Toch leuk die citroëns, je blijft bezig?! Ik heb mijn xantia vorig jaar in september gekocht. Gelijk naar chyparse en de bollen nagekeken/gevuld en spoelvloeistof erin gedaan en na 4000km vervangen Alles ok, maar nu gaat de stuurbekrachtiging (soms/niet altijd) zwaar. Ik heb wat zitten kijken in oude berichten en daar vind ik als oorzaak: 1: vervuilde lhm en 2: een kapotte voorraadbol. Je zou het na het bezoek aan Chyparse niet verwachten. Weet iemand hier nog een helder nieuw licht over te laten schijnen? Met vriendelijke groet, Manus.
Het kan inderdaad vuil zijn wat nog loskomt, spoelen en LHM verversen volgens het recept onder hydraulisch kun je proberen. Een gevulde bol kan altijd weer kapot gaan, door ouderdom/slijtage of doordat deze te lang met een lage druk heeft zitten werken. De voorraadbol is bij problemen met de stuurbekrachtiging inderdaad de eerste verdachte, deze bol krijgt het in tegenstelling tot alle andere bollen, veel meer voor zijn kiezen doordat er geen demper tussen zit. Het schijnt dat deze bol het vullen niet altijd overleefd, vaak is het vervangen door een nieuwe de beste oplossing.
Re: stuurbekrachtiging
manus schreef:Toch leuk die citroëns, je blijft bezig?! Ik heb mijn xantia vorig jaar in september gekocht. Gelijk naar chyparse en de bollen nagekeken/gevuld en spoelvloeistof erin gedaan en na 4000km vervangen Alles ok, maar nu gaat de stuurbekrachtiging (soms/niet altijd) zwaar. Ik heb wat zitten kijken in oude berichten en daar vind ik als oorzaak: 1: vervuilde lhm en 2: een kapotte voorraadbol. Je zou het na het bezoek aan Chyparse niet verwachten. Weet iemand hier nog een helder nieuw licht over te laten schijnen? Met vriendelijke groet, Manus.
Zwaar sturen kan liggen aan de kruiskoppeling: dat is wel een punt dat vaker voorkomt bij Xantia’s.
stuurbekrachtiging
r.b. en anderen, het probleem is opgelost! Het bleek inderdaad een droge/vastzittende kruiskoppeling te zijn. Stuurt weer als een trein. Bedankt voor de reacties. Groeten Manus.