) en buiten de vlotterkamer (die andere waar ik het over had) is het precies andersom.

Dank voor je antwoorden!

OveirgensL ik heb geen typeplaatje, heb dus ook geen idee welk motortype ik heb. Op kenteken is het een DS21, maar hij is niet origineel en wie weet is er ooit een ander blok in geplaatst. Afgaande van mijn carb, welk motortype heb ik dan?

En hoe stel ik de vlotterhoogte correct af? Heb even zitten zoeken op dit forum, maar werd er niet echt wijs uit.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 maart 2008 05:30 PM
  [ # 7 ]
M'thijs schreef:

En hoe stel ik de vlotterhoogte correct af? Heb even zitten zoeken op dit forum, maar werd er niet echt wijs uit.

In het WPH. Afstand tussen de pakking en het midden van de drijvers is een vaste maat. Afstellen dmv verbuigen van het koperen lipje dat de vlotternaald aandrukt.
RTFM Laughing

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 25 maart 2008 05:37 PM
  [ # 8 ]

ja zover was ik al, alleen het exact meten van die afstand vond ik onduidelijk…

Zal wel goedkomen, eerst die sproeiers maar eens goed zetten en een nieuwe pakking erin doen.

Thanks voor zover.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 25 maart 2008 08:19 PM
  [ # 9 ]

Als je je vlotter iets lager afstelt, loopt je motor ook iets zuiniger.

Citroen!

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 26 maart 2008 01:33 AM
  [ # 10 ]

heb het gecheckt: ik heb een 28/36 DLEA 2 carburateur. Iemand enig idee welk motorblok ik dan zou hebben?

In het wphb heb ik e.e.a. gevonden, bijd e 1e trap (kleine venturi) hoort de kleinere sproeier, zat dus misschien fout bij mij.

Ik kom er denk ik nu wel uit, morgen even een pakking regelen en dan ben ik benieuwd hoe ‘ie gaat lopen op benzine!

Dank!

UPDATE: vlgens de website van Jurgen Koolhaas (mooie site) heb ik een DY2 motorblok van 1985 cc. Dat correspondeert met mijn carb, namelijk:

Motorcode DY2
Periode september 1968 - september 1971
Inhoud 1.985 cm3
Vermogen 103 SAE pk bij 5500 min-1
Cilinders 4
Boring 86 mm
Slag 85,5 mm
Compressieverhouding 8,75 : 1
Hoofdlagers 5
Brandstofsysteem Tweetraps Weber 28/36 DLEA2 of Solex 28/36 SFIF carburateur

Fijn dat ik dat nu weet. Het typeplaatje op het blok ontbreekt, ik vermoedde dat ik een Dsuper 5 heb, nu denk ik eerder aan een Dsuper uit 1971 met een (lange) 5-bak en dus 1985 cc blok. (in tegenstelling tot mijn kentekenbewijs)

Wat denken jullie, klopt dat?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 maart 2008 10:24 AM
  [ # 11 ]

Waarom denk je dat je een lange 5-bak hebt?

Citroen!

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 26 maart 2008 10:50 AM
  [ # 12 ]

Volgens mij kun je het verschil tussen DY2 en DY3 bepalen met het vliegwiel (als dat tenminste origineel is): Bij DY3 komt de pen in het gat van het vliegwiel overeen met BDP. Als ik het goed heb.  Exclamation

Profiel  
 
ubogaart
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 01-07-2005

Gepost: 26 maart 2008 11:29 AM
  [ # 13 ]

Ik heb hier exploded view tekeningen (in pdf formaat) van de 28/36 DLE en de 28/36 DLE A1 carburateurs. Misschien handig bij het werken aan jouw carb. Mocht je ze willen hebben, stuur me dan maar een PB met je email adres.

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 26 maart 2008 01:19 PM
  [ # 14 ]
DriverD schreef:

Waarom denk je dat je een lange 5-bak hebt?

Uit een eerder topic kwam dat naar voren, toerentallen vergeleken met snelheid…

Maar dat vind ik nu niet zo belangrijk, wel zou ik graag weten wat voor blok ik heb…

Ubogaart, je hebt een PB’tje

Profiel  
 
M'thijs
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 657
Geregistreerd: 22-11-2005

Gepost: 28 maart 2008 03:58 PM
  [ # 15 ]

Goed, inmiddels weet ik dat ik een Dy2 blok heb, mijn auto is blijkbaar een Dsuper 5 (dus Dsuper 1975 cc met optionele korte 5-bak, bouwjaar 1971, kenteken begint ook met DS FD). Fijn om daar nu achter te komen. met mijn carb ben ik echter niet veel verder.

Wel weet ik er dankzij tips, tekeningen en studie van het wphb meer van. Met de sproeiers komt het wel goed, nu nog een pakking. Een belronde leverde niet veel op:

- BCCP Fuelsysyems in Gramsbergen heeft enkel een complete revisieset á €58,- ;
- Chyparse moet een revisiesetje bestellen, mijn type niet op voorraad;
-losse pakking blijkt niet te verkrijgen te zijn.

Heb mijn hoop nu op de DSclub gericht, morgen hoor ik meer van de onderdelenman van het clubmagazijn. Misschien een gebruikte pakking of iets uit een oude carb, anders misschien toch een revisiesetje kopen, al denk ik dat ik meer dan de helft ervan niet nodig heb.

Misschien weet iemand nog iets?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook