Wat dacht jij!? Maar ook mijn frans is nog niet helemaal zoals het was….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
gompy58 schreef:ik heb hier op tafel liggen in gemodde versie van Lucas;
H4 S2G2G
Ik ben wegens regen, klussen en daarop volgende luiheid nog niet eraan toe gekomen om de versie van mijn veercompu te bekijken, maar als ik een H5 compu heb zou ik jouw H4 er wel eens in willen prikken…
Ik denk dat ik trouwens bij een garage mijn H5 (?) compu best tegen een andere H4 compu moet kunnen ruilen.
Ik ga morgen waarschijnlijk echt kijken
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
gompy58 schreef:ik heb hier op tafel liggen in gemodde versie van Lucas;
H4 S2G2G
Mijn compu heeft dus dezelfde code. Ik snap er geen drol van waarom ik hem niet uit kan lezen. Kan ik de veercompu direct op de uitgang van de compu uitlezen? Weet iemand waar die zit? Misschien dat er een verbinding op een van de stekkers niet goed is oid…
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Net ook even in die link zitten neuzen. De Fransozen hebben wel door dat de nieuwere types niet zijn uit te lezen op de oude manier hoor.
Ze geven ook aan dat de K en L lijn gebruikt kunnen worden. In wezen zijn dat uitleespennen die op de CAN zitten. (Car Area Network betekent dat geloof ik)
De K lijn is bi-directioneel en daar kun je dus de instellingen en foutcodes over uitlezen en veranderen. De L lijn wordt gebruikt om de computer uit te vragen. Volgens mij, maar ik ben geen elektronicus dus hou me ten goede, heeft de L lijn dezelfde functie als het drukknopje op het kastje van Frank. Je geeft een pulsje op het pennetje, of je legt hem aan massa of zo, en dan komt de data over de K lijn.
Dit is een wezenlijk verschil met de oudere typen computers. Daarbij legde je de pen aan aarde gedurende 5 seconden en dat triggerde de computer met de data te komen. In de nieuwere configuratie moet je kennelijk twee pennen gebruiken.
Om de data te lezen moet je ook software hebben die het betreffende iso protocol kan uitlezen. Dus moet je kennelijk ook een interface hebben die je tussen de stekker en een PC kunt hangen. Op zich niet spannend. Door middel van optocouplers kun je de twee systemen elektrisch gescheiden houden. De interface stuurt de pakketjes met data naar de PC en de software op de PC interpreteert deze en toont voor ons begrijpbare gegevens op het scherm.
Zoiets dus. zoals gezegd, we komen steeds verder.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Schema K L Gnd naar computer
Hey ben nieuw hier en er moet veel aan mijn XM gebeuren waaronder de voorvering die als beton is, nu heb ik een 1995 TCT, dus ik zal het schema wat ik voor jullie heb wel niet nodig hebben alhoewel ik wel die grote stekker onder mijn stuur heb zitten.
Hoop alleen dat ik het kan opsturen. Het is een simpel schemaatje dat de interface is tussen de rs232 com poort van je pc en de CAN KL lijnen.
De website staat erbij in de bovenhoek kun je meteen de software ophalen en eventueel als je het te moeilijk vindt ook kant en klare oplossingen bestellen.
Succes
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.
O ja kijk ook even in de shop.
Ik heb er geen aandelen in maar dit schemaatje mooi op een printje wel even zelf solderen is maar 4,90 euries, en de stekker 5,45.
Is misschien wel de moeite waard van het proberen een XM op de weg houden is beslist veel duurder.
groetjes
Jan Jan
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.
Nog iets.
Ik blijf bezig de software is er ook te vinden, wel voor VAG maar er staan ook een paar progjes die alhoewel misschien niet alles weergeven wel een aantal parameters uit de computer weten te frutselen.
Misschien proberen waard.
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
JayJay,
Dank je voor de gegevens. Ik ga van het weekeind gelijk eens aan de slag. Ziet er goed uit.
Bedankt.
Voor jouw wagen heb je de schakeling van Pietje nodig, de link staat op pagina 1 van dit draadje
Paul
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Wow JayJay, mooi man.
Dit begint er hoopvol uit te zien!
Ik ga vanavond eens die website bekijken.
Hopelijk kunnen we aan de software komen.
Paul Cornelisse schreef:JayJay,
Voor jouw wagen heb je de schakeling van Pietje nodig, de link staat op pagina 1 van dit draadje
Paul
ik heb ‘m al aangeboden een sff de boel te restten of ff ene gemodde vc erin te prikken….
@ jayjay, ergens eind van deze week zit ik in nijkerk op de brug voor xm onderhoud…
Even een vraagje…
ik heb daarnet dat schakelingetje aan mijn E2 pin gehangen onder het stuur en nu moet ik nog even bijkomen.
Wat er toen gebeurde… weet niet of dat allemaal volgens de boeken was.
Kreeg geen knipper??? dus na een aantal keren dat knopje te hebben ingedrukt heb ik het opgegeven, ik zet de xm van kontakt, en zet hem nog een keertje aan, daar begint die auto me toch in eens te klappertanden vreselijk, dat klonkt niet lekker, had vreselijk met hem/haar te doen en ook nog wel een beetje met me zelf dacht nu heb ik het verkloot.
Starten maar even op zijn buik gelegd en weer rijstand proberen laat er nu helemaal niets meer gebeuren hoop gesis geklapper en niets, blijf op mijn buikje liggen. IS DIT normaal?
Affijn na een goede minuut sidderen richt de dame zich toch nog op. Stukkie gereden vering is zachter maar om nou te zeggen ik zweef nee echt niet.
Tijdens het rijden leek het wel of ik 4 verschillende bollen in de auto had, ik waggel als een eend, en toen ik nog eend reed, had ik dat probleem niet.
Dus eerst een rondje bollen bij Chyparse.
Jan Jan
O ja en er kwamen rare fluitonen onder de motorkap vandaan, ahum???
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.























Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Oei oei ai ai, ik wacht nog even af hoe dit af loopt voor dat ik hem aan mijn dame hang!!
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
ik heb een 1995 TCT dus oude ledje schakelaartje
Bij de meesten gaat het goed, erg goed zelfs dus weet niet of je bang moet zijn, denk het niet zal wel iets geks tussen mij en mijn dame zijn.
We begrijpen elkaar nog niet zo goed in ieder geval klikte het wel
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
JayJay, je moet wel uitkijken met het meerdere malen indrukken van dat knopje als je het contact al hebt aangezet. Met behulp van het kastje is het zelfs mogelijk de afselling van de motor te veranderen. Het is dus niet ondenkbaar dat je ook de instellingen van de veercomputer kunt veranderen.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Paul Cornelisse schreef:JayJay, je moet wel uitkijken met het meerdere malen indrukken van dat knopje als je het contact al hebt aangezet. Met behulp van het kastje is het zelfs mogelijk de afselling van de motor te veranderen. Het is dus niet ondenkbaar dat je ook de instellingen van de veercomputer kunt veranderen.
en dat vertelt onze Paulus nu pas